سیدمحمد میرزامحمدزاده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای درک هزینه‌های واقعی تعطیلی دولتش که حالا نزدیک به دو هفته از آن می‌گذرد، باید وقت کمتری برای توئیت‌های غضب‌آلود و پیاده کردن هرچه در مغزش می‌گذرد، صرف کند. درواقع ترامپ باید وقت بیشتری را در جلسه با دموکرات‌ها که ساخت توجیه‌ناپذیر دیوار او را در مرز با مکزیک دور ریختن پول خواندند؛ بگذراند و به خواندن هشتگ داستان‌های تعطیلی دولت (shutdownstories#) بپردازد تا بداند بر کشورش چه می‌گذرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به تشریح سختی‌هایی که بر مردم آمریکا درنتیجه تعطیلی دولت می‌رود، پرداخته و نوشته است: ترامپ حتی اگر اندکی سر از لاک خود بیرون آورد، متوجه کارکنان دولت و پیمانکارانی می‌شود که کل روزهای تعطیلات سال نو را با فکر اینکه چطور اجاره خانه یا قبوض برق را پرداخت کنند، گذراندند یا اینکه اگر این بازی سیاسی کش پیدا کند، ممکن است برای خرید مایحتاج به مغازه‌ها هجوم ببرند.

بگذارید به‌صراحت سخن بگوییم: این جنگ، در مورد امنیت نیست. برخلاف ادعای ترامپ، خبری از سیل پناهجویان وحشی‌ خارجی که به مرزهای آمریکا هجوم آورده، نیست. حتی اگر چنین باشد، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان عاقل می‌دانند برای جلوگیری از این موضوع به ترکیبی بهتر از نیروهای امنیتی، فناوری‌های بهتر و حفاظ‌بندی نیاز است تا ساخت دیوار بتنی. حتی می‌توان از سیاست‌های مهاجرتی و پناهندگی انسانی‌تر و معقولانه‌تری بهره گرفت. دست یافتن به همه این راهکارها حتی برای دولت‌های اصلح آمریکا نیز سخت بوده است؛ اما چرا کنگره که اساسی دوحزبی دارد، بودجه بیشتری برای امنیت مرز تخصیص می‌دهد؛ اگرچه دولت ظرف یک سال گذشته کمتر از 10 درصد بودجه‌ای را که کنگره تخصیص داده بود برای این کار هزینه کرده است.

ترامپ درواقع این دیوار را نمادی برای ایجاد تنش‌های خود کرده است و اصلاً ‌به هدف آن دقت ندارد و از این دیوار یک تنگنای سیاسی درست کرده است؛ حتی مایک مولوانی، کفیل رئیس‌ ستاد کارکنان ترامپ در کاخ سفید، زمانی که نماینده کنگره بود آن را به استهزا گرفت و عنوان کرد که چنین دیواری مشکل را حل نمی‌کند. جان کلی، رئیس ستاد کارکنان پیشین نیز که از دولت ترامپ جدا شد،‌ در مصاحبه با لس‌آنجلس‌تایمز عنوان کرد  دولت ایده ساخت یک دیوار بتنی را مدت‌ها پیش با بیان اینکه نیازهای واقعی امنیت مرزی را تأمین نمی‌کند، کنار گذاشت. او با صحبت‌های اخیر خود تضاد شدید بین نیت واقعی ترامپ و توئیت‌هایش نشان داد.

بحران در عمق جامعه

اگر آقای ترامپ وقت بگذارد تا ببیند در اطرافش چه می‌گذرد، احتمالاً‌ خبر جدایی کهنه سرباز ارتشی را خوانده که مجبور شده است برای گذران زندگی در سه شغل مشغول باشد و بعد به‌عنوان کارمند قضایی در کمیسیون تجارت فدرال مشغول به ‌کار شده و هیچ‌کس نمی‌داند آیا حالا می‌تواند بعد از تعطیلی دولت اجاره‌اش را بپردازد یا خیر. شاید او خبر مادر مجردی را خوانده باشد که پول کافی برای اجاره خانه‌ خود دارد و برای غذا نه؛ یا افسری که نگران بود چطور‌ هزینه‌های اجاره روزانه و اقساط خودروی خود را بپردازد. یا شاید خبر آن بازنشسته نیروی هوایی که بیش از یک سال برای عمل خود منتظر مجوز دولتی بود و حالا با تعطیلی دولت، معلوم نیست کی این مجوز صادر شود.

