مریم علامه‌زاده

جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید، گفته است که طرح صلح برای خاورمیانه آخرین معضلات منازعه  رژیم صهیونیستی - فلسطین ازجمله ایجاد مرز مشخص را مدنظر قرار می‌دهد.

به گزارش الجزیره قطر، او در مصاحبه‌ای که با شبکه اسکای نیوز عربیه در دوبی انجام داد به‌طور مشخص از دولت فلسطین سخن گفت. دولتی که ایجاد آن، بنیان تلاش‌های صلح واشنگتن در طول دو دهه گذشته بوده است. او البته عنوان کرد که طرح صلح که با تأخیر مواجه شده،‌ بر اساس تلاش‌های بسیار گذشته شامل توافق اسلو در دهه 1990 که منجر به ایجاد دولت فلسطین شد، بنا شده و امتیازات دو طرف را لحاظ کرده است. کوشنر در سفر به پنج کشور عربی در حاشیه خلیج‌فارس از سوی جیسون گرین بلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه و برایان هوک، فرستاده آمریکا برای ایران همراهی می‌شود و به کشورهای عمان، بحرین، عربستان سعودی، امارات و قطر سفر می‌کند. مقامات آمریکایی گفتند که انتظار می‌رود کوشنر بر اجزای اقتصادی طرح در طول این سفر تمرکز داشته باشد.

 البته کوشنر گفت که علاوه بر مسائل اقتصادی، این طرح شامل طرح سیاسی است که جزئیات بسیاری دارد و مسائل ایجاد مرز و حل مناقشات نهایی را در بر دارد. وی گفت: هدف تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، قوانین، آموزش برای بخش عمده‌ای از مردم است تا بتوانیم فرصت‌ها و چشم‌اندازهای بسیاری را به منطقه بیاوریم. 

کوشنر 38 ساله مسئولیت خود برای مسئله  رژیم صهیونیستی- فلسطین را در کنار سایر پست‌های مهم پس از به قدرت رسیدن پدر زنش در ژانویه 2017 (دی - بهمن 95) از واشنگتن دریافت کرد. اشاره کوشنر به مرزها منجر به تنش‌هایی در کمپین‌های انتخاباتی  رژیم صهیونیستی در روز سه‌شنبه (هفتم اسفند ماه) شد. سیاستمداران راست افراطی سخنان وی را گردش به سمت ایجاد دولت فلسطین خواندند که از دید آن‌ها مردود است. کوشنر عنوان کرد که واشنگتن این طرح را در نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) رونمایی می‌کند.