بعدازاین‌که رئیس‌جمهور آمریکا در نطقی تلویزیونی مواضع خود را درباره لزوم دیوارکشی در مرز با مکزیک تکرار کرد و تقصیر تعطیلی دولت را به گردن دموکرات‌ها انداخت، دو رهبر دموکرات کنگره در رد این اظهارات، سخنرانی کردند و نانسی پلوسی گفت: ترامپ لفاظی می‌کند.

در آستانه 19 روزه شدن تعطیلی دولت در آمریکا طرف‌های اصلی این منازعه سیاسی در آمریکا برای انداختن تقصیر تعطیلی دولت به گردن طرف مقابل، به ایراد سخنرانی و نطق تلویزیونی برای مردم آمریکا روی آوردند.

از 22 دسامبر (اول دی ماه) و به دنبال تشدید اختلاف‌ها بین کاخ سفید با دموکرات‌ها بر سر تخصیص بودجه درخواستی دولت دونالد ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت در این کشور به دلیل عدم تصویب بودجه وارد وضعیت موسوم به تعطیلی شده و این تعطیلی همچنان ادامه یافته است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر دموکرات‌ها در سنای این کشور ضمن محکوم کردن ادبیات و لفاظی ترامپ درباره موضوع مهاجرت، او را به داشتن عقده برای ساخت دیوار مرزی متهم کردند

بامداد روز چهارشنبه (نوزدهم دی ماه) به‌وقت تهران، دونالد ترامپ در نطق تلویزیونی خطاب به مردم این کشور به صحبت درباره بحران امنیتی و انسانی رو به گسترش و هزینه‌های انسانی و مالی ناشی از افزایش مهاجرت غیرقانونی به آمریکا سخن گفت.

نطق تلویزیونی ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا در این نطق به تشریح و تکرار مواضع دولت خود درباره لزوم مقابله با مهاجرت غیرقانونی، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان و ایجاد دیوار و حصار مرزی در مرز مکزیک پرداخت.

ترامپ گفت: در صورت عدم ساخت دیوار مرزی تعداد آمریکایی‌هایی که امسال به خاطر مواد مخدر کشته خواهند شد از تعداد کشته‌شده‌های کل جنگ ویتنام بیشتر خواهد شد. هر هفته، ۳۰۰ نفر از شهروندان ما فقط به خاطر هروئین کشته می‌شوند و ۹۰ درصد از این مواد مخدر از طریق مرز جنوبی مرز مکزیک وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: این، یک بحران انسانی است، ماه گذشته، ۲۰۰۰۰ کودک مهاجر به‌صورت غیرقانونی به کشور آورده شدند و از این کودکان به‌عنوان پیاده‌نظام‌های انسانی باندهای خلاف‌کار بی‌رحم و حیوان‌صفت استفاده می‌شود. از هر سه زن مهاجر غیرقانونی در مسیر حرکت به آمریکا از مکزیک به یک زن آزار جنسی داده می‌شود. زنان و کودکان، بزرگ‌ترین قربانیان سیستم معیوب و شکست‌خورده مهاجرت ما هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: طی چند سال گذشته، من با ده‌ها خانواده که عزیزانشان توسط مهاجران غیرقانونی ازدست‌رفته، دیدار کردم. من دستان مادران گریانی را در دست گرفتم و پدران ماتم‌زده را در آغوش گرفتم، خیلی ناراحت‌کننده و وحشتناک است. من هرگز رنجی که در چشمانشان و لرزشی که در صدایشان بود را فراموش نخواهم کرد. چه قدر دیگر باید خون آمریکایی‌ها ریخته شود تا کنگره آمریکا مسئولیت خودش را انجام دهد.

دقایق کوتاهی بعدازاین سخنرانی تلویزیونی، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای این کشور در نطق تلویزیونی مشترک به اظهارات ترامپ پاسخ دادند.

واکنش دمکرات‌ها

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر دموکرات‌ها در سنای این کشور ضمن محکوم کردن ادبیات و لفاظی ترامپ درباره موضوع مهاجرت، او را به داشتن عقده برای ساخت دیوار مرزی متهم کردند.

