هیأت تحریریه واشنگتن‌پست از دونالد ترامپ و دموکرات‌ها خواست در مورد مهاجرت به توافق برسند؛ اگرچه در پیشنهاد اخیر رئیس‌جمهور طرفین نظرات مخالفی با یکدیگر داشتند.

به نقل از پایگاه خبری هیل، هیأت تحریریه واشنگتن‌پست دلایلی که دموکرات‌ها نباید توافقنامه پیشنهادی ترامپ را قبول کنند برشمرد که این دلایل شامل سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک دیوار مرزی و حفاظت از مهاجران است؛ بااین‌حال واشنگتن‌پست به این نکته اشاره کرد که رؤیاپردازان و افرادی که در وضعیت حفاظت موقت مهاجران هستند و می‌توانند از این توافق بهره‌مند شود، باید اول و مهم‌تر از همه موردتوجه قرار بگیرند.

هیأت تحریریه نوشت: بدون شک، یک توافقنامه شامل بخش‌های آزاردهنده‌ای برای هر دو طرف خواهد بود، این طبیعت یک توافق است، اما ارزیابی رفتار یک دولت‌مرد در کنگره باید این باشد که بتواند ناامیدی‌ها را بپذیرد و به حمله اجتناب‌ناپذیر افراد پایبند به سنت‌ها بی‌توجهی کند؛ اگر این رفتار او به معنی نجات دادن جان هزاران انسانی است که در بین ما زندگی می‌کنند.

هیأت تحریریه همچنین بیان داشت که از پیشنهاد ترامپ استقبال می‌شود، اما به‌عنوان حرف نهایی موردقبول واقع نمی‌شود.

همچنین در این نوشته آمده است: باید جایی باشد که در آن در مورد مقدار پولی که قرار است هزینه کنیم؛ صحبت شود، چگونه امنیت مرزی مشخص می‌شود و بهبود می‌یابد و ذی‌نفعان این ماجرا چه کسانی هستند، وضعیت قانونی آن‌ها چگونه خواهد بود و این وضعیت چه مدتی پایدار خواهد بود؟ اما ممانعت از صحبت در این مورد تا زمانی که دولت دوباره بازگشایی شود هیچ سودی به کارمندان و پیمان‌کاران کنار گذاشته فدرال نمی‌رساند.

ترامپ روز شنبه (29 دی ماه) پیشنهاد توافقی را داد که بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بر ایجاد یک دیوار مرزی در مرز جنوبی را شامل می‌شد. این پیشنهاد یک حفاظت سه ساله از مهاجران غیرقانونی که از برنامه‌های مهاجرتی آمریکا سود می‌برند به همراه سرمایه‌گذاری برای ایجاد دادگاه‌های جانبی برای مهاجرت و دیگر اقدامات برای امنیت مرزی می‌شود.

اگر این توافق موردقبول واقع شود به تعطیلی دولت که بیش از ۳۰ روز به درازا کشیده است و همچنان ادامه دارد، پایان می‌دهد.

سناتور میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنا گفت که این هفته در مورد پیشنهاد‌های ترامپ با تعدادی از جمهوری‌خواهآن‌که موافقت خود را اعلام کرده‌اند به نظرسنجی و رأی‌گیری می‌پردازد.

دموکرات‌ها و دیگر کارمندان فدرال به همراه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به مخالفت با این طرح پرداخته‌اند و آن را یک قرارداد غیر راهگشا خواندند و همچنین شک خود را نسبت به ترامپ و این‌که او هدفش در این توافق را رعایت نمی‌کند، ابراز کردند. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا به دموکرات‌ها به دلیل رد پیشنهادهایش برای پایان طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ ایالات‌متحده حمله کرد.

ترامپ گفت، حاضر است درازای دریافت بودجه ساخت دیوار امنیتی در مرز با مکزیک، امتیازاتی بدهد. تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا به ساخت همین دیوار مربوط است. بااین‌حال، دموکرات‌ها پیشنهادهای او را غیرقابل‌قبول و تلاشی برای گروگان‌گیری توصیف کرده‌اند.

او در توییتر نوشت که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره و سایر دموکرات‌ها پیشنهاد دیروزم را پیش از آن‌که حتی صحبت کنم، رد کردند. او گفت: مخالفانم اصلاً جرائم و قاچاق مواد مخدر را نمی‌بینند و فقط به انتخابات ۲۰۲۰ فکر می‌کنند؛ انتخاباتی که قرار نیست در آن برنده شوند.

توییت دوم او ظاهراً خطاب به جناح راست محافظه‌کار نوشته‌شده که نگران است پیشنهاد رئیس‌جمهوری در مورد مهاجرت معادل اعطای عفو باشد. او نوشت: نه عفو بخشی از پیشنهاد من نیست. ترامپ با بیان این‌که فقط از تمدید سه ساله صحبت می‌کند، تصریح کرد: پیشنهاد عفو فقط به‌عنوان بخشی از یک معامله خیلی بزرگ‌تر، در مورد مهاجرت یا امور دیگر مطرح خواهد شد.