روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی با رهگیری ارتباطات تلفنی جمال‌خاشقجی در قتل وی با آل‌سعود همکاری کرده است.

به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، یک فعال عربستانی مخالف آل‌سعود که از دوستان جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده، یک شرکت نرم‌افزاری رژیم صهیونیستی را متهم کرده است که با جاسوسی از تلفن همراه وی و ارتباطاتش با جمال‌خاشقجی به دیوان سلطنتی عربستان سعودی در قتل وی کمک کرده است.

به گزارش  نیویورک‌تایمز  عمر عبدالعزیز، شاکی این پرونده جدید یک عربستانی ۲۷ ساله است شکایتی نیز علیه شرکت NSO تنظیم کرده است.

عمر عبدالعزیز، در عین حال درخواست پناهندگی به کانادا را داده و در مونترال زندگی می‌کند. او بعد از وقایع موسوم به «بهار عربی» در میان عربستانی‌ها از بابت ویدیوها و مطالب رسانه‌ای و اینترنتی‌اش در انتقاد از حاکمان عربستان مورد توجه و محبوبیت قرار گرفت. شرکت  مشاوره‌دهی موسوم به شرکت مک کینزی اند کمپانی او را به دربار سلطنتی به عنوان یک عامل با نفوذ تحریک به مخالفت در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کرده است.

در حالی‌که نیویورک‌تایمز نوشت، این مسئله فشار را بر این شرکت اسرائیلی و دولت تل‌آویو در زمینه فروش دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای  جاسوسی به کشورهای خارجی افزایش خواهد داد و همچنین مسئله اتحاد و ارتباط گسترده عربستان سعودی با رژیم‌ صهیونیستی را برجسته‌تر خواهد کرد. 

این شکایت توسط عمر عبدالعزیز معارض عربستانی ساکن کانادا در اسرائیل انجام شده است. فعالان و روزنامه‌نگاران دیگر نیز شکایات مشابهی علیه شرکت NSO مطرح کرده و این شرکت را متهم کرده‌اند با دولت‌های مکزیک و امارات متحده‌عربی برای جاسوسی از تلفن‌های همراه آن‌ها همکاری کرده است. 

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل نیز اخیراً شرکت NSO را متهم به همکاری با عربستان سعودی برای جاسوسی از کارکنان این نهاد کرده است. عفو بین‌الملل هفته گذشته اعلام کرده بود که به زودی اقدامات قانونی و قضایی را علیه این شرکت انجام خواهد داد. 

گروه NSO روز یکشنبه‌(11 آذر‌ماه) اعلام کرد: محصولات این شرکت صرفاً به این خاطر مجوز می‌گیرند که دولت‌ها و آژانس‌های پلیسی و امنیتی را قادر به مبارزه قانونی علیه تروریسم و جرائم کنند.

در این بیانیه تصریح شد: قراردادهای استفاده از نرم‌افزاری‌های این شرکت تنها بعد از بررسی دقیق و کامل و صدور مجوز از جانب دولت اسرائیل ارائه خواهد شد و ما سوءاستفاده از محصولاتمان را تحمل نمی‌کنیم. اگر ظنی مبنی بر چنین سوءاستفاده‌ای باشد ما درباره آن تحقیق کرده و اقدامات مناسب شامل معلق کردن یا پایان دادن به قرارداد انجام خواهیم داد.

گزارش شده است که جاسوس‌افزار این شرکت به مشتریان اجازه می‌دهد که تماس‌های قربانیان را به صورت محرمانه شنود کرده و آمار مربوط به دکمه‌های فشار داده شده روی تلفن‌های همراه را ثبت و دریافت کنند. پیام‌های متنی آن‌ها را بخوانند و سوابق فعالیت‌های اینترنتی آن‌ها را به دست آورند.

همچنین این نرم‌افزار این امکان را می‌دهد که مشتریان حتی از میکروفن و دوربین تلفن‌های همراه قربانیان علیه آن‌ها جاسوسی کنند.

دولت اسرائیل این جاسوس‌افزار را به دلیل قابلیت‌های تهاجمی به عنوان سلاح طبقه‌بندی کرده است لذا شرکت مذکور برای فروش آن به دولت‌های خارجی باید از وزارت جنگ اسرائیل مجوز دریافت کند.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی عربستان سال گذشته برای استفاده از این جاسوس‌افزار ۵۵ میلیون دلار پول پرداخت کرده است.

در شکایت عمر عبدالعزیز آمده است که عربستان سعودی از طریق جاسوسی، به ارتباطات وی با جمال‌خاشقجی دست یافته است. عبدالعزیز می‌گوید که ماه‌ها قبل از قتل خاشقجی وی از سوی عناصر نزدیک به محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی که در پروسه کشتن خاشقجی نیز دست داشتند هدف قرار گرفته شده است.

به گفته عبدالعزیز، دو نفر از عوامل سعودی به سراغ او رفته بودند تا وی را متقاعد کنند به سفارت سعودی مراجعه کند و به عربستان بازگردد. 

عوامل سعودی به عمر عبدالعزیز قول داده بودند که به محض اینکه به ریاض برسد به دیدار محمد بن‌سلمان برده خواهد شد و او می‌تواند هر درخواستی که دارد با او مطرح کند. آن‌ها حتی برای عبدالعزیز بلیت هواپیما و در جده هتل نیز رزرو کرده بودند. 

علیرغم این وعده‌ها، عبدالعزیز احتیاط کرده و از بازگشت به عربستان و حتی مراجعه به سفارت سعودی در اتاوا امتناع می‌کند.

