ایران‌ اینترنشنال انگیزه قتل خاشقجی

سعید کمالی که با انتشار رشته‌ توئیت‌هایی روز جمعه ابعاد جدیدی را در مورد قتل خاشقجی مطرح کرده است در توئیت دیگری نوشت که به دلیل خطرات احتمالی از دوستان و آشنایانش تقاضا دارد که در این شرایط با او تماس نگیرند روزنامه گاردین در این گزارش اختصاصی نوشته بود، بودجه شبکه فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به نام «ایران اینترنشنال»، از یک شرکت خارجی تامین می‌شود که مدیر آن تاجری از عربستان سعودی و مرتبط با محمد بن‌سلمان است

روزنامه‌نگار «گاردین» گفت: خاشقچی به دلیل افشای پشت پرده حمایت «بن‌سلمان» از شبکه «ایران‌اینترنشنال» کشته شده است.

«سعید کمالی دهقان» خبرنگار میز ایران در روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز جمعه (هجدهم آبان ماه) مدعی شده که «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا به دلیل افشای پشت پرده حمایت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از یک شبکه ماهواره‌ای معاند و فارسی زبان مستقر در انگلیس کشته شده است.

بنا‌‌براین گزارش، خبرنگار گاردین در پیامی که در صفحه توئیترش روز جمعه (هجدهم آبان ماه) منتشر کرد، نوشت: « من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح روز 26سپتامبر (چهارم مهرماه) درست شش روز پیش از حضور بدون بازگشت خاشقجی درکنسولگری سعودی در استانبول، با خاشقجی به‌صورت تلفنی گفت‌‌وگو کرده و این روزنامه‌نگار سعودی به او گفته محمد بن‌سلمان از طریق مشاور نزدیکش «سعود القحطانی» منابع مالی تلویزیون فارسی‌زبان مخالف حکومت ایران «ایران اینترنشنال» را در لندن، تامین می‌کند. سعود القحطانی در پی ‌مرگ خاشقجی به حکم ملک‌ سلمان پادشاه سعودی از کار برکنار شده است.

این روزنامه‌نگار مستقر در لندن در ادامه، مخاطبان خود را به‌ گزارشی ارجاع داده که برای روزنامه گاردین در این رابطه نوشته و این روزنامه آن را در روز چهارشنبه 31 اکتبر (نهم آبان ماه) منتشر کرده بود.

روزنامه گاردین در این گزارش اختصاصی نوشته بود، بودجه شبکه فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به نام «ایران اینترنشنال»، از یک شرکت خارجی تامین می‌شود که مدیر آن تاجری از عربستان سعودی و مرتبط با محمد بن‌سلمان است.

روزنامه گاردین تاکید کرد: عربستان که کوچکترین انتقادی از سیاست‌های خود را بر نمی‌تابد، حالا شبکه‌ای به راه انداخته تا از طریق فعالیت‌های جانبدارانه آن، رقیب منطقه‌ای خود، ایران را تحت فشار قرار دهد.

از طرف دیگر بر اساس گزارشی که گاردین درست در روز ناپدید شدن خاشقجی دو اکتبر(دهم مهرماه) منتشر کرده است، منبعی آگاه که حالا خبرنگار گاردین گفته خاشقجی بوده است به این روزنامه گفته بوده دولت سعودی سالانه 250 میلیون دلار به این تلویزیون تازه تاسیس اپوزیسیون ایران در لندن کمک مالی می‌کند. براساس آن گزارش، این تلویزیون به مدد این کمک هنگفت مالی به خبرنگاران و کارکنان خود سه برابر تعرفه مرسوم دستمزد می‌دهد.

گفتنی است خاشقجی درست در همان روزی که گاردین درباره منابع مالی تلویزیون ایران اینترنشنال افشاگری کرده بود، پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول سربه نیست شد و هنوز جسد او کشف نشده است.

به‌دنبال این رسوایی بزرگ، دولت سعودی مجبور شد چند تن از مقامات خود را برکنار کند اما ظن قوی بسیاری از رسانه‌ها و ناظران بر این است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آمر قتل خاشقجی بوده است و این کار از طریق نزدیکترین افراد به او انجام شده است.

منبعی به روزنامه انگلیسی گاردین گفته، بن‌سلمان که به عقیده عده زیادی مسئول قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد سعودی است، قدرت اصلی پشت شبکه ایران اینترنشنال است. همچنین این شبکه ادعاها مبنی بر تامین هزینه‌های مالی خود توسط دادگاه سلطنتی سعودی را رد نکرده است. 

این منبع به گاردین گفت: «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد عربستان سعودی که یکی از دو مقام ارشد عزل شده بعد از قتل خاشقچی است، در تامین هزینه‌های مالی تلویزیون ایران اینترنشنال مشارکت داشته است.

ایران اینترنشنال شبکه فارسی‌زبان مستقر در لندن اوایل تابستان گذشته و همزمان با برگزاری همایش گروهک تروریستی منافقین در پاریس، به صورت زنده به پخش این مراسم اقدام کرده بود. از سوی دیگر اقدام این شبکه تلویزیونی در قرار دادن آنتن زنده در اختیار سخن‌گوی گروهی که از حمله تروریستی در اهواز تمجید کرده بود، نیز «آفکام» نهاد ناظر بر فعالیت رسانه ها در انگلیس را برآن داشت تا تحقیقاتی را در مورد این شبکه به عمل آورد.

سعید کمالی دهقان، روزنامه‌نگار گاردین در ادامه پیام‌های دیگری را نیز در صفحه توئیترش منتشر کرده و از دولت ترکیه و همچنین روزنامه گاردین درخواست کرده تا این ادعایش را تأیید کنند.

وی در ادامه بخش‌هایی از آیه سحر که یکصد و دومین آیه سوره بقره است را خطاب به «ملک سلمان» پادشاه سعودی آورده است. در این آیه آنچنان که در برخی تفاسیر آمده، «به یادگیری سحر به وسیله گروهی از مردم بابل اشاره و بر این نکته تأکید شده که جادوگران، بدون اجازه الهی به هیچ‌کس نمی‌توانند آسیب برسانند.»

سعید کمالی که با انتشار رشته‌ توئیت‌هایی روز جمعه ابعاد جدیدی را در مورد قتل خاشقجی مطرح کرده است در توئیت دیگری نوشت که به دلیل خطرات احتمالی از دوستان و آشنایانش تقاضا دارد که در این شرایط با او تماس نگیرند. او تصریح کرده است که به جز مادر و چند فرد در انگلیس در شرایط کنونی نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند و بنابراین از پذیرش تماس آنها معذور است و عنوان کرده که در صورت نیاز به ارتباط از مادرش که راه ارتباطی مجزایی با وی دارد کمک بگیرند.

 حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز درباره افشاگری سعید کمالی دهقان، خبرنگار گاردین درمورد قتل جمال خاشقجی در توئیترش نوشت: آقای کمالی دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تأیید کرد که قاشقچی قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تأسیس شبکه فارسی «ایران‌اینترنشنال» توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است. مقامات ذیربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت نیز با آنها در تماس است.

سعید کمالی روز جمعه بعد از ظهر تمامی رشته توئیت‌های خود در ارتباط با این موضوع را حذف کرد.