مریم علامه‌زاده

کریستین نیلسین،‌ وزیر امنیت داخلی آمریکا روز یکشنبه (هفدهم فروردین ماه) به دنبال تلخی‌ها و ناامیدی‌هایی که برای تعدادی از خانواده‌های آمریکای مرکزی در عبور از مرزهای جنوبی آمریکا پیش آمده است، از سمت خود استعفا کرد.

شخص ترامپ خود در پیامی توئیتری با اعلام این خبر گفت که کوین مک الینان، کمیسیونر حفاظت از مرز و گمرک آمریکا، به‌طور موقت مسئولیت‌ این وزارت خانه را بر عهده می‌گیرد. مک الینان، یکی از افراد با سابقه در بخش حفاظت مرزی است که مورد احترام اعضای کنگره و همچنین داخل دولت آمریکا واقع شده است. 

تصمیم ترامپ برای نامیدن یکی از افسران مهاجرتی برای این پست، نمایانگر اولویت ترامپ برای ایجاد تحولات در وزارت‌خانه‌ای است که با هدف مبارزه با تروریسم پس از حملات 11 سپتامبر شکل گرفت.

نیلسین در نامه استعفای خود نوشت: من تشخیص دادم که اکنون زمان درست برای کناره‌گیری از سمتم است. امیدوارم که وزیر آینده حمایت کنگره و قانون را برای خود داشته باشد؛ قانونی که مانع توانایی ما برای ایجاد امنیت کامل در مرزهای آمریکا و اختلاف در گفتمان ملت ما شده است.

هرچند که دستیاران ترامپ منتظر یک تحول در چیدمان کارکنان وزارت امنیت داخلی بودند و صحبت از نامزدهایی برای یکی از پست‌های مهاجرتی می‌کردند، این اتفاق آن‌ها را شگفت‌زده کرد.

نیلسین روز جمعه (پانزدهم فروردین ماه) به همراه ترامپ به مرز آمریکا و مکزیک سفر کرده بود تا در میزگردی با حضور مقامات مرزی و قانونی محلی شرکت کند. آنجا بود که وی به اظهارات ترامپ در مورد وضعیت مرزها واکنش نشان داد و در زمان سخنرانی ترامپ، بدون هیچ توضیحی اتاق را ترک کرد. در جریان این سفر، همچنان که آن‌ها در حال بازدید از بخش‌های تازه ایجاد شده سد‌های مرزی بودند، نیلسین در سمت ترامپ ایستاده بود و وی را به مقامات محلی معرفی می‌کرد. سپس بعد از انجام جلسات و بازدیدها به وسیله گارد ساحلی گلف‌استریم به واشنگتن بازگشت و این در حالی بود که ترامپ به سفر برای جمع‌آوری هزینه‌های انتخاباتی در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا ادامه داد.

به گفته افراد آگاه از جزئیات استعفا، نیلسین به دلیل آنچه که خود عدم حمایت از سوی سایر دستگاه‌ها و فشار مضاعف از سوی دستیاران ترامپ بر سر مسائل سخت مهاجرت می‌خواند،‌ همواره دل‌زده بود. این افراد که البته خواسته‌اند نامشان به دلیل عدم داشتن مجوز صحبت دراین‌باره فاش نشود، گفته‌اند که پیش‌تر از استعفای وی آگاه بودند.

این منابع آگاه گفته‌اند که وی روز یکشنبه (هجدهم فروردین ماه) با علم به اینکه یا اخراج می‌شود و یا خود استعفا می‌کند، به دیدار ترامپ رفته است. در نهایت او خود استعفا کرد، بدون آنکه وادار به انجام اینکار شود.

نیلسون آخرین فردی است که در دومینوی دولت ترامپ از بین مقامات ارشد کابینه سقوط کرد؛ سقوطی که نتیجه شیوه مدیریت دمدمی ترامپ است که خواهان وفاداری کورکورانه و اطلاعیه‌های شتاب‌زده در مورد سیاست‌ وی است.

نیلسون همچنین بلند‌مرتبه‌ترین زن کابینه به شمار می‌رفت و برون رفت وی، وزارت امنیت داخلی را همچون پنتاگون و جایگاه رئیس کارکنان کاخ سفید، بدون مقام دائمی گذاشت. پاتریک شاناهان به‌طور موقت، ریاست وزارت دفاع آمریکا یا پنتاگون را از زمان استعفای جیم ماتیس، در اختیار دارد؛ ماتیس در ماه دسامبر (آذر ماه) سمت خود را به دلیل اختلاف با ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ترک کرد. مایک مولوانی، کفیل ستاد کارکنان کاخ سفید نیز از ماه ژانویه (بهمن ماه) پس از استعفای جان کلی، به طور موقف در این پست قرار گرفته است.

البته نامه استعفای نیلسون بر خلاف سایرین فاقد نشانه‌های هرگونه اختلافی با ترامپ بود و وی در نامه خود از ترامپ و کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا به دلیل تلاش‌های سختشان تشکر کرد.

مک آلینان، جانشین وی در تعیین بسیاری از سیاست‌های دولت تا به امروز نقش برجسته‌ای داشته و از سوی رهبران کنگره، کاخ سفید و مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا به شایستگی یاد می‌شود؛ اما مشخص نیست که آیا او بتواند تأثیر چندانی بر سر موضوع مرز‌های آمریکا داشته باشد.

دولت ترامپ همواره علیه محدودیت‌های قانونی و دستورات قضایی که دولت را در راه اقدامات گسترده امنیت مرزها منع کرده،‌ ایستادگی کرده است.

گفته می‌شود که تنش‌ها بین کاخ سفید و نیلسین تقریباً از اولین روزهایی که وی به این سمت رسیده و نفر قبل از او یعنی کلی به عنوان رئیس ستاد کارکنان انتخاب شد، آغاز شده‌اند. نیلسین در مقابل معیارهای سخت رئیس‌جمهور و دستیارانش در مورد مهاجرت ایستادگی کرده است.

زمانی که کلی کاخ سفید را ترک کرد، روزهای نیلسین نیز به شماره افتاد. روزهایی که دولت به دلیل پافشاری ترامپ برای تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی به تعطیلی کشیده شد، نیلسین در کاخ سفید ایستاد و جلوی ترامپ قد علم کرد.

اما در چند هفته اخیر با موج جدید مهاجران و تلاش ترامپ برای کنترل کردن این مسئله به منظور موفقیت در انتخابات 2020، تنش‌ها بین آن‌ها بالا گرفت.

آخرین تقابل ترامپ و نیلسین زمانی بود که رئیس‌جمهور به این وزیر خود اجازه نداد رون ویتیلو، را به عنوان نامزد کفیل مدیریت مهاجران و نیروهای گمرکی معرفی کند. در واقع ترامپ این کار را به خواسته میلر، کسی که سیاست‌های سرسختانه‌ای در مورد مهاجرت دارد و همدستانش در کاخ سفید انجام داد تا کاخ سفید را پاکسازی کند و افرادی که تفکراتی نزدیک به خودش دارند را وارد کند.