سینا سبزیان

کیم ‌جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سفری غیرمنتظره، به چین رفت تا اسباب شگفتی تحلیلگران را ایجاد کند. از دید این کارشناسان، اقدام اون به‌منزله افزایش فشار بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است تا در مذاکرات آتی دست از پافشاری برای ادامه تحریم‌های کره شمالی بردارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به بن‌بست مذاکراتی بین آمریکا و کره شمالی پس از نشست سال 2018 رهبران این دو کشور در سنگاپور، نوشت که این اقدام اون درواقع تلاشی برای گرفتن امتیازات بیشتر از آمریکا در مذاکرات آتی است که بین دو کشور برگزار می‌شود.

پس از مذاکرات دور قبل آمریکا و کره شمالی،‌ ترامپ عنوان کرد که تحریم‌های کره شمالی باید تا زمان رفع مسائل هسته‌ای و تسلیم سلاح‌ها در تحریم بماند؛ از طرفی کره شمالی نیز برای آمریکا پیش‌شرط گذاشت و عنوان کرد باید ابتدا تحریم‌ها برداشته شود.

جرقه این تهدید از زمانی آغاز شد که رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی بیان کرد که اگر واشنگتن روند کنونی سیاسی خود را در مورد کره شمالی تغییر ندهد، کره شمالی ممکن است راهکار جدیدی را برای حفاظت از منافع و حاکمیت خود به کار گیرد.

هری کازیانیس، کارشناس مرکز منافع ملی در واشنگتن در این رابطه گفت:‌ درواقع اون با این سفر قصد دارد به دولت ترامپ عنوان کند که اگر این کشور دست از تحریم‌های کره شمالی برندارد، پیونگ‌یانگ از چین برای تأمین منافع دیپلماتیک و اقتصادی بهره می‌برد.

وی افزود: واشنگتن باید نگران تقویت روابط بین چین و کره شمالی باشد، چراکه عمده تجارت کره شمالی از مسیر چین صورت می‌گیرد و اگر چین دست از همراهی آمریکا بردارد و به کره شمالی بپیوندند، نقشه ترامپ برای فشار بر کره شمالی 

بی‌اثر می‌شود.

البته او اشاره کرد که دیدار هم‌زمان مقامات آمریکایی و چینی در پکن در ارتباط با مناقشات تجاری بین دو کشور و همچنین دیدار با کره شمالی، امتیازی برای مقامات چین به شمار می‌رود، چراکه می‌توانند با به میان آوردن موضوع مذاکرات دیگر از طرفین امتیاز بگیرند.

 از طرفی منافع چین در ثبات کره شمالی است، چراکه فروپاشی این کشور می‌تواند موج مهاجرات آوارگان را به سمت خاک این کشور در پی داشته باشد و همچنین فروپاشی کره شمالی می‌تواند منجر به یکپارچه شدن شبه‌جزیره کره و استقرار بیشتر نیروهای آمریکایی در این منطقه شود که این موضوع برای چین که همسایه شبه‌جزیره کره به شمار می‌رود،‌ بسیار خطرناک است.

پیش‌ازاین عنوان می‌شد که رهبر کره شمالی در پایان سال 2018 با رهبر کره جنوبی در خاک همسایه جنوبی دیدار می‌کند؛ ولی برخلاف این صحبت‌ها این سفر انجام نشد و کیم‌ جونگ اون به چین سفر کرد. از طرفی دیدار دوباره رهبر کره شمالی با ترامپ همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بااینکه یک‌بار این سفر لغو شد، اما ترامپ عنوان می‌کند که به‌زودی این سفر برگزار می‌شود و شایعاتی وجود دارد که این دیدار در هانوی صورت می‌گیرد.

کارشناسان بر این‌ باورند که کره شمالی عملاً قصد تسلیم تسلیحات هسته‌ای خود را ندارد و می‌داند که با تسلیم این سلاح‌ها درواقع امنیت خود را فروخته است و بر همین اساس کره شمالی تنها در صورتی سلاح‌های خود را نابود می‌کند که مطمئن باشد، تهدیدی متوجه این کشور نیست و از طرفی تحریم‌ها سایه از سر اقتصاد این کشور برمی‌دارد.