نانسی پلوسی در این نطق تلویزیونی گفت: بخش اعظم آنچه ما از رئیس‌جمهور در کل این دوره تعطیلی بی‌معنای دولت شنیده‌ایم، اطلاعات غلط و حتی سوءنیت بوده است. رئیس‌جمهور، ترس را انتخاب کرده اما ما می‌خواهیم با واقعیت‌ها شروع کنیم. واقعیت آن است که ما در اولین روز از این کنگره یعنی کنگره جدید که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت آن را بر عهده‌دارند، دموکرات‌های مجلس نمایندگان مصوبه جمهوری‌خواهان در سنا را برای بازگشایی دولت، اختصاص هوشمندانه بودجه و راه‌حل‌های مؤثر برای امنیت مرز تصویب کرد اما رئیس‌جمهور دارد این لوایح فرا حزبی را به خاطر عقده‌اش برای مجبور کردن مالیات‌دهندگان آمریکایی به تلف کردن میلیاردها دلار به‌منظور ایجاد یک دیوار غیر مؤثر و زائد، رد می‌کند، دیواری که او همیشه وعده داده که مکزیک هزینه ساختش را خواهد داد.

چاک شومر، رهبر سناتورهای دموکرات هم در این نطق تلویزیونی گفت: یک راه‌حل مشخص وجود دارد: موضوع تعطیلی دولت از بحث‌ها درباره امنیت مرز جدا شود. یک مصوبه فرا حزبی موردحمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بازگشایی دولت وجود دارد و می‌شود بحث‌ها درباره امنیت مرز را ادامه داد.

وی در پایان افزود: نماد آمریکا باید مجسمه آزادی باشد نه یک‌یک دیوار مرزی سی فوتی. آقای رئیس‌جمهور! پیشنهاد ما یک پیشنهاد ساده است: دولت را دوباره باز کن و ما می‌توانیم برای حل اختلاف‌نظرها درباره امنیت مرز باهم کار کنیم اما همین حالا این تعطیلی دولت را پایان بده.

بامداد روز چهارشنبه (نوزدهم دی ماه) به‌وقت تهران، دونالد ترامپ در نطق تلویزیونی خطاب به مردم این کشور به صحبت درباره بحران امنیتی و انسانی رو به گسترش و هزینه‌های انسانی و مالی ناشی از افزایش مهاجرت غیرقانونی به آمریکا سخن گفت

از طرفی طی یک نظرسنجی جدید انجام‌شده از سوی رویترز ایپسوس نشان داد آمریکایی‌ها هرچه بیشتر دونالد ترامپ را از بابت ادامه تعطیلی بخشی از دولت آمریکا مقصر می‌دانند.

به نقل از پایگاه هیل، این نظرسنجی نشان داد ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان بزرگ‌سال معتقدند دونالد ترامپ بیشترین تقصیر را در خصوص تعطیلی دولت آمریکا که در سومین هفته خود به سر می‌برد دارد.

این در حالی است که این نتیجه به میزان چهارده درصد بیشتر از نتیجه مربوط به نظرسنجی مشابهی است که در بازه ۲۱-۲۵ دسامبر (30 آذرماه تا چهارم دی ماه) انجام شد.

دولت ترامپ از تاریخ ۲۲ دسامبر (یکم دی ماه) وارد تعطیلی به خاطر اختلاف‌نظر مربوط به ساخت دیوار در مرز با مکزیک شد. بر طبق نظرسنجی اخیر در ۳۲ درصد شرکت‌کنندگان دموکرات‌های کنگره را مقصر تعطیل شدن دولت دانستند و هفت درصد هم همتایان جمهوری‌خواه آن‌ها را مقصر دانستند.

در تاریخ ۲۲ دسامبر (یکم دی ماه) نزدیک به یک‌چهارم دولت آمریکا دچار تعطیلی شد؛ چراکه قانون‌گذاران و دولت ترامپ بر سر دریافت بودجه مربوط به ساخت دیوار در مرز با مکزیک اختلاف‌نظر پیدا کردند.

یک نظرسنجی مربوط به چند روز پیش نیز از سوی هیل‌ هریس‌ایکس فاش کرد تنها ۲۲ درصد رأی‌دهندگان دموکرات‌ها را به خاطر تعطیلی دولت مقصر می‌داند و ۴۲ درصد دونالد ترامپ را از بابت تعطیلی مقصر دانستند.

ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد: قصد دارد یک سخنرانی برای آمریکایی‌ها درباره بن‌بست فعلی بر سر بودجه ساخت دیوار در مرز با مکزیک داشته باشد.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس با پرسش از ۲۲۰۳ بزرگ‌سالان در فاصله اول ژانویه (یازدهم دی ماه) تا هفت ژانویه (هفتم دی ماه) سال 2019 انجام شد و ۷۲۲ نفر از آن‌ها جمهوری‌خواه و ۸۶۷ تن نیز دموکرات بودند و حاشیه خطای این نظرسنجی حدود دو درصد است.