سعیده علیپور

هنوز سه روز بیشتر از پایان تعطیلات نوروز 1400 نگذشته است که دود بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به وضع محدودیت‌های مسافرتی برای نوروز امسال به چشم شهروندان کشور می‌‌رود. آمار ابتلا به کرونا در یکی دو روز اخیر چنان خیزشی داشته که حتی پیش‌بینی‌کنندگان وضع کنونی را هم متعجب کرده است. همان‌ها که بارها نسبت به آغاز پیک چهارم کرونا هشدار داده و از دولت خواسته بودند تا ضمن سرعت بخشیدن به واردات واکسن و تزریق  آن، برای عید سال جدید تمهیداتی جدی بیندیشد و مانع از سفر شود.

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که تنها در 24 ساعت ۱۳ هزار و ۸۹۰ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. رقمی بی‌سابقه در بیش از یک سال گذشته. رقمی که با کمی فاصله گرفتن از روزهای پر تردد نوروز امسال بالاتر هم خواهد رفت.

برخی مسئولان انگشت اتهام را به سمت مردم و سفرهای نوروزی‌شان گرفته‌اند. از وزیر گرفته که بارها به خواهش‌ها و تمناهایش از مردم اشاره کرده تا سایر مقامات بهداشتی که هشدارهای جدی نسبت به شیوع نوع جدید ویروس در کشور در پی سفرهای نورزی به شهروندان دادند. اما نگاهی به آمار نشان می‌‌دهد که این هشدارها و تمناها، نه در مردم اثر داشت و نه دولت را برای وضع محدودیت‌های جدید مجاب کرد. محدودیت‌هایی که نوروز سال گذشته توانست تا حد زیادی ویروس کرونا را مهار کند و از سرعت شیوع افسارگسیخته آن بکاهد. هر چند در آن زمان نیز این محدودیت‌ها تنها مدت کوتاهی اجرا شد. این در حالی است که امسال ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار قدرتمندتر از ویروس کرونای سال گذشته وارد عمل شده و با سرعت و شدت بیشتری افراد را درگیر خود می‌‌کند.

دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش شمار فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در کشور به رقم 172 نفر خبر داد و گفت که 4095 نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. این در حالی است که از دیروز شهر‌های تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان در نیز به جمع ۸۸ شهر قرمز کشور پیوستند و ۱۳۹ شهر شرایط نارنجی به خود گرفتند. در این میان گفته می‌‌شود موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است، به طوری که به گفته وزیر بهداشت با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم.

یک اپیدمیولوژیست: «در مورد سفرها پیامی که مردم دریافت کرده بودند این بود که مسافرتشان به مناطق زرد و آبی بدون هیچ محدودیتی آزاد است که این تصمیم درستی نبود و به نظر بنده حتی اشتباهی استراتژیک بود»

مقصر تمام این اتفاقات را گرچه برخی مردم می‌‌دانند و مدعی هستند که افزایش ۹۵درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته باعث شده است تا این شرایط وحشتناک در ایران به وجود بیاید و موج کرونای انگلیسی در کشور شروع شود، اما برخی نیز معتقدند دولت باید با وضع مقرراتی سفرهای نوروزی را محدود می‌‌کرد.

دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در همین رابطه گفته بود که ۱۵ هزار نفر که از تست مثبت کرونای خود آگاه بودند، در ایام نوروز سفر کرده‌اند و این اقدام منجر به چرخش بیشتر ویروس کرونا شده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت هم گفت که ارزشمندترین همکارانش را به دلیل سهل‌انگاری و عادی‌پنداری عده‌ای از دست داده است.

اما برخی دلیل عملی نشدن محدودیت‌های سفر در نوروز امسال را به فشار صنعت گردشگری بر دولت مربوط می‌‌دانند. سعید نمکی، وزیر بهداشت هم چند روز پیش با کنایه به این موضوع اشاره کرد و در اینستاگرامش این طور نوشت: «گفتیم اقتصاد گردشگری اهمیت دارد، ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی اهمیت نیست».

حتی کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ممنوعیت جلوگیری از سفرها پیشنهاد داده بود، پیشنهادی که اجرایی نشد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به خبر آنلاین گفته بود: «ما در ستاد علمی کرونا مجری نیستیم و فقط پیشنهاد می‌دهیم، در بخش اجرایی ستاد کرونا این تصمیم‌گیری‌ها با پیشنهادها اجرا می‌شوند. اینجا هم برخی از پیشنهادهای ما اجرایی شد و بخشی دیگر اصلا اجرایی نشد. ستاد علمی پیشنهاد داده بود که اصلا اجازه‌ای به برقراری سفرها داده نشود، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و سفر کردن آزاد بود و همه مسافرت کردند».

او افزوده بود: «هر آدم عاقلی می‌‌داند که وقتی بیماری در حال کنترل است، این که بگویند همه چیز آزاد است و می‌توانید سفر کنید شرایط را به هم می‌زند».

