سیدمحمد میرزامحمدزاده

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حالی که روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) در کنگره آمریکا حاضر شده بود، از گفتن تصمیم ایالات‌متحده آمریکا در صورت اعلام ضمیمه کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی امتناع کرد؛ هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، در خلال وعده‌های انتخاباتی خود، قول داد که اگر دوباره انتخاب شود، این اقدام را عملی کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: سکوت پمپئو در مورد این موضوع، شکاف بین اقدامات دولت ترامپ و دولت‌های گذشته آمریکا را آشکار می‌کند. مقامات ارشد آمریکا همواره در گذشته هرگونه تلاش رسمی از سوی رژیم صهیونیستی برای توسعه اشغالگری‌هایش حتی بر بخش‌هایی از منطقه مورد منازعه کرانه باختری که حدود 2.6 میلیون فلسطینی را در خود جای داده است را صریحا محکوم می‌کردند.

نتانیاهوی محافظه‌کار، در تلاش لحظه‌ آخری برای پیروزی در انتخابات شانه به شانه با گانتس، رقیب خود، در جریان یک مصاحبه تلویزیونی آخر هفته در سرزمین اشغالی اشاره کرد که او به راحتی موافقت دونالد ترامپ را برای چنین اقداماتی کسب می‌کند؛ دونالد ترامپ کمی قبل از آن حاکمیت رژیم اشغالگر را بر بلندی‌های جولان مورد مناقشه به رسمیت شناخت و پیش از آن نیز سفارت آمریکا در سرزمین اشغالی را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد؛ منطقه‌ای که همواره بین رژیم اشغالگر و فلسطین بر سر آن بحث بوده است.

کمی بعد از مرگ خاشقجی، یک گروه 22 نفره فراحزبی از سناتورها از دولت ترامپ خواستند که طی 120 روز در مورد اینکه آیا مقامات ارشد دولت سعودی، شامل شاهزاده محمد بن‌سلمان در جریان قتل موثر بوده است یا خیر، گزارش دهد

پمپئو بعد از ظهر روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) برای بحث بر سر بودجه‌ای که ترامپ برای وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در سال 2020 در نظر گرفته، به یک کمیته فرعی مجلس سنا رفته بود. ماه گذشته اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس بودجه از ترامپ که کاهش بیش از 23 درصدی اعتبارات وزارت امور خارجه را خواستار شده بود انتقاد کردند.

در یک بگومگوی طولانی، سناتور کریس ون هولن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت مریلند آمریکا، از پمپئو سوال کرد که آیا ایالات‌متحده همچنان با ضمیمه بخش یا همه کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی مخالف است.

پمپئو بدون آنکه مستقیماً به این سوال پاسخ دهد گفت: ما در فرآیند دیدن چشم‌اندازهایمان هستیم.

ون هولن چندین بار بر سوال خود تأکید کرد و متذکر شد: مسائل می‌توانند خیلی سریع تغییر کنند، اگر آقای نتانیاهو برای دور پنجم نخست‌وزیر شود؛ حالا در این صورت شما به ما بگویید که سیاست آمریکا در مورد این مسئله چگونه خواهد بود؟

پمپئو دوباره جواب داد: فکر می‌کنم جوابی که می‌خواهم به این سوال بدهم هموان جوابی است که به سوال قبل دادم. بسیاری از مسیحیان انجیلی از ضمیمه شدن کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی استقبال می‌کنند، چراکه بر اساس کتاب مقدس آن‌ها، خداوند این زمین‌ها را به یهودیان وعده داده است. پمپئو پیش‌تر در مورد عقاید مسیحیت انجیلی خود در بطن سیاست‌ خارجه سخن گفته بود.

در یک بگومگوی طولانی، سناتور کریس ون هولن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت مریلند آمریکا، از پمپئو سوال کرد که «آیا ایالات‌متحده همچنان با ضمیمه بخش یا همه کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی مخالف است؟» پمپئو نیز همچنان از پاسخ صریح طفره رفت

روسای‌جمهور اسبق آمریکا و مقامات بین‌المللی، کرانه باختری را در منازعات بلند مدت بنیاد ملت فلسطین می‌دانند اما هیچوقت راه‌کار دو دولتی را برای منازعه رژیم صهیونیستی - فلسطین به‌طور رسمی حمایت نکردند. نتانیاهو در جریان مصاحبه روز شنبه (هفدهم فروردین ماه) عنوان کرد که حاکمیت رژیم صهیونیستی را فرای شهرک‌های یهودیان در کرانه باختری توسعه می‌دهد که این اظهارات از سوی مناظران فلسطینی و بین‌المللی به شدت محکوم شد.

با توجه به اینکه پمپئو از تأیید حمایت برای راهکار دو دولتی امتناع کرد، ون هولن گفت: آیا جناب وزیر از اینکه فلسطینیان حقوق برابر و کامل سیاسی و قضایی همچون سایر شهروندان آن کشور داشته باشند، حمایت می‌کند؟

پمپئو از این سوال نیز طفره رفت و گفت: من در این مباحثه شرکت نمی‌کنم. در نهایت این صهیونیست‌ها و فلسطینیان هستند که در مورد راهکار این مسئله تصمیم‌گیری می‌کنند.

جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور خاورمیانه بر چارچوبی برای مذاکرات صلح در حال فعالیت است که انتظار نمی‌رود شامل راهکار دو دولتی یا اعطای هرگونه حاکمیتی به فلسطینیان باشد.

سناتورها همچنین به دلیل واکنش بی‌حال دولت ترامپ در جریان قتل مخوف جمال خاشقچی، شهروند ایالت ویرجینای آمریکا و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در ماه اکتبر (مهر ماه 97)، پمپئو را به باد انتقاد گرفتند. کمی بعد از مرگ خاشقجی، یک گروه 22 نفره فراحزبی از سناتورها از دولت ترامپ خواستند که طی 120 روز در مورد اینکه آیا مقامات ارشد دولت سعودی، شامل شاهزاده محمد بن‌سلمان در جریان قتل موثر بوده است یا خیر، گزارش دهد.

روز سه‌شنبه پمپئو در پاسخ به سناتور پاتریک لیهی، دموکرات از ایالت ورمونت آمریکا به اشتباه گفت که دولت کاملا به این درخواست قانونی همکاری کرده است؛ در حالی که دولت آمریکا هیچ گزارشی را علی‌رغم درخواست‌های پی‌در‌پی کنگره ارائه نکرد و در نهایت فرصت ضرب‌العجل نیز به پایان رسید.

پمپئو ادامه داد: زمانی که ما به حقیقت دست پیدا کنیم به‌طور شایسته قانون را در مورد آن اجرا می‌کنیم.

دوشنبه شب، (نوزدهم فروردین ماه) وزارت خارجه اعلام کرد که 16 مقام سعودی را در لیست تحریم‌های مسافراتی قرار داده است و دلیل آن نقش این افراد در مرگ خاشقجی بوده است. شاهزاده محمد در این لیست قرار نداشت؛ این در حالی بود که سی آی ای به نتیجه رسیده بود که وی دستور قتل را صادر کرده است.

کاخ سفید گفت: ترامپ روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) تماس تلفنی با شاهزاده سعودی داشته که در این مکالمه دو طرف بر نقش کلیدی عربستان سعود در تضمین ثبات خاورمیانه، لزوم حفظ حداکثر فشار علیه ایران و اهمیت مسائل حقوق بشری تأکید کردند.