سیدمحمد میرزامحمدزاده

درگیری و منازعات بین آمریکا و چین در حال شدت گیری است. هرچند که این منازعات بیشتر در حد ادعاهایی دوجانبه است و به عمل منتهی نمی‌شود، بااین‌حال هرروز مرزهای چنین لفاظی‌هایی جابجا می‌شود و دو طرف بیشتر از گذشته علیه یکدیگر می‌تازند. پایگاه خبری بیزینس اینسایدر در گزارشی به استقرار سامانه‌های موشکی چین در مرز شمالی این کشور اشاره کرد و عنوان می‌کند که مقامات چینی اظهارات تندی را در مورد ناوهای هواپیمابر آمریکایی که در دریای چین حضور دارند، ارائه کرده‌اند. هرچند که در این گزارش به‌صورت مغرضانه جانب آمریکا را گرفته است، اما جزئیات آن حاکی از افزایش حرارت بین این دو کشور است که می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. در گزارش بیزینس اینسایدر آمده است: چین به چالش اخیر نیروی دریایی آمریکا و کشاندن ناو هواپیمابر خود به دریای جنوبی چین واکنش نشان داد؛ آن هم نه یک واکنش عادی، بلکه فتیله‌ای برای جنگ جهانی سوم.

چین در واکنش به این ورود آمریکا اقدام به استقرار موشک‌هایی کرده است که باهدف انهدام ناوهای هواپیمابر ساخته شده‌اند و این شاخ‌و‌شانه کشیدن‌های فزاینده و آتشین پکن حاکی از آن است که اراده ایالات‌متحده برای تقابل با این تحرکات می‌تواند با شکست مواجه شود.

در ماه دسامبر (آذر - دی) لو یوان، دریاسالار چینی و یک جنگ‌طلب ضدآمریکایی، کسی که دارای درجات دانشگاهی در بیان تئوری‌های نظامی است، در جریان یک سخنرانی راهکاری را برای تنش‌های رو به خروش بین پکن و واشنگتن در دریایی چین ارائه کرد: یکی دو ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق کنید تا اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بشکنید.

دای‌ ژو، یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین و رئیس موسسه چینی امنیت دریایی نیز در همان ماه دسامبر عنوان کرد که نیروی دریایی جنوبی چین باید کشتی‌های نیروی دریایی ایالات‌متحده‌ای را که در آب‌های بین‌المللی عبور می‌کنند، شکار کند.

لو در سخنرانی که در سال 2018 در جریان اجلاس صنایع نظامی ایراد کرد، گفت: بیشترین ترس آمریکا از تلفات دادن است. وی افزود که غرق کردن یک ناو به معنای کشتن پنج هزار نیروی دریایی آمریکایی است

ژانگ جونشه، محققی در موسسه تحقیقات و مطالعات نظامی دریایی چین، در جریان سخنرانی در ماه ژانویه (دی ماه)، عنوان کرد که هرگونه منازعه‌ای بین ایالات‌متحده و چین در دریای جنوبی چین رخ دهد، فارغ از موضوع این منازعه، آمریکا مورد سرزنش قرار می‌گیرد.

بونی گلیزر، مدیر طرح قدرت چین به بیزینس اینسایدر گفت که این سخنرانان که عموماً محقق هستند، هرچند که رسماً از سوی دولت چین سخن نمی‌گویند، اما نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

با افزایش لفاظی‌های جنگ‌طلبانه از سوی پکن، رسانه‌های رسمی چین از استقرار موشک‌های DF-26 موسوم به «ناو کُش» در شمال غرب چین خبر دادند، جایی که این موشک‌ها می‌توانند کل کشتی‌های آمریکا در دریای جنوبی چین را پوشش دهند. چین پیش‌تر این موشک‌ها را برای انهدام ماکت‌های ناو‌های هواپیمابر آمریکا آزمایش کرده بود و طراحی این موشک‌ها به‌گونه‌ای است که کشتی‌های آمریکایی را دور نگه‌دارد و در صورت نیاز در هم شکند.

چین به‌شدت هرگونه سخنرانی که با ایدئولوژی و اهداف مقامات حزب کمونیست در تضاد باشد را سانسور می‌کند، بنابراین اظهارنظر آزادانه محققان چینی در مورد غرق کردن کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا قطعاً باهدف بازنشر آن در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است.

جان همینگز، کارشناس چینی به بیزینس اینسایدر گفت: به‌صراحت اینکه فرماندهان جنگ‌طلب آزادانه چنین بیانیه‌های خطرناکی را منتشر می‌کنند، بیانگر تقاضای ناسیونالیست‌ها برای ژستی است که سیاست چین را در منطقه راهبری می‌کند.

