سخنگوی دولت گفت: انتقادات زیادی در این روزهای غم‌انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود. از بیانیه‌ای که من پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت؛ اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر اشتباه نیروهای پدافندی کشور، افزود:    دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می‌کردند مبتنی بر عِرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع‌گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت.

فرجام همه پرسش‌ها این بود که موشکی اصابت نکرده

ربیعی توضیح داد: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.

وی ادامه داد: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی شد و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت‌زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده های موجود همان موقع اظهار نظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود.

لطمات جبران‌ناپذیر به سرمایه اجتماعی 

ربیعی خاطرنشان کرد: همین جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است. 

وی اضافه کرد: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت. با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع‌رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

نباید بهانه‌ای برای تضعیف نیروهای مسلح ایجاد شود

وی تاکید کرد: به‌ رغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

لحظه‌ای نمی‌ماندم اگر ...

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شخص او و دیگر مسئولان دولتی پس از مشخص شدن ابعاد واقعه هواپیمای اوکراینی استعفا نمی‌دهند، گفت: اگر نسبت به خودم احساس این را می‌کردم که واقعیتی را می‌دانستم و به مردم نگفته‌ام حتما می‌رفتم. اگر الان هم، چنین احساسی کنم که بودنم و آمدنم که برای کمکی به مردم بوده است تغییر کرده، لحظه‌ای نمی‌ماندم. مطمئن باشید که رییس جمهور عصر روز جمعه از این واقعه خبر دار شده است. در این موضوع شک نکنید. ایشان تا عصر جمعه مطلع نبودند. 

ربیعی از شایعه خروج تعدادی از مسافران قبل از پرواز هواپیمایی اوکراینی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اطلاعات ما همین است که هواپیما با همین سرنشینان پرواز کرده و من هم اطلاعی ندارم کسی پیاده شده یا اینکه فردی مشکوک بوده است

گزارشی از شلیک گلوله «سربی» نداشتیم

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در تجمعات مقابل دانشگاه امیرکبیر با سوگواران برخورد شده است، با بیان این که ما هیچ مشکلی با تجمع مردم نداریم، گفت: تاکنون گزارشی از شلیک گلوله «سربی» به سمت معترضان به ما نرسیده است؛ اما گزارش شلیک گاز اشک‌آور را داریم که البته ممکن است به سلامتی مردم هم آسیب بزند. من خودم در حاشیه دو مورد از این تجمعات بودم و شلیک گلوله‌ای صورت نگرفته است، ولی گاز اشک‌آور استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برخورد خویشتن‌دارانه با تجمعات اخیر از برنامه‌های دولت و رییس جمهوری است، اظهار کرد: سوگواری و مطالبه‌گری هر دو باهم قابل درک است و اطلاع رسانی درباره این حادثه به درستی انجام نشده است. در این زمینه با چند استاندار صحبت کردیم تا در هر استان اعتراضات کاملا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود. دیروز در تهران و شهرستان‌ها از هر برخوردی اجتناب شد، اما قبول کنید تفکیک سخت است. سخنگوی دولت تصریح کرد: شعار دادن حق است اما گاهی شعارها به سمتی می‌رود که نیاز به حضور پلیس است. 

شایعه خروج برخی مسافران قبل از پرواز

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور همچنین از شایعه خروج تعدادی از مسافران قبل از پرواز هواپیمایی اوکراینی اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: نگذاریم روایت‌های دیگری که از آن اطمینان نداریم و قطعیت ندارد، منتشر شود.

وی با بیان اینکه همواره ممکن است فردی از پروازی جا بماند، تصریح کرد: اطلاعات ما همین است که هواپیما با همین سرنشینان پرواز کرده و من هم اطلاعی ندارم کسی پیاده شده یا اینکه فردی مشکوک بوده است.

تکذیب کمک سه میلیارد دلاری قطر به ایران 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قطر برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی به ایران کمک ۳ میلیارد دلاری بکند، تاکید کرد: کمک سه میلیارد دلاری قطر به ایران برای هواپیمای اوکراینی کذب است. خوشبختانه ملاقات خوبی را با قطری‌ها داشتیم و مباحث بسیار خوبی در ارتباط با دوجانبه‌های منطقه با آنها مطرح شد. قطر خواستار روابط دوجانبه قوی با ایران است و ما نیز استقبال می‌کنیم.

با چند استاندار صحبت کردیم تا در هر استان اعتراضات کاملا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود. تاکنون گزارشی از شلیک گلوله «سربی» به سمت معترضان به ما نرسیده است؛ اما گزارش شلیک گاز اشک‌آور را داریم 

پیگیری ماجرای غم‌انگیز کرمان

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دولت برای پیگیری موضوع کرمان و تشییع پیکر شهید سلیمانی چه اقدامی داشته است؟ تاکید کرد: وزیر اطلاعات برای این موضوع مامور شده و کار را پیگیری می‌کند. در برگزاری آن مراسم تفکیک کار هم انجام شده بوده است و سهم هر بخش و نهاد مشخص است و هرجا هم دولت تقصیر داشته است حتما با آن برخورد می‌شود. ما در دولت ابعاد آن ماجرای غم‌انگیز را نیز پیگیری می‌کنیم.