شبکه بلومبرگ با اشاره به استعفاهای بی‌پایان در دولت ترامپ از جیمز متیس ملقب به سگ دیوانه به عنوان آخرین فرد عاقل دولت آمریکا نام برد.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به رفت و آمدها و استعفاهای بی‌پایان مقامات دولت آمریکا در دوره ترامپ نوشت اینک تنها یک نفر مانده است.

این گزارش افزود: از دو سال پیش که دونالد ترامپ قدرت را در آمریکا در اختیار گرفته است بسیاری از متحدان واشنگتن در اروپا و آسیا و جاهای دیگر تعداد افراد عاقل و بالغ که می‌توانند ترامپ غیرقابل پیش‌بینی را محدود کنند را شمارش می‌کردند. با جدایی قریب‌الوقوع جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، الآن فقط جیمز متیس وزیر دفاع از این حلقه باقی‌مانده است.

بلومبرگ نوشت: زمانی که ترامپ اولین کابینه خود را بست، متحدان آمریکا خیالشان راحت شد که گروهی نظیر بازنشسته‌ها و ژنرال‌های به درد بخور کمک می‌کنند تا اصول بنیادین سیاست خارجی و اقتصادی این کشور که برای دهه‌ها دوام آورده است حفظ شود.

این گزارش با اشاره به این‌که ریزش‌ها در دولت بالا بوده است اضافه کرد: رکس تیلرسون وزیر خارجه با یک توئیت ترامپ در ماه مارس (اسفند ماه) برکنار شد. گری کوهن رئیس مشاوران اقتصادی کاخ سفید در همان ماه استعفا کرد و هربرت مک مستر ژنرال نیروی دریایی ارتش نیز از کار کنار گذاشته شد؛ و الآن هم ترامپ اعلام کرده است که جان کلی ژنرال بازنشسته تفنگ‌داران دریایی آخر همین ماه (آذر ماه) از کاخ سفید خواهد رفت.

بلومبرگ در ادامه نوشت؛ جیمز متیس مرد نظامی اما روشنفکر رئیس پنتاگون در این مدت تلاش کرده که دوستان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و یا متحدانش در اقیانوسیه را متوجه کند که آن‌ها باید اقدامات آمریکا را ببینند نه توئیت‌ها را.

وی در واقع اشاره می‌کند به توئیت‌های بی‌پایان و حساس ترامپ که در بیشتر مواقع دردسرهای زیادی برای مقامات آمریکایی و دولت به وجود آورده است.

مطبوعات آمریکا به او لقب سگ دیوانه داده‌اند. ماتیس معروف به مخالفت با ایران و طرفدار سخت‌گیری نظامیان آمریکایی در افغانستان است.

چرا که ماتیس در یکی از جنجالی‌ترین اظهارتش گفته بود قتل افغان‌ها سرگرمی جالبی است. این اظهارات با اعتراضات ضدآمریکایی گسترده در کابل و چند شهر دیگر افغانستان روبرو شد و ماتیس مجبور شد سخنان خود را پس بگیرد و لقب سگ دیوانه به او پس از این اظهارات جنجالی 

داده شد.

انتخاب ماتیس برای پست وزارت دفاع نشان دیگری از این است که ترامپ قصد دارد در سیاست خارجی راهی خلاف اوباما را در پیش گیرد.

این لقب وزیردفاع جدید آمریکا حتی در سخنان ترامپ نیز بازگو شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین دیدار خود با مردم در قالب تور تشکر پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در شهر سینسیناتی در ایالت اوهایو گفت: قرار است ماتیس سگ دیوانه را به‌عنوان وزیر دفاع منصوب کنیم؛ اما تا این موضوع را اعلام نکرده‌ایم، بنابراین به کسی نگویید.

 ترامپ افزود: می‎گویند وی شبیه‌ترین فرد به ژنرال جورج پاتن است. ترامپ در جمع خبرنگاران حاضر در اولین دیدار وی با مردم بعد از قبولی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت این‌گونه درباره انتخاب ماتیس برای ریاست وزارت دفاع اظهار نظر کرد و گفت: آن‌چه من می‌توانم بگویم این است که ماتیس در واقع همانی است که من می‌خواهم.

ماتیس که ژنرال بازنشسته و دارای چهار ستاره سردوشی است علاوه بر لقب سگ دیوانه به راهب جنگجو نیز معروف است و در چندین عملیات نظامی مهم در تجاوز آمریکا به کشورهای افغانستان و عراق شرکت داشته است. وی در سال 2001 در حمله تفنگ‌داران دریایی امریکا با بالگرد به ولایت قندوز افغانستان آن‌ها را فرماندهی ‎کرد و نیروهای تحت امرش در سال 2004 در شهر فلوجه عراق ‎جنگیدند. ماتیس در عراق نیز خطاب به مقامات این کشور گفته بود، اگر با وی مخالفت کنند، همه‌شان را می‌کشد.

بلومبرگ می‌گوید؛ هرجایی که متیس رفته، چه در زمان افزایش تنش‌های تجاری یا اختلافات آمریکا با شرکایش از توافق هسته‌ای گرفته تا توافق آب و هوایی پاریس، آن‌ها که اغلب به حمایت آمریکا متکی هستند دچار نگرانی و ترس شده‌اند.

آنتس لانئوتس ژنرال بازنشسته نیروهای مسلح استونی می‌گوید؛ جدا شدن متیس از دولت پیام خوبی برای ما در اروپا و ناتو نخواهد بود. وی افزود: متیس می‌داند که اینجا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و می‌داند که چیزی به اسم تهدید روسیه وجود دارد.

بلومبرگ در پایان این گزارش نوشت: هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که شغل ژنرال متیس در خطر باشد، با این حال این سؤال که آیا روزهای حضور او در پنتاگون به شماره افتاده است یا نه سؤال بزرگی پیش روی متحدان آمریکا در بروکسل به وجود آورده است. اروپایی‌ها متیس را آخرین مقام آتلانتیک‌گرا و هم عقیده خودشان در دولت ترامپ می‌دانند. شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به رفت و آمدها و استعفاهای بی‌پایان مقامات دولت آمریکا در دوره ترامپ نوشت؛ اینک تنها یک نفر مانده است.