مدیرفروش فولاد هرمزگان:

افزایش فروش و تداوم صادرات مستلزم تقویت نگاه حمایتی است 

مدیرفروش شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به تداوم چهارساله کسب عنوان صادرکننده نمونه استان توسط فولاد هرمزگان گفت: افزایش فروش و تداوم صادرات مستلزم تقویت نگاه حمایتی است.

مهدی شکریزاده با بیان اینکه این شرکت موفق گردید برای چهارمین سال متوالی، عنوان صادرکننده برتر استان هرمزگان را کسب نماید اظهارداشت: در سال ۹۶ حدود یک‌میلیون  و ۱۰۰هزار تن صادرات محصول داشتیم که نسبت به سال ۹۵، 10 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: نکته مهم این است که تقریبا ۷۰ درصد برنامه فروش محصولات فولاد هرمزگان برای صادرات تعین شده است و به‌خاطر موقعیت جغرافیایی که شرکت فولاد هرمزگان در کشور دارد، سعی شده تا در بخش صادرات فروش حداکثری داشته باشد.

مدیرفروش فولاد هرمزگان با بیان اینکه، استراتژی شرکت فولاد هرمزگان حضور موثر دربازارهای صادراتی است بیان داشت: در سال ۹۷ نیز برنامه‌های صادرات را حفظ خواهیم کرد، چراکه نگاه شرکت فولاد هرمزگان، نگاهی صادرات محور است. شکریزاده، هدف‌گذاری شرکت فولاد هرمزگان را برای تامین نیاز بازار داخلی به گریدهای خاص و تمایز در ابعاد اشاره داشت و گفت: تامین نیاز بازارهای داخلی به ویژه تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا، مطابق با توان فولاد هرمزگان جزء اولویت‌های اصلی این شرکت است. وی در بخش دیگری از سخنان خود، فروش موفق را در گرو مطالعات، تحقیقات و شناسایی بازارهای مناسب دانست و افزود: در شرکت فولاد هرمزگان با مطالعات صورت گرفته در بازارهای هدف صادراتی توانسته فروش قابل توجهی به کشورهای اروپا، آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و همچنین شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا داشته باشد.  مدیر فروش شرکت فولاد هرمزگان در ادامه وجه تمایز محصولات فولاد هرمزگان را نسبت به سایر شرکت ها از لحاظ کیفی و ابعاد عنوان کرد و بیان داشت: این توانایی را داریم تا به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولاد کشور، محصول اسلب تا عرض 2000 میلیمتر را تولید و به بازارهای مصرف عرضه کنیم که در خاورمیانه بی‌نظیر است.  شکریزاده با اشاره به حضور موفق چندساله در بازارهای صادراتی و حفظ برند فولاد هرمزگان در بازارهای جهانی گفت: اسلب هرمزگان به‌عنوان یک محصول شناخته شده در بازارهای جهانی رضایت مشتریان را جلب کرده است. 

وی با بیان اینکه پیامد تحریم‌ها تاحدودی تاثیر در صادرات شرکت داشته است افزود: با اینحال طبق مطالعات صورتگرفته در راستای حفظ و توسعه بازارها، در قالب سناریوهایی، سعی کردهایم تا آثار تحریم‌ها را به حداقل برسانیم اما لازم است دولت با بسته‌های حمایتی از صادرکنندگان در صنعت فولاد پشتیبانی کند.

شکریزاده، مهمترین مبحث مورد توجه شرکت‌های صادرکننده را نگاه اقتصادی دانست و بیان داشت: شرکت فولاد هرمزگان با استفاده از این نگاه، توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب نماید. 

    


تحلیل آماری واردات فولاد ترکیه

طی 10 سال گذشته ، ترکیه یکی از کشورهای مهم برای تجارت محصولات فولادی بوده است و نهمین وارد کننده بزرگ فولاد نیز در جهان است.  ترکیه در سال ۲۰۱۷ به مقدار ۴/۱۳ میلیون تن واردات فولاد داشته و نسبت به سال ۲۰۱۶ که حجم وارداتش ۴/۱۵ میلیون تن بوده، ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که ارزش واردات فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ از ۸ میلیارد دلار به ۹ میلیارد دلار رسیده است. تولید فولاد خام ترکیه طی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ۱۳ درصد رشد به ۵/۳۷ میلیون تن رسید. در سال ۲۰۰۹ اختلاف حجم تولید و مصرف ظاهری فولاد در ترکیه 1/۷ میلیون تن ( ۲۸درصد تولید بیشتر) بود که در طی هفت سال بعد از آن این اختلاف به طور پیوسته درحال کاهش بوده است . 

در بین کشورهای بزرگ صادرکننده فولاد به ترکیه، در سال ۲۰۱۷ روسیه و اکراین و رومانی بیشترین میزان صادرات خود را به ترکیه عرضه کردند که سهم روسیه به مراتب بیشتر است . حجم واردات ترکیه در سال ۲۰۱۷ کمتر از نیمی از واردات ایالات متحده به عنوان بزرگترین وارد کننده فولاد جهان بود.