نیویورک‌تایمز نیز در ادامه گزارش خود افزود؛ در ماه اوت(مردادماه) یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو که روی نظارت‌های آنلاین مطالعه می‌کند عمر عبدالعزیز را مطلع می‌کند که تلفن همراه وی احتمالاً هک شده است. سپس نتیجه‌گیری کرده است که حکومت عربستان سعودی پشت این عملیات جاسوسی بوده است. 

در همان حین، عبدالعزیز خبردار می‌شود که نیروهای امنیتی عربستان سعودی به خانه او در جده یورش برده و ضمن تفتیش و بازرسی از خانه، دو برادر وی را بازداشت کرده‌اند.

سی ان ان: حرف‌های ضد ریاض خاشقجی احتمال علت قتلش بود

از سوی دیگر به گزارش از شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که احتمالاً گفت‌وگوهای جمال‌خاشقجی در واتساپ با یک فعال عربستان سعودی که در آن از سیاست‌های محمد بن‌سلمان انتقاد کرده بود دلیل قتل وی باشد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که گفت‌وگوهای جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در واتساپ با عمر بن‌عبدالعزیز، فعال عربستانی مقیم کانادا که در آن به شدت از سیاست‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی انتقاد کرده بود، احتمالاً یکی از دلایل قتل جمال خاشقجی باشد.

جمال‌خاشقجی در یکی از گفت‌وگوهای خود درباره ولیعهد عربستان سعودی، بن‌سلمان را مانند دیوی توصیف کرده و گفته است که هر چه قربانی بیشتری بخورد بیشتر می‌خواهد و تعجبی ندارد اگر سرکوب‌های او روزگاری به حلقه حامیان او نیز برسد

به گزارش سی‌ان‌ان، جمال‌خاشقجی از اکتبر(آبان ماه) سال ۲۰۱۷ با عمر بن‌عبدالعزیز در ارتباط بوده و ۴۰۰ گفت‌وگو در واتساپ داشته‌اند که شامل فایل‌های صوتی، تصاویر و ویدئو هستند.

عبدالعزیز و جمال‌خاشقجی تا اوت ۲۰۱۸ از طریق واتساپ با هم در ارتباط بودند اما بعد از اینکه عبدالعزیز دریافت تلفنش شنود می‌شود به طرق دیگری با هم ارتباط داشتند. جمال‌خاشقجی در یکی از گفت‌وگوهای خود درباره ولیعهد عربستان سعودی، بن‌سلمان را مانند دیوی توصیف کرده و گفته است که هر چه قربانی بیشتری بخورد بیشتر می‌خواهد و تعجبی ندارد اگر سرکوب‌های او روزگاری به حلقه حامیان او نیز برسد. او زور و سرکوب را دوست دارد. خدا به ما کمک کند.

این شبکه اشاره می‌کند، عبدالعزیز علیه شرکت اسرائیلی ارائه می‌کند که اقدام به هک تلفن او کرده بود و این هک تلفن نقش زیادی در اتفاقی که برای خاشقجی افتاد، دارد.

این شبکه در ادامه گزارش خود می‌آورد، عبدالعزیز تنها حق اطلاع از بیش از ۴۰۰ پیام خود به همراه فایل‌های صوتی، تصاویر و نوارهای ویدیویی مربوط به گفت‌وگوهایش با خاشقجی را در اختیار این شبکه گذاشته است.

خاشقجی در گفت‌وگوهایش با دوستش درباره بازداشت‌های فعالان حقوقی صحبت کرده بود.

عوامل سعودی به عمر عبدالعزیز قول داده بودند که به محض اینکه به ریاض برسد به دیدار محمد بن‌سلمان برده خواهد شد و او می‌تواند هر درخواستی که دارد با او مطرح کند. آن‌ها حتی برای عبدالعزیز بلیت هواپیما و در جده هتل نیز رزرو کرده بودند

طبق این گزارش، این پیام‌ها نشان می‌دهند که خاشقجی از حرف به عمل رسیده بود به طوری‌که قصد داشته با دوستش جنبشی از جوانان در اینترنت راه‌اندازی کند که اقدام به فعالیت‌هایی در مخالفت با مقامات سعودی بکنند. این پیام‌ها نشان می‌دهند خاشقجی در ماه اوت(مردادماه) ۵۰۰۰ دلار به عبدالعزیز می‌دهد تا این جنبش را که ارتش سایبری خوانده بود، راه‌اندازی کند. وی در عین حال وعده داده بود ۳۰ هزار دلار دیگر نیز بعداً می‌دهد و حامیانی از ثروتمندان را برای تحقق این هدف جذب می‌کند.

از سوی دیگر اخیراً سازمان اطلاعاتی سیا بر اساس شواهد و مدارک مستند موجود، نیز اعلام کرده قتل جمال خاشقجی به دستور بن‌سلمان صورت گرفته است.

جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی حدود دو ماه پیش برای انجام کارهای اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان واقع در استانبول مراجعه کرد اما هیچ‌گاه از آن خارج نشد.

تحت فشار رسانه‌ها و افکار عمومی جهان، حکومت عربستان سعودی بعدها  اعتراف کرد که خاشقجی کشته شده و جسد او را ابتدا تکه‌تکه و سپس در مواد شیمیایی ذوب کرده است. 

اگر چه ریاض بعد از روایت‌های ضد و نقیضی که درباره ناپدید شدن وی سرهم کرده بود، نهایتاً به قتل وی اذعان کرد اما  مدعی است که نیروهای امنیتی خودسرانه وی را به قتل رسانده‌اند اما این روایت سعودی‌ها به جز چند مورد از سوی هیچ‌کس تاکنون پذیرفته نشده است. 

دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه نیز معتقدند که خاشقجی به دستور ولیعهد سعودی و طی یک برنامه‌ریزی قبلی به طرز فجیعی به قتل رسیده است.