مریم علامه‌زاده

تصویری از دونالد‌ ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حال دست دادن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روی بیلبوردی در نزدیکی شهر تل‌آویو در حمایت از نتانیاهو در انتخابات پیش‌‌رو، خودنمایی می‌کند.

پایگاه اینترنتی هیل با نقل این خبر از خبرگزاری رویترز نوشت: خبرها حاکی از آن است که تصویری از رئیس‌جمهور و نتانیاهو بر بیلبوردی در ورودی بزرگ‌ترین شهر سرزمین اشغالی توجه همگان را جلب می‌کند و روی آن به زبان عبری نوشته شده است: نتانیاهو در دوره‌ای دیگر.

سخنگوی حزب لیکود، که نتانیاهو عضو آن است و به نمایندگی از این حزب در انتخابات شرکت می‌کند، به رویترز پاسخی در مورد اینکه آیا کاخ سفید اجازه استفاده از این عکس را داده است یا خیر، نداد.

نتانیاهو به دنبال حضور برای پنجمین دوره ریاست‌جمهوری از مسیر انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین ماه) است. در حالی که نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد بنی گانتز، ژنرال سابق صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است، نتانیاهو امیدوار به شکست تمام رقبای خود در انتخابات است.

در همین حال نتانیاهو از سوی دستگاه قضایی صهیونیست‌ها در معرض اتهاماتی از جمله قبول رشوه و انجام توافقاتی برای دریافت پوشش خبری گسترده قرار دارد و پرونده وی در دست بررسی دادستانی است. پلیس رژیم صهیونیستی نیز عنوان کرده وی در این سه پرونده از زمانی که به دست دادستانی عمومی رژیم رفته است، متهم می‌شود. با این حال نتانیاهو این اتهامات را رد کرده است. ترامپ از زمانی که به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شده است، همواره در مورد روابط خود با رژیم صهیونیستی با آغوش باز صحبت کرده است. وی همواره از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یادکرده و پس از امضای دستور انتقال، به‌صراحت بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی نامیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین همواره به برنامه خود برای طرح صلح خاورمیانه اشاره کرده است که شامل رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌شود؛ البته تاکنون چنین طرحی با وجود گذشت از زمان وعده داده شده، ارائه نشده است.

گفتنی است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس دولت و قدرتمند‌ترین فرد در نظام سیاسی این کشور است. هرچند دراین نظام سیاسی، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت شناخته می‌شود، اما این مقام بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و نخست‌وزیر دولت را اداره می‌کند. بنیامین نتانیاهو نهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون در نظر گرفتن مقام سرپرست‌های موقت دولت به شمار می‌رود. پس از برگزاری انتخابات، رئیس‌جمهور یکی از اعضای کنست (مجلس نمایندگان رژیم صهیونیستی) که از سوی اکثریت سران مورد حمایت است را برای پست ریاست‌جمهوری نامزد می‌کند و این فرد باید از سوی کنست با کسب اکثریت آرای اعتماد به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. در عمل نخست‌وزیر اسرائیل، رهبر بزرگ‌ترین حزب ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی است.

نخست‌وزیران تاریخ رژیم صهیونیستی به ترتیب:‌ داوید بن گوریون (1948 تا 1954)، داوید بن گوریون (1955 تا 1963)، لوی اشکول (1963 تا 1969)، گلدا مائیر (1969 تا 1974)، اسحاق رابین (1974 تا 1977)، مناخیم بگین (1977تا 1983)، شیمون پرز (1984 تا 1986)، اسحاق شامیر (1986 تا 1992)، اسحاق رابین (1992 تا 1995)، بنیامین نتانیاهو (1996 تا 1999)، ایهود باراک (1999 تا 2001)،  آریل شارون (2001 تا 2006)، ایهود اولمرت (2006 تا 2009) و بنیامین نتانیاهو از 2009 تا کنون به شمار می‌روند. حزب کار چپ‌گرای رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین رقیب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش‌ رو است.