عباس حاجی‌بابایی

ملک سلمان پادشاه سعودی پیش از کنفرانس آمریکا در مورد صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو گفته است که سلطنت به ایجاد دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی پایبند است.

به نوشته سایت خبری الجزیره قطر، پادشاه سعودی روز سه‌شنبه (23 بهمن ماه) این سخنان را در جریان دیدار با محمودعباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض مطرح کرد. او گفت که سلطنت همیشه در کنار فلسطین و مردمش برای رسیدن به حق یک دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی می‌ماند.

این سخنان در حالی مطرح شده است که انتظار می‌رود ایالات‌متحده در جریان کنفرانس ورشو در لهستان،‌ به طرح خود برای صلح بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان اشاره کند.

ابتدا آمریکا هدف از این کنفرانس را تأثیر بر نفوذ ایران در خاورمیانه عنوان کرده بود اما از آنجا که بیشتر قدرت‌های اروپایی نمایندگان پایین رتبه خود را به کنفرانس فرستادند، ایالات‌متحده و لهستان دستور کار کنفرانس را تغییر دادند و عنوان کردند که این گردهمایی بر موضوع ایران متمرکز نیست و مسئله خاورمیانه را 

مدنظر دارد.

به نوشته آژانس خبری وفا فلسطین، محمود عباس پادشاه سعودی را در جریان آخرین پیشرفت‌های نواحی فلسطینان قرار داد و در مورد تخطی‌های اخیر ادامه‌دار صهیونیست‌ها در فرایند سیاسی علیه مردم فلسطین، زمین‌ها و مکان‌های مقدس و تلاش برای عبور از توافق معروف به توافق قرن صحبت کردند.

جرد کوشنر، داماد ترامپ که بیشترین تأثیرات را بر توافق قرن برای خاورمیانه می‌گذارد، قرار است روز پنج‌شنبه سخنرانی در جریان کنفرانس ورشو داشته باشد.