تصمیم دیرهنگام آمریکا، از بحران انسانی یمن نمی‌کاهد

با تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرد، عمده بار مسئولیت پیشگیری از تلفات انسانی بر دوش عربستان می‌افتد. باید دید آیا فشار بیشتری بر دولت ترامپ وارد خواهد آمد تا تسلط بیشتری بر ائتلاف داشته باشد یا نه آمریکا و انگلیس و سایر قدرت های غربی نیروهای ائتلاف را در زمینه‌های اطلاع رسانی، حمایت لجستیکی و فروش میلیاردها دلار اسلحه یاری می‌رسانند و اکثر این سلاح‌های فروخته شده در یمن که فقیرترین کشور خاورمیانه است به‌کار گرفته شده است

واشنگتن پست نوشت: هیچ‌کس انتظار ندارد قطع سوخت‌رسانی آمریکا به هواپیماهای ائتلاف؛ جلوی حملات هوایی ائتلاف و جلوی پیشرفت جنگ یمن را بگیرد.

واشنگتن پست در گزارشی پیرامون تصمیم آمریکا مبنی بر سوخت نرساندن به هواپیماهای ائتلاف شرکت کننده در جنگ یمن می‌نویسد: هرچند این تصمیم با استقبال مبارزان یمنی روبرو شده است؛ اما این تصمیم نمی‌تواند جلوی جنگ یمن را بگیرد.

رهبران یمن و فعالان حقوق بشر می‌گویند که آمریکا با این تصمیم‌گیری،  ظاهرا این پیام را می‌دهد که از این‌که نزدیک‌ترین متحدانش در خاورمیانه اینگونه رفتار می‌کند به شدت ناراحت است، اما این درحالی است که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که این اقدام آمریکا ظاهرا هیچ تاثیری در دستور کار ائتلاف ندارد و آمریکا حتما باید شدت عمل بیشتری در این زمینه به خرج دهد.

واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به ابعاد گسترده جنگ یمن نوشت: این اقدام آمریکا مطلقا روند جنگ یمن را تغییر نخواهد داد.

بحران بشری یمن رو به پیشرفت است و اکنون بیش از 14 میلیون یمنی که بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارند.

آمریکا و انگلیس و سایر قدرت های غربی نیروهای ائتلاف را در زمینه‌های اطلاع رسانی، حمایت لجستیکی و فروش میلیاردها دلار اسلحه یاری می‌رسانند و اکثر این سلاح‌های فروخته شده در یمن که فقیرترین کشور خاورمیانه است به‌کار گرفته شده است.

عربستان سعودی جمعه گذشته (یازدهم آبان ماه) مدعی شد که خودش از وزارت دفاع آمریکا پنتاگون خواسته است سوخت‌رسانی هوایی به هواپیماهای جنگی سعودی را قطع کند.

در همین ارتباط،  فهمی الیوسف معاون وزیر اطلاعات حوثی‌ها  در روز شنبه (نوزدهم آبان ماه) گفت:  تصمیم‌گیری آمریکا در حقیقت اطمینان خاطری بود به همه کسانی که مخالف درگیری آمریکا در تجاوز ائتلاف به رهبری سعودی به یمن هستند.

در همین حال محمد البوخایتی یکی دیگر از مقام‌های سیاسی حوثی ها هم می‌گوید:  این حرکت آمریکا فقط در طول مدت زمان حضور هواپیماهای ائتلاف در آسمان یمن موثر است اما چیزی از توانایی تجاوزگری ائتلاف برای تشدید جنگ، کم نمی‌کند.

او اشاره می‌کند:  محاصره یمن کار آمریکا و غرب است چون یک چنین محاصره‌ای خارج از قابلیت‌های عربستان و امارات است.

ائتلاف متشکل از عربستان، امارات و چند کشور دیگر؛ در یمن با نیروهای حوثی می‌جنگند.

ماه‌هاست که از دولت آمریکا درخواست می‌شد از سوخت رسانی مجدد به هواپیماهای ائتلاف جنگ یمن خودداری کند چون آمار تلفات غیر نظامیان حملات هوایی ائتلاف بی‌امان رو به افزایش بود.

طبق آمارهای سازمان ملل، تاکنون دست‌کم حدود 10 هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند اما آمار سازمان‌های مشهور و معتبر دیگر آماری بیش از 50 هزار نفر را در این جنگ که از سه سال پیش شروع شده است ذکر می‌کنند.

