رئیس‌جمهور آمریکا که در پی اختلافات بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک، دولتش همچنان در وضعیت تعطیلی است، از بی‌نتیجه ماندن دور تازه مذاکرات بین کاخ سفید و دموکرات‌ها خبر داده است.

بنا بر گفته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات گروه کاخ سفید به ریاست معاون رئیس‌جمهور با رهبران ارشد دموکرات‌های کنگره برای پایان دادن به تعطیلی دولت بدون دست‌یابی به نتایج مثبت پایان یافت و دور جدیدی از رایزنی‌ها قرار است به وقوع بپیوندد.

از روز اول دی ماه و در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت و اصرار کاخ سفید بر تخصیص بودجه به‌منظور ساخت دیوار در مرز با مکزیک، دولت آمریکا رسماً وارد وضعیت موسوم به تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بامداد روز یکشنبه (شانزدهم دی ماه) دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره رایزنی‌های عصر شنبه به‌وقت واشنگتن (پانزدهم دی ماه) دولتش با رهبران دموکرات‌های کنگره گزارشی تازه ارائه داد.

وی گفت: مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و گروهش کاخ سفید را ترک کردند. آن‌ها پیش از ترک کاخ سفید مرا در جریان دیدارشان با نمایندگان چاک شومر و نانسی پلوسی قرار دادند. آن‌چنان پیشرفتی در این دیدار حاصل نشده است.

مذاکرات پنس با نانسی پلوسی رئیس دموکرات جدید مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای این کشور در حالی انجام شده که پیش‌ازاین ترامپ اعلام کرده بود تا زمانی که بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تخصیص داده نشود، تعطیلی دولت آمریکا ادامه می‌یابد.

ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک یکی از شعارهای اصلی ترامپ در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بود و او بعد از آغاز ریاست جمهوری نیز بارها مدعی شده که ساخت این دیوار تنها راه برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی، جرائم، قاچاق مواد مخدر و انسان و باندهای خلاف‌کار است.

تعطیلی دولت در آمریکا در شرایطی ادامه دارد که بودجه ارتش و برخی از نهادها تأمین‌شده اما ۸۰۰ هزار کارمند و کارگر در دیگر نهادهای دولت یا بدون حقوق کار می‌کنند یا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند.