مریم علامه‌زاده

ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس در مسیر سفر به اجلاس G20 عنوان کرد که قصد دارد، موضوع قتل جمال خاشقجی و وضعیت یمن را از محمد بن‌سلمان، شاهزاده عربستان سعودی پیگیری کند.

وی پیش از عزیمت به بوینس‌آیرس به خبرنگاران گفت: من قصد دارم با شاهزاده عربستان سعودی صحبت کنم. پیامی که به وی می‌دهم، بسیار روشن است... پیامی در رابطه با جمال خاشقجی و البته درباره مسئله یمن. در مورد قتل جمال خاشقجی، ما خواهان یک تحقیقات کامل و شفاف هستیم. تحقیق باید عنوان کند که چه اتفاق افتاده است و عاملان و افراد پشت‌پرده آن باید پاسخ‌گو باشند.

می ادامه داد: در مورد یمن همچنان به شدت نگران وضعیت شرایط حقوق بشر هستیم. راه‌کار بلند مدت برای یمن، راه‌کار سیاسی است و ما طرفین را به دنبال کردن این راه‌کار و تلاش برای آن تشویق می‌کنیم. دولت‌های غربی خواهان پایان دادن ائتلاف نظامی با رهبری سعودی به جنگ علیه یمن هستند که از سوی سلمان آغاز شد.

می در حالی به بوینس‌آیرس سفر می‌کند که همزمان با درگیری در مسائل رهبران سعودی و روسیه، به دنبال نجات شهرت جهانی طرح برگزیت خود است. در این سفر وی قرار است شش دیدار دوجانبه با رهبران جهان داشته باشد؛ البته دونالد ترامپ در بین آن‌ها نیست، کسی که منتقد توافق برگزیت می بود و از احتمال محدودیت‌های آینده تجاری آمریکا علیه بریتانیا در نتیجه این توافق سخن گفت.

می با ولادیمیر پوتین نیز دیدار نخواهد داشت و دلیلش روابط سرد بریتانیا و مسکو و اختلاف بین رهبران G20 در نحوه برخورد با روسیه بر سر تهاجم به اوکراین است.

می در جریان پرواز به اجلاس، عنوان کرد که اقدام اخیر روسیه بخشی از الگوی رفتاری آن‌ها است و بریتانیا همچنان خواهان اعمال تحریم است. وی افزود: اگر به پیام من در جریان سخنرانی منشن هاوس دقت کنید     من گفتم که روسیه می‌توانست مسیر متفاوتی را برگزیند، می‌توانست از نظام بین‌المللی قانون‌مند حمایت کند و اگر این‌کار را کرده بود الان جایگاه متفاوتی داشت. آن‌ها انتخاب کرده‌اند که چنین الگوی رفتاری را برگزینند.

در ارتباط با ماجرای اخیر سعودی نیز، دفتر می عنوان کرد که طرفین در G20 حضور می‌یابند اما در مورد دیدار دوجانبه خبر رسمی منتشر نشد. روز جمعه (نهم آذر ماه) می به رهبران جهان در مورد توافق خوب برگزیتی که به‌دست آمده است گفت و از مزایای آن برای اقتصاد جهانی و فرصت‌هایی که برای تجارت ایجاد می‌شود یاد کرد و گفت: این توافق به بریتانیا صدای جدید و مستقلی می‌دهد که برای اصلاح نهاد‌های چند ملیتی، از جمله سازمان تجارت جهانی، اقدام کند. می در این اجلاس از فرصت برای تأکید بر این موضوع که بریتانیا همچنان نزدیک به اتحادیه می‌ماند، استفاده کرد و عنوان کرد که بریتانیا برای امضای معاهدات تجاری جدید، محدود نیست. می پیش از پرواز به بوینس‌آیرس، در جلسه 90 دقیقه‌ای با کمیته همکاری مجلس بریتانیا، بر مواضع خود در مورد برگزیت تأکید کرد و در مواجه با سوالات، در مورد خطر خروج بدون توافق از اتحادیه، عنوان کرد که این موضوع، مسئولیت نمایندگان مجلس را برای پذیرفتن طرح وی بیشتر می‌کند. می عنوان کرد که دولت آمده پذیرفتن مسئولیت خروج بدون توافق از اتحادیه است، اما تضمین داشتن توافق خوب و خروج روان و منظم از اتحادیه، از راه دنبال کردن توافقی می‌گذرد که دولت بر سر آن به اجماع رسیده است. وی همچنین در مورد راه‌کار افزایش زمان برای برگزاری رفراندوم دوباره بر سر برگزیت گفت: این‌کار به معنای مذاکره دوباره با اتحادیه بر سر توافق است، چیزی که از سوی مقامات بروکسل رد می‌شود.