عملیات هوایی ائتلاف، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی؛ مراسم جشن و عروسی؛ عزاداری، کارخانه‌ها و سایر اهداف غیرنظامی را هدف حمله قرار می‌دهد.

در ماه اوت (اوایل شهریور) در اثر حمله هوایی ائتلاف به یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان،  بیش از 40 کودک کشته شدند.

عربستان در ابتدا مدعی شد که اتوبوس حامل مبارزان یمنی بوده است اما بعدها زیر فشارهای بین المللی مجبور به اعتراف شد.

بعد از این حمله؛ یمنی‌ها، آمریکا را همدست ائتلاف به رهبری سعودی در به‌وجود آمدن تراژدی‌های متعدد کشور دانستند. فعالان حقوق بشر مطرح می‌کنند که آمریکا شریک جرم جنایات جنگی در یمن شناخته شود.

 لین مألوف مدیر تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره می‌گوید: هر قدمی که در راه افسار زدن بر بمباران‌های هوایی بی‌ملاحظه ائتلاف به رهبری عربستان و امارات به مناطق غیرنظامی یمن برداشته شود، قدمی است در مسیر صحیح . وی می‌افزاید: اما قطع سوخت گیری مجدد، کافی نیست.

کریستین بکرل مسئول تحقیقات یمن در سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم می‌گوید که این تصمیم‌گیری آمریکا، اگرچه خیلی دیر اتفاق می‌افتد، اما به هر حال اعلان این واقعیت است که ائتلاف چه رویه هولناکی را در جنگ یمن در پیش گرفته است. هم‌چنین اعلان این خبر است که آمریکا هم در معرض آن قرار دارد که شریک جرم این جنایات جنگی معرفی شود.

بکلر اضافه می‌کند: آمریکا و سایر متحدان ائتلاف باید فرصت را مغتنم بشمارند و جلوی اجرای تمام قراردادهای فروش سلاح را بگیرند، خواهان قطع همه این اعمال ننگین شوند و خواستار پاسخگویی به بیشمار جنایاتی باشند که ما تا به حال در این جنگ شاهد آن بوده‌ایم .

قطع سوخت‌رسانی مجدد هواپیماهای ائتلاف در مقطعی اتفاق می افتد که هفته گذشته ائتلاف عملیات شدید تهاجمی به بندر حدیده را آغاز کرد.

عملیات حدیده بحران انسانی یمن را حادتر خواهد کرد. نیروهای امدادی می‌گویند که آمریکا باید برای کمک به مردم یمن قدم‌های بیشتری بردارد.

 سوز فان میگن مشاور حفاظت و دفاع در یمن در شورای پناهندگان نروژ می گوید: اکنون این فرصت در دستان آمریکا است تا گام‌هایش را در این راه قطع نکند و آن را مستمر کند و تفاوتی ملموس در وضعیت زندگی مردم یمن ایجاد نماید.

او می‌گوید که از نمونه این اقدامات می‌تواند:  فشار برای یک آتش‌بس فوری و اطمینان از اینکه تمام بنادر و فرودگاه‌های کشور باز و فعال است، اجازه برای انتقال آسان غذا، سوخت و مردمی که نیاز به معالجات پزشکی دارند، باشد.

بدین ترتیب با تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرد، عمده بار مسئولیت پیشگیری از تلفات انسانی بر دوش عربستان می‌افتد. باید دید آیا فشار بیشتری بر دولت ترامپ وارد خواهد آمد تا تسلط بیشتری بر ائتلاف داشته باشد یا نه.

 کندال توضیح می‌دهد:  عربستان این تصمیم گیری آمریکا را برای خودش یک برد به حساب آورده است و مدعی است، ریاض شخصا از واشنگتن درخواست کرده است تا سوخت‌رسانی به هواپیماهای سعودی را قطع کند.

اینک دو سوال قابل طرح است:

آیا دولت ترامپ با این اقدام می‌تواند زبان کنگره را ببندد و بگوید که از این پس اگر غیرنظامیان در جنگ یمن کشته شدند، آمریکا مسئول آن نیست؟

آیا اقدامات آمریکا در این زمینه به‌همین یک مورد ختم خواهد شد یا تداوم خواهد داشت؟