سیدمحمد میرزامحمدزاده

دونالد ترامپ روز شنبه (هفدهم فروردین ماه) ادعا کرده که تصمیم برای ضمیمه کردن بلندی‌های جولان به سرزمین‌های اشغالی را پس از یک درس کوتاه تاریخی گرفته که در جریان یک مکالمه غیر مرتبط آن را آموخته است.

بنا به گزارش رویترز، وی که در جمع ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه در لاس‌وگاس آمریکا سخن می‌گفت، مدعی شد که در حین مذاکره با مشاوران ارشد صلح خاورمیانه خود شامل دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی و جرد کوشنر، دامادش، به نتیجه رسیده که باید بلندی‌های جولان را ضمیمه سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی کند.

وی با اشاره به این مکالمات گفت: من به همکارانم گفتم لطفی به من بکنید و خلاصه‌ای سریع از تاریخ به من بدهید؛ چراکه من کارهای زیادی برای رسیدگی دارم: چین و کره شمالی.

ترامپ در ادامه به جمعیت در حال خنده گفت: ایده من را دوست داشتید؟ این‌گونه توانستم به تاریخ کوتاهی از منطقه دست پیدا کنم.

وی که عموماً به توضیحات مختصر و صریح علاقه دارد و همواره به بازگویی‌های رنگارنگ داستان‌ها معروف است، گفت: اینجا بود که فریدمن، مشاورم همچون یک بچه شگفت‌زده شد و به من همان‌ چیزی را که خواسته بودم، گفت.

ماه گذشته میلادی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ترامپ دیدار کرد. در جریان دیدار بیست و پنجم مارس (پنجم فروردین ماه) ترامپ اعلامیه‌ای را امضا کرد که امتیاز شناخت رسمی جولان به‌عنوان مناطق تحت اختیار رژیم صهیونیستی را اعطا می‌کرد؛ اقدامی که تغییری شگرف از سیاست چند‌ دهه‌ای ایالات‌متحده به شمار می‌رفت. این حرکت که ترامپ آن را در توئیتی از چند روز قبل اعلام کرده بود، از دید اکثر کارشناسان به‌عنوان کمکی برای نتانیاهو به‌منظور پیروزی در انتخابات روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) به شمار می‌رود.

رژیم صهیونیستی در جنگ 1967 خاورمیانه بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورد و در سال 1981 آن را به سرزمین‌های تحت اشغال خود ضمیمه کرد، اقدامی که به‌صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد.

ترامپ در تشریح تصمیم خود برای جولان گفت: آن لحظه من گفتم انجام شود و انجام شد. ما همیشه تصمیمات سریع می‌گیریم و همیشه تصمیمات خوبی می‌گیریم.

زمانی که ترامپ از جمعیت پرسید چه کسی در انتخابات رژیم صهیونیستی پیروز می‌شود: مردم فریاد زدند: بی‌بی (نتانیاهو)؛ و ترامپ در واکنش گفت: فکر می‌کنم این انتخابات رقابت بسیار نزدیکی باشد؛ بین دو آدم خوب

نتانیاهو در انتخابات سه‌شنبه برای نجات سیاسی خود علیه بنی‌ گانتس، ژنرال سابق ارشد و سیاست‌مدار تازه‌کار، می‌جنگد.

شلدون ادلسون، حامی مالی بزرگ جمهوری‌خواهان که بر اساس گزارش‌ها به‌شدت بیمار است، این سخنرانی را از خانه دنبال می‌کرد.

در زمان آغاز صحبت‌های ترامپ، سه معترض از جای خود بر‌خواستند و فریاد زدند: یهودیان اینجا هستند تا بگویند: اشغال طاعون است؛ اما بقیه جمعیت در تلاش برای خفه کردن صدای معترضان شعار می‌دادند: آمریکا! آمریکا! و بعد نیروهای امنیتی معترضان را با زور از سالن بیرون بردند. ترامپ نیز به تمسخر آن‌ها پرداخت.

همراهی نتانیاهو با سخنان ترامپ

بنیامین نتانیاهو نیز همسو با صحبت‌های ترامپ وعده داد که در صورت انتخاب مجدد در انتخابات روز سه‌شنبه، کرانه باختری اشغال شده را به ‌ضمیمه سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی درآورد. به نوشته روزنامه تلگراف، رهبر فلسطینیان نیز در مورد اظهارات نتانیاهو واکنش سریع و محکمی نشان داد. اظهارات نتانیاهو سه روز پیش از انتخابات از کانال 12 خبری رژیم صهیونیستی پخش شد.