واکنش‌های توئیتری کاربران به بروز موج چهارم

اعلام ورود به پیک چهارم کرونا اما واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشت. برخی از کاربران در توییتر به سوءمدیریت دولت در اعمال محدودیت‌ها اشاره داشتند و برخی از غیاب واکسن در پیک جدید کرونا سخت گفتند و عده‌ای هم به طنز به فرافکنی مسئولان در شرایط جدید اشاره کردند.

کاربری نوشت: «در انگلستان، کرونای انگلیسی که روزانه تا ۱۷۰۰ کشته می‌داد با واکسیناسیون سریع و گسترده تا حدود زیادی مهار شد. در ایران که از واکسن خبری نیست و پیک چهارم آغاز شده، چگونه مهار خواهد شد؟».

کاربر دیگری نوشت: «یادمان باشد پیک کرونای انگلیسی متفاوت خواهد بود! هم از لحاظ تعداد مبتلایان و هم فوتی‌ها!».

کاربر دیگری به سفرهای نوروزی اشاره می‌‌کند و می‌‌نویسد: «مدام می‌گویند فلان شهر قرمز شده، فلان‌ استان وارد پیک چهارم شده... خب آن موقعی که راه شهرهای توریستی را در ایام عید باز گذاشتید چنین شرایطی قابل پیش‌بینی نبود؟».

کاربر دیگری که از کادر درمان است با اشاره به بالا رفتن شمار مبتلایان نوشت: «مجبور شدیم یک آى سى یو جدید باز کنیم...سلام پیک چهارم!».

کاربر دیگری در توییتر به سوء‌مدیریت دولت در کنترل کرونا اشاره دارد و می‌‌نویسد: «بین صفوف به هم فشرده مرغ در یک‌ماه اخیر با پیک چهارم کرونا ارتباط مستقیم وجود دارد، مقصر دولت است. بی‌جهت گردن مردم نیندازید».

و کاربر دیگری به طنز نوشت: «بالاخره پیک چهارم «تقصیر مردمه» شروع شد!!!».

آرایش بحرانی و آماده باش

در بهشت زهرا

هرچند خیزچهارم کرونا قدم اولش را هم برنداشته، اما مدیر عامل سازمان بهشت زهرا از افزایش ۳ برابری فوتی‌های کرونا در ۳ روز گذشته خبر داده است.

سعید خال در این باره به خبرنگار فارس گفته است: «3 روز است آمار بالا رفته و از 20 نفر فوتی کرونایی درروز به 60 نفر رسیده ایم».

از دیروز شهر‌های تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان نیز به جمع ۸۸ شهر قرمز کشور پیوستند و ۱۳۹ شهر رنگ نارنجی به خود گرفتند

این در حالی است که در روزهای اخیر شیوع کرونا افزایش بیشتری یافته و بیمارستان‌ها به حالت آماده باش درآمده‌اند. نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید می‌‌کند که شیوع بیماری کرونا در روزهای اخیر سبب شده که همه بیمارستان‌های تهران به حالت آماده‌باش درآیند.

توکلی ادامه می‌‌دهد: «در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰ بیماری کرونا در سراسر کشور از جمله تهران اوج گرفته و شاهد روند صعودی این بیماری و به دنبال آن افزایش بستری در اغلب مناطق مانند تهران هستیم. تعداد بستری کرونایی در تهران ۲ برابر شده، به این معنا که تعداد این افراد از حدود ۳۰۰ نفر در روز به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است».

 حضور حداکثر ۳۰ درصدی کارمندان در ادارات

در پی وخیم شدن اوضاع شیوع کرونا در کشور و به ویژه پایتخت دیروز معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران با اشاره به اینکه تهران در شرایط قرمز قرار دارد، تاکید کرد: «براساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز از جمله تهران حداکثر یک دوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به صورت حضوری فعالیت کنند یعنی می‌‌توانند حداکثر تا ۵۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و سایر ادارات هم می‌‌توانند حداکثر تا ۳۰ درصد به صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند یعنی دو سوم کارمندان به صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند».

غلامرضا عباس پاشا، به ایسنا گفت: «در تهران با توجه به اینکه در شرایط قرمز قرار گرفته است برگزاری جلسات در صورت ضرورت باید حداکثر با ۱۵ نفر تشکیل شود و برگزاری جلسات غیرضرور و بیش از این تعداد ممنوع است». به گفته او مصوبات ستاد ملی کرونا لازم‌الاجراست و بر همین اساس شرایط شهرهای قرمز به تمامی دستگاه‌های استان تهران ابلاغ شده و بر اجرای آن نیز نظارت خواهد شد.

در شرایطی که به نظر می‌رسد کار از دست وزارت بهداشت در رفته و ویروس‌ها خود مدیریت کرونا را در کشور به دست گرفته‌اند، باید دید این تمهیدات دست و پا شکسته می‌تواند کمی سرعت شیوع ویروس در کشور و به خصوص پایتخت را مهار کند.