با افزایش لفاظی‌های جنگ‌طلبانه از سوی پکن، رسانه‌های رسمی چین از استقرار موشک‌های DF-26 موسوم به «ناو کُش» در شمال غرب چین خبر دادند، جایی که این موشک‌ها می‌توانند کل کشتی‌های آمریکا در دریای جنوبی چین را پوشش دهند

آیا چین می‌تواند با یک حمله ناگهانی آمریکا را بترساند؟

حمله ناگهانی یا به‌اصطلاح «خون‌دماغ» همان‌طور که از اسمش پیدا است، اساساً حمله‌ای سریع و منقطع به‌منظور بیان نترسیدن حمله‌کننده از دشمن است و به‌صورت تئوری با این اقدام دشمن که از این اقدام ترسیده است، از میدان نبرد می‌گریزد.

لو در سخنرانی که در سال 2018 در جریان اجلاس صنایع نظامی ایراد کرد، گفت: بیشترین ترس آمریکا از تلفات دادن است. وی افزود که غرق کردن یک ناو به معنای کشتن پنج هزار نیروی دریایی آمریکایی است.

او گفت: خواهیم دید که آمریکا چقدر ترسیده است. هرجایی که دشمن از ضربه خوردن می‌ترسد، حمله کنید، هرجایی که دشمن ضعیف است.

برخی در ایالات‌متحده نگران هستند که شاید در مورد اینکه با از دست دادن یک ناو هواپیمابر عزم آمریکا در هم می‌شکند، حق با لو باشد.

جری هندریکس، یک کاپیتان سابق نیروی دریایی آمریکا، در جریان مباحثه در موسسه هریتیج که در ماه دسامبر (دی ماه) انجام شد، هشدار داد که ناوهای هواپیمابر به نماد اسطوره‌ها در اعتبار ملی آمریکا بدل شده است و تهدید آن می‌تواند آمریکا را از اعزام کشتی‌های ارزشمندتر برای منازعه با چین بترساند.

هندریکس افزود: بدبختانه نشانه‌های بالقوه زیادی در مورد رویداد منازعه به‌نظر می‌آید، اما ملت آمریکا آمادگی پذیرش خسارات جنگی سنگین به نیروی دریایی خود به‌ویژه به ناو‌های هواپیمابر خود را ندارند.

بااین‌حال آمریکا پیش‌ازاین نیز ناو‌های هواپیمابر خود را ازدست‌داده و در جنگ باقی‌مانده است.

برنده جنگ بزرگ چین نیست

برایان مک‌گرات مدیر مؤسس گروه فری‌بریج، یک شرکت مشاوره‌ای نیروی دریایی به بیزینس اینسایدر گفت: تصمیم برای دنبال کردن یک ناو ‌هواپیمابر بدون استقرار تسلیحات هسته‌ای، تصمیمی است که قدرت‌های خارجی باید با تردید فراوان به آن بنگرند. اگر کسی جرئت هدف قرار دادن این ناوها را به دل راه دهد، باید بداند که خشمی عظیم بر آن‌ها نازل می‌شود.

مک‌گرات تأکید می‌کند که تهدید ناو‌های آمریکا، موضوعی قدیمی است، اما این کشتی‌ها باوجود کشمکش‌هایی که برای تقابل با موشک‌های جدید چینی مطرح می‌شود، همچنان به‌خوبی کار می‌کنند.

مک‌گرات با رد صحبت‌های لو و بیان اینکه سخنان وی صرفاً تاکتیک‌های جعلی برای ترساندن هستند، گفت: من اگر آن دریاسالار سابق چینی را که گفته بود آمریکا با ساختن ناوهای هواپیمابر احمقانه‌ترین اقدام قرن 21 را انجام داده و منجر به این شده که در سه روز اول یک جنگ احتمالی در باتلاق گیر کند، می‌دیدم، بیشتر شگفت‌زده می‌شدم.

همینگز ارزیابی مک‌گرات از قدرت واقعی نظامی چین را تأیید کرد و گفت: این خودنمایی و تهدید چینی‌ها غیر سازنده‌ترین اقدامی است که یک کشور می‌تواند انجام دهد. نیروی دریایی چین به‌صراحت آماده یک جنگ واقعی نیست، این کشور حتی آماده جنگ با بزرگ‌ترین شریک تجاری خود نیست.

درحالی‌که نیروی دریایی چین به لحاظ تعداد ناو‌ها از آمریکا پیشی گرفته است، ممکن است روزی هم به‌طور مشخص از ارتش این کشور پیشی بگیرد، اما آن روز هنوز نرسیده است. فرماندهان چینی به‌صراحت از ضعف گسترده خود به‌دلیل بی‌تجربگی در منازعات سخن می‌گویند.

چین شاید چنین اظهاراتی را برای مصرف داخلی و یا برای رسانه‌های پیش و پا افتاده مفید بداند و از غرق کردن کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی سخن بگوید، اما به گفته مک‌گرات وی بعید می‌داند که ارتش چین به‌واقع چنین اقدام برجسته‌ای را در برنامه خود لحاظ کرده باشد.

او دراین‌باره افزود: اگر چین یک ناو را غرق کند، درواقع زنجیر غول را پاره کرده است و با این کار من یک جنگ گسترده و قدرتمند را پیش‌بینی می‌کنم.