در زمان آغاز صحبت‌های ترامپ، سه معترض از جای خود بر‌خواستند و فریاد زدند: یهودیان اینجا هستند تا بگویند: اشغال طاعون است؛ اما بقیه جمعیت در تلاش برای خفه کردن صدای معترضان شعار می‌دادند: آمریکا! آمریکا!

در جریان حضور نتانیاهو در این شبکه خبری، مجری از وی پرسید که چرا وی حاکمیت رژیم را بر شهرک‌های کرانه باختری تعمیم نمی‌دهد،‌ کاری که این رژیم بدون به رسمیت شناختن جامعه بین‌الملل در مورد شرق قدس و بلندی‌های جولان انجام داده بود؛ این دو منطقه در جریان جنگ 1967 به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود.

نتانیاهو در پاسخ به سؤال مجری گفت: چه کسی گفته است که ما این کار را نمی‌کنیم؟ ما در مسیر این اقدام هستیم و آن را بررسی می‌کنیم. شما از من پرسیدید که آیا به سمت گام بعدی در حرکتیم؛ جواب مثبت است، ما به سمت مرحله بعدی گام بر می‌داریم. من قصد دارم حاکمیت اسرائیل را توسعه دهم و من بین شهرک‌ها فرقی قائل نیستم. روز سه‌شنبه نتانیاهو حزب راست که سیاست‌های رژیم صهیونیستی را در چند دهه اخیر برجسته کرده است، مقابل گانتس میانه‌رو قرار می‌گیرد.

نتانیاهو رقیب خود گانتس را چپ‌گرای ضعیفی خوانده که با دادن امتیازات ارضی امنیت رژیم را به خطر می‌اندازد.

اما نتانیاهو که خود در سایه اتهامات فساد در حال کارزار انتخاباتی است، همچنین در حال رقابت با احزاب راست افراطی است که آن‌ها نیز با ضمیمه کردن مناطق تحت اشغال موافق هستند. اظهارات وی احتمالاً به مذاق رأی‌دهندگان تندرو که مخالف گذشتن از زمین‌های تحت اشغال هستند، خوش بیاید.

انضمام جولان به سرزمین اشغالی که ترامپ آن را در توئیتی از چند روز قبل اعلام کرده بود، از دید اکثر کارشناسان به‌عنوان کمکی برای نتانیاهو به‌منظور پیروزی در انتخابات روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) به شمار می‌رود

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین و دستیار نزدیک به محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی همچنان قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و تا زمانی که جامعه بین‌المللی در مقابلش ایستادگی نکند و دولت ترامپ از آن حمایت کند و اقداماتش را تشویق کند، آن‌ها حقوق ملی و بشری مردم فلسطین را زیر پا می‌گذارند.

در غزه، سامی ابو زهری، یک مقام دولت حماس نیز دولت فلسطین تحت حمایت غربی عباس خواست که به همکاری امنیتی خود با رژیم صهیونیستی در بخش اشغالی کرانه باختری پایان دهد.

وی گفت: رؤیای نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نمی‌شود و ما اجازه تحقق آن را نمی‌دهیم.

ابوزهری افزود: زمان آن رسیده که دولت فلسطین تحت حمایت غرب به همکاری امنیتی خود با اشغالگران پایان دهد و در مقابله با چالش‌ها متحد شوند. موضوع شهرک‌ها یکی از داغ‌ترین مسائل برای شروع مجدد مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی - فلسطین است؛ مذاکراتی که از سال 2014 مسکوت مانده بود. بر اساس آمار رژیم اشغالگر، بعد از چند دهه شهرک‌سازی بیش از 400 هزار صهیونیست هم‌اکنون در کرانه باختری زندگی می‌کنند و بر اساس داده‌های مرکز آمار فلسطین، 2.9 میلیون فلسطینی در این منطقه ساکن هستند. همچنین بر اساس اعلام دفتر سازمان ملل متحد برای همکاری امور بشری، 212 هزار صهیونیست در قدس شرقی سکونت دارند. فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای جامعه بین‌الملل سکونت صهیونیست‌ها در این مناطق را بر اساس کنوانسیون ژنو مبنی بر غیرقانونی بودن سکونت در مناطق اشغال شده در زمان جنگ، به رسمیت نمی‌شناسند. رژیم صهیونیستی با به میان کشیدن موضوع نیازهای امنیتی و مسائل تاریخی، کتاب مقدس و روابط سیاسی با این سرزمین، این حقیقت را کتمان می‌کند.