تخمین زده می‌شود زندگی 800 هزار کارگر دولتی از آخرین تندخویی رئیس‌جمهور آمریکا مختل شده باشد. 420 هزار نفر از آن‌ها که کارکنان رسمی و امنیتی هستند، مجبور به حاضر شدن در محل کار شده‌اند بدون اینکه حقوقی دریافت کنند. این افراد شامل 41 هزار کارمند اجرای قانون، 54 هزار مأمور مرزی و 53 هزار کارگر مدیریت امنیت حمل‌ونقل می‌شوند. (اگر مردم آمریکا در طول تعطیلات سال نو به مشکلی برنخورده‌اند، دلیلش همین مردان و زنانی بوده است که بدون حقوق در محل کار خود حاضر شدند.) اما جدای از این افراد، 380 هزار کارگر دیگر به مرخصی رفتند،‌ این تعداد شامل 28 هزارو 800 نفر کارکنان خدمات جنگلی، 16 هزار نفر در خدمات پارک ملی و 16 هزار و 700 نفر در ناسا می‌شوند.

بسیاری از کارکنان آمریکایی زندگی‌شان از این حقوق تا حقوق بعدی می‌گذرد و خرید‌های اعتباری آن‌ها با عدم پرداخت، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و حتی یک خرید اعتباری عقب افتاده، می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد

هرچه بیشتر این تعطیلی به طول انجامد، مردم بیشتری در آمریکا آن را احساس می‌کنند، همین حالا تجارت‌های کوچک نیز با به تعویق افتادن فرایند تخصیص وام‌ها، تعطیل شده‌اند. به‌زودی باید شاهد تعطیلی پارک‌های ملی، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی باشیم که توریسم و تجارت‌های وابسته به آن را مختل می‌کند. باوجودآنکه برخی از پارک‌ها همچنان در روزهای تعطیلات باز بود، بسیاری از کارمندان آن‌ها در مرخصی بودند و گزارش‌هایی از تجمع کوه‌ زباله و سرریز شدن فاضلاب‌ها و خراب‌کاری‌های انسانی به گوش می‌رسید. فعالیت‌های رایج نظارتی دولت بر غذا و دارو به تعلیق درآمده‌اند و کمیسیون ارتباطات دولتی نیز بیشتر عملیات‌ خود را روز چهارشنبه (دوازدهم دی‌ ماه) به تعلیق درآورد. وضعیت در مناطق سرخ‌پوستان بدتر است و بر فهرست این آ‌شفتگی‌ها هرلحظه افزوده می‌شود.

بیشتر کارگرانی که به‌صورت مستقیم از این جریان ضربه خورده‌اند، کارگران قراردادی هستند که حالا با بلاتکلیفی مالی روبرو شده‌اند؛ این افراد 40 درصد نیروی کار دولتی را تشکیل می‌دهند. اینان نه‌تنها شامل کارگران دفتری بلکه شامل کارگران خدماتی ازجمله سرایداران و نگهبانان امنیتی می‌شوند. برخلاف کارکنان معمولی دولت، بسیاری از پیمانکاران هزینه‌های جبرانی دریافت نمی‌کنند و دریافتی این افراد به‌راحتی قطع می‌‌شود.

حتی در مورد کارکنان معمولی غیرپیمانکاری، کسانی که وعده پرداخت حقوق معوقه را پس از پایان تعطیلی گرفته‌اند، باید برای پایان یافتن این تعطیلات انتظار بکشند و اضطراب سنگین بابت هزینه‌های مالی که روزبه‌روز افزوده می‌شود را تحمل کنند. بسیاری از این افراد زندگی‌شان از این حقوق تا حقوق بعدی می‌گذرد و خرید‌های اعتباری آن‌ها با عدم پرداخت تحت شعاع قرار می‌گیرد و حتی یک خرید اعتباری عقب افتاده، می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد.

پنج‌شنبه گذشته (سیزدهم دی‌ماه) دفتر مدیریت کارکنان در توئیتی نمونه‌ نامه‌هایی را برای کارگران ارسال کرد که بتوانند با عاملان حساب‌های اعتباری برای تمدید مهلت پرداخت مذاکره کنند؛ البته این اقدام جدیدی نیست و در سال 2015 نیز تعطیلی دولت همین تبعات را به دنبال داشت. این نامه‌های پیش‌نویس از سوی شبکه‌های اجتماعی به‌شدت مورد استهزا قرار گرفت؛ به‌ویژه بخشی که به مردم پیشنهاد کرده بود با صاحبان خانه خود برای انجام خدمات درازای اجاره (نقاشی، نجاری) مذاکره کنند. بعدازآن دفتر مدیریت کارکنان این توئیت را حذف کرد و توضیح داد که این محتوا بخشی از یک سند قانونی از سال 2013 بود که به‌اشتباه منتشر شد.

