هم‌زمان با نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب در بیروت، شعارنوشته‌ها و دیوارنوشته‌هایی در حمایت از فلسطین و محکوم کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در این شهر توجه عابران را به خود جلب کرد.

یکی از موضوعاتی که در رابطه با این اجلاس سوژه شبکه‌های اجتماعی شده، شعارنوشته‌هایی است که در نقاط مختلف بیروت نصب شده و درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد.

بر اساس گزارش العهد، این شعارنوشته‌ها در بخش جنوبی بیروت نصب شده و عبارت‌هایی که بر روی آن‌ها نوشته شده،‌ عبارت‌اند از: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت است» «تمام قدس پایتخت فلسطین است».

در یکی از این شعارها واژه تطبیع به معنای عادی‌سازی روابط شکسته نوشته شده و جزء دوم آن بیع به معنای فروش، کنایه به خیانت برخی حکام عربی در فروش آرمان فلسطین و خیانت به ملت آن دارد.

فعالان شبکه‌های اجتماعی این دیوارنوشته‌ها و شعارنوشته‌ها را به‌صورت گسترده منتشر کرده‌‌اند تا به بسیاری از شرکت‌کنندگان عرب در این اجلاس یاد‌آوری کنند فلسطین همچنان مسئله اصلی جهان اسلام است و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مردود است.

از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مطرح‌شدن طرح این کشور برای حل نزاع فلسطینی اسرائیلی موسوم به معامله قرن، عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شدت گرفته است.

طی سال گذشته میلادی 2018 بارها جریان دیدار برخی شخصیت‌های و مقامات صهیونیستی با مقامات عرب فاش شد و علاوه بر آن مقامات رژیم صهیونیستی نیز سفرهایی به کشورهای عربی داشتند که ازجمله آن‌ها سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدار با قابوس بن‌سعید سلطان این کشور بود.

ازاین‌رو وزیر خارجه لبنان پیش از نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب که روز شنبه (29 دی ماه) در بیروت از سرگرفته ‌شد، تأکید کرد، سوریه خلأ بزرگی در اجلاس بیروت است و باید به آغوش کشورهای عربی بازگردد نه این‌که در آغوش تروریسم باشد.

جبران باسیل، وزیر خارجه دولت موقت لبنان در سخنرانی خود در روز جمعه (28 دی ماه) در نشست کمیته وزارتی پیگیری روند اجلاس سران عرب گفت، متأسفانه به دلیل نبود برخی کشورهای عربی در نشست ما به‌عنوان اعراب نمی‌دانیم چطور باید از یکدیگر محافظت کنیم.

وی افزود: سوریه بزرگ‌ترین خلأ در اجلاس ماست و نبود آن مایه نگرانی است.

در یکی از این شعارها واژه تطبیع به معنای عادی‌سازی روابط شکسته نوشته شده و جزء دوم آن بیع به معنای فروش، کنایه به خیانت برخی حکام عربی در فروش آرمان فلسطین و خیانت به ملت آن دارد

باسیل تأکید کرد: سوریه باید بدون اجازه خارجی‌ها در آغوش ما باشد نه این‌که در آغوش تروریسم. معنای این‌که اتحادیه عرب عضویت سوریه را تعلیق و آن را تحریم کرده چیست و چه موفقیتی دراین‌باره داشته است؟ وزیر خارجه لبنان از شرکت‌کنندگان عرب خواست دیدگاه اقتصادی یکپارچه‌ای بر اساس عدم‌مداخله در امور داخلی یکدیگر تدوین کنند چراکه برخی کشورهای عربی به اصل تقسیم مشکلات و وظایف احترام نگذاشتند و مشکلات را بر دوش دیگران و ملت‌های ما در داخل انداختند.

وی افزود: ما به خارجی‌ها در مقابل سلاح پول می‌دهیم تا همدیگر را بکشیم.

باسیل تأکید کرد: باید این نشست مناسبتی برای بیدار کردن وجدان‌هایمان در مقابل تلاش‌هایی برای نابودی هویت و تنوع‌ قومی ما باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان یادآور شد: ما با چالش‌های عظیمی از جنگ و فقر و سوءتغذیه گرفته تا افراط‌گرایی و تروریسم مواجهیم و در تحقق خواسته‌های ملت‌هایمان شکست‌خورده‌ و نتوانسته‌ایم ملت‌هایمان را در سرزمین‌هایشان نگه داریم.

وی از کشورهای عربی خواست همدیگر را رها نکنند و به داد هم برسند تا اتحادیه عرب و ماهیت عربی‌ خود را خدشه‌دار نسازند.

