رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه (25 آذر ماه) در سفری به اردن با عبدالله دوم شاه این کشور دیدار کرد.

نشست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم شاه اردن در حالی برگزار شد که هر دو طرف با اوضاع داخلی دشوار و فشارهای خارجی روزافزون مواجه هستند. روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم در سرمقاله خود به بررسی دغدغه‌های اردن، نگرانی از فروپاشی تشکیلات خودگردان، احتمال ترور محمود عباس و گزینه جایگزین وی پرداخت و نوشت که شاه اردن با اعتراضات داخلی به دلیل قانون مالیات بر درآمد و افزایش فاحش گرانی کالاها مواجه است، امری که شرایط معیشتی را برای شهروندان اردنی دشوار کرده است و حتی طبقه متوسط که ستون فقرات ثبات کشور و توان تولیدی آن به شمار می‌رفت در شرایط فعلی به طبقه فقیر نزدیک‌تر شده است و در این شرایط برخی رویکردها برای اعطای جنبه سیاسی به این حرکت‌های اعتراضی نیز مشاهده می‌شود. روزنامه رأی الیوم نوشت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با چالش‌های متعددی از جمله کاهش محبوبیت آن در داخل کرانه باختری و نوار غزه و تهدید شهرک‌نشینان افراطی برای ترور وی مواجه است در حالی‌که محبوبیت حماس به ویژه پس از عملیات هجومی اخیر علیه شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست افزایش یافته است و علاوه بر آن تهدیدات صهیونیست‌ها برای یورش به مقر خبرگزاری فلسطین وفا که در فاصله ۲۰۰ متری منزل محمود عباس قرار دارد، همچنان به قوت خود باقی است.

رأی‌الیوم با اشاره به شرایط دشوار محمود عباس و عبدالله دوم نوشت که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس این دو طرف را از لحاظ مالی و سیاسی نادیده گرفته‌اند و به ایجاد ائتلاف‌های امنیتی و سیاسی قوی با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند

رأی‌الیوم با اشاره به شرایط دشوار محمود عباس و عبدالله دوم نوشت که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس این دو طرف را از لحاظ مالی و سیاسی نادیده گرفته‌اند و به ایجاد ائتلاف‌های امنیتی و سیاسی قوی با رژیم صهیونیستی روی آورده‌اند.

این روزنامه در ادامه به چهار دغدغه اصلی و بی‌سابقه شاه اردن اشاره کرد و نوشت:

نخست: فروپاشی تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس است که در آن صورت هرج‌ومرج سراسر کرانه باختری را فراگرفته و فلسطینیان به اقدام مسلحانه علیه رژیم اشغال‌گر روی می‌آورند که این امر باعث آوارگی هزاران نفر و سرازیر شدن آن‌ها به سمت اردن می‌شود.

شاه اردن همواره بر تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس، پایبندی به قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی و مخالفت با تشکیل کنفدرالی اردن و فلسطین تأکید می‌کند زیرا می‌داند که این‌ها دامی برای اردن جهت صدور بحران‌ها به این کشور است

دوم: اصرار دولت آمریکا برای تحمیل معامله قرن بر اردن و گرفتن امتیازات از آن در قدس اشغالی به خصوص لغو قیمومیت اردن بر مناطق مقدس اسلامی و مسیحی از جمله مسجدالاقصی و اعطای قیمومیت به عربستان سعودی است و بالطبع عدم همراهی با آمریکا در این امر نیز برابر با قطع کمک‌های مالی و احیاناً محاصره اقتصادی خواهد بود.

سوم: وجود طرحی در معامله قرن مبنی بر ضرورت بازگرداندن شهرهای اصلی و پرجمعیت کرانه باختری اعم از الخلیل، نابلس، طولکرم، رام‌الله و جنین به اردن است چرا که فروپاشی تشکیلات خودگردان به معنای فروپاشی دستگاه‌های امنیتی فلسطینی است و تنها جایگزین آن نیروهای امنیتی اردن است همچنان‌که برخی منابع صهیونیستی نیز برای تشکیل کنفدرالی اردن فلسطین تبلیغ می‌کنند.

چهارم: حمایت و پشتیبانی علنی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از معامله قرن از طریق عادی‌سازی روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با رژیم صهیونیستی و حتی گرسنه‌سازی اردن و محاصره آن و نیز توقف کمک‌های مالی با هدف به زانو درآوردن اردن در برابر این طرح آمریکایی است.

این روزنامه در ادامه نوشت که شاه اردن همواره بر تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس، پایبندی به قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی و مخالفت با تشکیل کنفدرالی اردن و فلسطین تأکید می‌کند زیرا می‌داند که این‌ها دامی برای اردن جهت صدور بحران‌ها به این کشور است.

رأی‌الیوم در پایان نوشت که عبدالله دوم و عباس با تهدیدات واقعی علیه حکومت‌های خود از یک سو و خشم مردمی از سیاست‌های تحقیرآمیز در قبال رژیم اشغال‌گر و مجازات‌های جمعی آن علیه فلسطینیان، گسترش شهرک‌سازی و یهودی‌سازی قدس از سوی دیگر مواجه هستند.

رأی‌الیوم افزود که خواسته‌ ملت‌های فلسطین و اردن از عبدالله دوم و محمود عباس عبارت از وحدت، اتخاذ مواضع مشترک و قاطع در برابر تجاوزات و سلطه‌گری رژیم صهیونیستی، توقف مجازات‌های جمعی، گسترش شهرک‌سازی و مقابله با اشکال مختلف عادی‌سازی روابط است.