به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه‌ای به منافع عمومی یا خواسته‌ مردم داشته باشد. برای او تعطیلی دولت برای کرسی نشاندن حرفش، نمایشی پر سر و صدا برای نشان دادن شجاعت و استقامت سیاسی خود است

وقاحت‌های ادامه‌دار ترامپ

همان روزی که از کارگران خواسته شد به معامله با این و آن بپردازند، ترامپ مشغول توئیت‌‌های خصمانه، متهم‌کننده و مربوط به دیوار بود.

اما وقاحت‌های ترامپ به اینجا ختم نشد؛ او در توئیتی عنوان کرد: آن‌هایی که حقوق دریافت نمی‌کنند،‌ دموکرات هستند! از آن بدتر توئیت ترامپ برای مقصر جلوه دادن دموکرات‌ها در جریان مرگ دو کودک مهاجر در بازداشت یگان امنیت مرزی آمریکا بود که ازنظر ترامپ به دلیل عدم ساخت دیوار رخ‌داده است.

اگر همه این‌ کارهای ترامپ به‌اندازه کافی مردم را از کوره به در نبرده بود، اقدام روز جمعه او خشم مردم را به دنبال داشت. روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا دستورالعمل اجباری قطع پرداخت حقوق کارمندان بخش عمومی را در سال 2019 صادر کرد که شامل دو میلیون نفر می‌شود. البته این دستور احتمالاً از سوی کنگره لغو ‌شود.

ترامپ بدون هیچ گواهی ادعا می‌کند بسیاری از کارگران دولتی از او خواسته‌اند تا وقتی که پول ساخت دیوار را نگرفته است دولت را تعطیل نگه دارد؛ درصورتی‌که نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد تنها یک‌چهارم از آمریکایی‌ها حامی تعطیلی دولت و تنها 35 درصد موافق تخصیص بودجه برای ساخت دیوار هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد ترامپ با این کار نه‌تنها نقطه نظرات عمومی را مدنظر قرار نداده، بلکه درواقع مردم و منافع آن‌ها را برای اجرای تصمیم خود به گروگان گرفته است.

به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه‌ای به منافع عمومی یا خواسته‌ مردم داشته باشد. برای ترامپ تعطیلی دولت برای کرسی نشاندن حرفش  نمایشی پر سر و صدا برای نشان دادن برجستگی، شجاعت و استقامت سیاسی خود است.

بعداز این همه بلوف و سر و صدا، اگر رئیس‌جمهور از تصمیم خود عقب‌نشینی کند، باید خشم و استهزای سخنوران راست‌افراطی همچون راش لیبو و آن کالتر را تحمل کند؛ کسانی که در روند کنونی کاخ سفید بسیار نقش داشته‌اند. همچنین ترامپ باید آمادگی پذیرش انتقادات حامیان سخت‌جان خود را داشته باشد؛ کسانی که فکر می‌کنند یک دیوار بتنی یا حصار فلزی نقاشی شده دوباره آمریکا را قوی می‌کند.

در جریان جلسه اعضای کابینه در روز چهارشنبه چند ساعت قبل از آنکه دیدار با رهبران کنگره انجام شود، ترامپ بر دیدگاه‌های غیرقابل‌تحمل خود دامن زد و پیشنهاد مصالحه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور به دموکرات‌ها مبنی بر تأمین 2.5 میلیون دلار برای ساخت دیوار را رد کرد. این دومین باری بود که ترامپ مذاکرات معاون خود مایک پنس را زیر سؤال می‌برد و معلوم نیست اصلاً‌ چرا پنس خود را برای مذاکره اذیت می‌کند.

ترامپ حتی دموکرات‌ها را متهم به بازی سیاسی و چشم‌داشت به پیروزی در انتخابات 2020 کرد و درنهایت گفت: حل این تنگنا می‌تواند خیلی طولانی باشد یا فوراً رفع شود.

دولتی که چنین شکاف برداشته می‌تواند برای او فرصت یا بهانه‌ای برای یک شروع جدید باشد. مجلس دموکرات جدید روز پنج‌شنبه برای یک برنامه بودجه‌ای رأی‌گیری کرد تا به تعطیلی دولت بدون پرداخت پول دیوار پایان دهد، موضوعی که می‌تواند به آغاز مباحث جدی بینجامد که در طول دو سال گذشته باوجود یک کنگره تک‌حزبی رخ نداده بود؛ اما این ترامپ قرار نیست به چنین ماجرایی پایان دهد. به نظر می‌رسد منافع بیشتری جز امنیت برای او مطرح است که فعلاً برای بسیاری پنهان مانده است.