عباس حاجی‌بابایی

در هفته‌ای که گذشت، ائتلاف بنی گانتز، میانه‌رو و ارتشی سابق رژیم صهیونیستی با یائیر لپید، میانه‌رو و شخصیت برجسته تلوزیونی سابق این رژیم که به‌منظور شکست دادن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی در انتخابات پیش رو انجام شد، معادلات انتخاباتی را بر هم ریخت.

واشنگتن اگزمینر گزارش کرد این ائتلاف که حمایت موشه یعلون، وزیر دفاع پیشین نتانیاهو را نیز با خود همراه دارد، به شکل چشم‌گیری احتمال پیروزی یک حزب مخالف را در انتخابات ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) افزایش داده است؛ بااین‌حال شکل‌گیری این اتحاد هنوز چندان در بین مردم جا نیفتاده است. با توجه به دوره پنج ساله مجلس رژیم صهیونیستی، گانتز و لاپید به دنبال پیروزی در انتخابات پیش رو به‌عنوان نخست‌وزیر هستند. در صورت پیروزی، گانتز 2.5 ساله اول و لاپید نیمه دوم دوره، قدرت را در دست می‌گیرد. اما نکته اصلی این است که چنین ائتلافی فشار مضاعفی  بر نتانیاهو وارد می‌کند. درحالی‌که رهبر حزب لیکود در میان بسیاری از صهیونیست‌ها محبوب است، متحد ائتلافی وی به‌شدت به عناصر افراطی در سیاست‌های صهیونیستی وابسته است. حزب خانه یهود نفتلی بنث در میان همه این احزاب میانه‌رو تر است. از طرفی نتانیاهو نیز اخیراً ائتلاف خود را توسعه داده و حزب قدرت تعصب یهود و یک حزب راست‌گرای افراطی دیگر را نیز پذیرفته است. 

هرچند همبستگی با این احزاب به نتانیاهو حمایت بیشتری می‌دهد تا بتواند اکثریت بیشتری را در مجلس کنست به‌دست آورد و به‌عنوان نخست‌وزیر باقی بماند، اما این موضوع همچنین مخاطره روی برگرداندن حامیان میانه‌رو وی به سمت ائتلاف گانتز - لاپید را افزایش می‌دهد. از دیدگاه منافع آمریکاییان، متحدان جدید تندروی نتانیاهو، پیروزی وی منافع کمتری را به دنبال دارد. فقط از یک رویکرد، پیروزی احتمالی این ائتلاف می‌تواند مهر مرگی بر طرح تأخیر خورده و مثبت‌اندیشانه ترامپ برای صلح خاورمیانه باشد.

اما چیزی که در طبیعت ائتلاف‌های صهیونیستی همواره عیان بوده، این است که وقتی روزهای انتخابات فرا برسد، کسی که قصد دارد نخست‌وزیر شود به‌شدت به تعادل دو فاکتور اصلی وابسته خواهد بود: اینکه آیا نتانیاهو می‌تواند اتحاد احزاب راست را به دست آورد یا گرانتز و لپید می‌توانند احزاب میانه‌رو را در سمت خود جذب کنند.