وزارت دفاع سوریه تایید کرد؛

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه 

ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته مواضعی را در جنوب سوریه بمباران کرد، این درحالی است که سوریه اعلام کرده  توانسته این حمله را ناکام بگذارد و یک جنگنده اسرائیلی را ساقط کند.

به نقل از الجزیره، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شب گذشته مواضعی را در جنوب سوریه بمباران کردند که گفته می‌شود هدف آن انهدام سلاح‌هایی بوده که مقصد آن حزب‌الله لبنان بوده است.

وزارت دفاع سوریه نیز با تایید وقوع این حمله هوایی از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توانسته حمله نیروهای متخاصم را در آسمان منطقه الکسوه در حومه دمشق ناکام بگذارد و یک جنگنده مهاجم را نیز سرنگون کند.

یک منبع نظامی در ارتش سوریه گفت سامانه‌های دفاع هوایی ارتش توانسته موشک‌های پرتاب شده از سوی جنگنده‌های مهاجم را قبل از رسیدن به اهدافشان منهدم کند.

ارتش رژیم صهیونیستی پس از این حوادث سرنگونی جنگنده خود توسط پدافند هوایی سوریه را تکذیب کرد.

تصاویری نیز از بقایای یک موشک زمین به هوای پدافند هوایی ارتش سوریه منتشر شده است که ظاهرا در بلندی‌های جولان به زمین افتاده است. حمله شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به سوریه را می‌توان اولین حمله تأیید شده از سوی اسرائیل به سوریه دانست که پس از استقرار سامانه‌های اس300 روسیه در خاک سوریه انجام شده است.

پیش‌تر گفته می‌شد که با استقرار این سامانه‌ها هرگونه تحرک اسرائیلی در خاک سوریه با دشواری فراوان همراه خواهد بود، اما ظاهرا تعلل طرف روسی باعث شده که اسرائیل همچنان بتواند به اقدامات خارج از قانون خود ادامه دهد.

بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر و در دیدار با مسئولان روس تأکید کرده بود که حتی پس از استقرار سامانه‌های اس300 در سوریه به حملات خود به خاک این کشور ادامه خواهد داد که به نظر می‌رسد با مخالفت روس‌ها مواجه نشده است.  


سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا؛

15 میلیارد دلار موشک  به ریاض فروختیم

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و ریاض توافقی برای فروش 44 سامانه موشکی «تاد» به ارزش 15 میلیارد دلار به عربستان سعودی امضا کردند.

به رغم فشارهای برخی قانون‌گذاران آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل احتمال دست داشتن ولیعهد سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی و همچنین وضعیت ناگوار انسانی در یمن، یک مقام وزارت خارجه ایالات‌متحده از توافق واشنگتن با ریاض برای فروش سامانه‌های ضد موشکی «تاد» خبر داده است.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، بعد از لابی‌های فشرده دولت دونالد ترامپ و حتی تماس تلفنی شخصی رئیس‌جمهور آمریکا با ملک‌سلمان، عربستان سعودی طی قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار سامانه دفاعی موشکی «تاد» خریداری می‌کند.

بنابراین‌ گزارش، یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه (هفتم آذر ماه) خبر داد که مقام‌های ریاض و واشنگتن سند و توافق مربوط به خرید این سامانه موشکی ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را روز دوشنبه (پنجم آذر ماه) امضا کرده‌اند.

بنابر اعلام واشنگتن، با امضای این توافق و سندهای مرتبط، خرید ۴۴ سامانه موشکی تاد و تجهیزات مرتبط با آن نهایی شده است.

در همین راستا، روز پنجشنبه (هشتم آذرماه) مجلس سنای آمریکا با پیشبرد قطع‌نامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرد. کاخ‌سفید ساعاتی قبل‌تر تهدید کرده بود این طرح را وتو خواهد کرد.