بعد از باسیل احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب سخنرانی کرد. او نسبت به عدم مشارکت هیأت لیبی در اجلاس بیروت ابراز تأسف و ناراحتی کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب گفت، این نشست در زمانی بسیار مهم برگزار شده به‌طوری‌که مسئله توسعه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و زیست‌محیطی دغدغه اول جهان عرب است.

وی خاطرنشان کرد، کشورهای عربی توان مقابله با تحولات اقتصادی و علمی عظیم را ندارند و تکامل اقتصادی و هماهنگی و سیاست‌گذاری‌ها درزمینه‌های توسعه‌ای ضروری هستند.

سپس ریاض مالکی،‌ وزیر خارجه فلسطین در سخنرانی خود به مسئله قدس پرداخت و گفت: قدس در معرض وحشتناک‌ترین طرح‌های یهودی‌سازی باهدف تغییر آثار قانونی،‌ سیاسی و دینی آن قرار دارد.

مالکی گفت: ما باید توانمندی‌های اقتصادی خود را برای حمایت از امنیت ملی‌مان به خدمت بگیریم. هر چه قدر زمان طول بکشد ما بازهم بر حق بازگشت تأکید خواهیم کرد و از کشورهای عربی میزبان آوارگان فلسطینی تقدیر می‌کنیم.

وزیر خارجه فلسطین تأکید کرد: ملت فلسطین هرگز تسلیم طرح‌های شهرک‌سازی و استعمارگری و یهودی‌سازی و نابودی هویت و جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر و بازداشت و قتل نمی‌شوند.

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق بعد از دیدار با جبران باسیل در حاشیه نشست وزیران خارجه گفت، تعلیق عضویت سوریه از همان ابتدا اشتباه بود و ما با طرف سوریه در ارتباط دائمی هستیم

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق نیز گفت: عراق از فلسطینی‌ها در حقوق مشروعشان حمایت می‌کند و باید با طرح‌های یهودی‌سازی مقابله کرد.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد استراتژی عربی درزمینه انرژی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۳۰ یکی از اصل‌های مهم درزمینه توسعه پایدار و ارتقای سطح زندگی اقتصادی و اجتماعی شهروندان عربی است.

وی خاطرنشان کرد، مشکل آوارگان برای کشورهای میزبان نگرانی انسانی همیشگی است و عراق پیشنهاد اجرای طرح‌هایی توسعه‌ای در کشورهای میزبان ازجمله اردن و لبنان را دارد. وزیر خارجه عراق با تأکید بر اهمیت امنیت غذایی آن را یکی از اصل‌های ثبات و امنیت منطقه عربی خواند. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز قدس را کلید صلح دانست و گفت باید از آن محافظت شود.

وی خاطرنشان کرد، باید برای تضمین فعالیت آنروا تلاش کرد. وزیر خارجه اردن افزود، باید خونریزی‌ها در سوریه متوقف شوند و نقش عربی برای ایجاد حل سیاسی برای بحران سوریه احیا شود.

الصفدی تأکید کرد، در یمن بحرانی فاجعه‌آمیز مشاهده می‌شود که باید پایان یابد و ثبات نیز به لیبی بازگردد.

همچنین محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق بعد از دیدار با جبران باسیل در حاشیه نشست وزیران خارجه گفت، تعلیق عضویت سوریه از همان ابتدا اشتباه بود و ما با طرف سوریه در ارتباط دائمی هستیم.

وی افزود: برای بازگرداندن تدریجی سوریه به آغوش کشورهای عربی تلاش می‌کنیم. عراق در این زمینه موضعی مشخص دارد.

این در حالی است که اطلاعاتی به دست المیادین رسیده مبنی بر این‌که نخست‌وزیر عراق به دلیل حضور ضعیف کشورهای عربی در این نشست شرکت در این نشست را لغو کرده است.

حسام زکی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب پیش از نشست وزیران خارجه گفته‌ بود، سوریه از اتحادیه عرب طرد نشده و بازگشتش حتمی است. آنچه رخ‌داده تعلیق مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های اتحادیه عرب است و تعلیق مشارکت این کشور با توافق خواهد بود.

حفظ امنیت نشست اجلاس سران عرب را طی امروز علاوه بر نیروهای گارد جمهوری، نیروهای سازمان‌های امنیتی با حضور ۵۰۰ افسر و ۷۵۰۰ افسر و نیروی ارتش، نیروهای امنیت داخلی نیروهای امنیت عمومی و امنیت کشور تأمین می‌کنند.