چین در تلاش است ابزارهای مختلف و راهکارهای تازه ای را بکار گیرد تا بتواند با اقتدار در جنگ تجاری مقابل آمریکا ایستادگی کرده و تسلیم زورگویی های اقتصادی و تجاری این کشور نشود.

در یکی از موارد جدید، دولت اعلام کرده است تعرفه روی هزاران قلم کالای وارداتی از دیگر کشورهای مختلف بجز آمریکا را کاهش می دهد.

این کشور همچنین 60 میلیارد دلار تعرفه روی کالاهای وارداتی از آمریکا در نظر گرفته است تا به تعرفه های آن کشور روی 250 میلیارد دلار کالای چینی پاسخ درخور داده باشد. کاهش مالیاتی از دیگر برنامه های چین برای مقابله با آمریکا در جنگ تجاری است قرار است در جریان اجرای این برنامه، ارتباط اقتصاد و جامعه تقویت شود، مالیات پرداختی موسسات کاهش یابد، مصرف در جامعه تقویت شود و بسته‌های محرک اقتصادی نیز در نظر گرفته شود و سعی شود به اقشار کم درآمد کمک بیشتری اختصاص یابد. 

به گفته وزیر دارایی چین، در سال 2018 میلادی یک هزار و 300 میلیارد یوان (هر دلار معادل 6/9 یوان) مالیات در این کشور کاهش خواهد یافت. برنامه دیگر چین پیشبرد توافقنامه‌های تجارت آزاد با کشورهای مختلف و دادن امتیازات ترجیحی به آنها و همچنین شرکت‌های خارجی است تا به سرمایه گذاری مستقیم در این کشور ادامه داده و دفاترشان را در چین تاسیس کنند.

چین همچنین برای اینکه بتواند با هجمه تجاری آمریکا علیه خود مقابله کند اعلام کرد یک بسته محرک اقتصادی به ارزش 110 میلیارد دلار در نظر گرفته است. این پول قرار است به اقتصاد چین که در ماه های گذشته تحت فشار مضاعف تعرفه های آمریکا قرار گرفته است تزریق شود. بانک مرکزی چین می تواند با تزریق این پول از طریق بانک های خود پویایی اقتصادی را حفظ کند و همزمان بانک های تجاری دست بازتری برای پرداخت وام به شرکت هایی خواهند داشت که در معرض مخاطرات تجاری قرار گرفته اند. افزون بر این بانک های چین 65 میلیارد دلار نیز دریافت می کنند تا با استفاده از آن قروض قبلی به بانک مرکزی را پس دهند.

چین همچنین می کوشد تا بیش از گذشته به توانایی هایش در زمینه های فنی و علمی تکیه زده و خود به فناوری های پیشرفته دست یابد تا ممنوعیت ها و محدودیت های واشنگتن اقتصاد پویای این کشور را به ایستایی نکشاند.

از طرف دیگر چین در تلاش است تا برنامه چند جانبه گرایی را درچارچوب نهادهای مختلف ادامه داده و ضمن حراست از سازمان تجارت جهانی، آمریکا را در این زمینه نیز به انزوا کشانده و یکجانبه گرایی واشنگتن را متوقف کند.

اتکا به خود، توسعه علمی و فنی، دستیابی به فناوری های پیشرفته، پیشبرد برنامه چند‌جانبه‌گرایی، باز کردن درهای واردات به روی کالاهای خارجی برای مقابله با تعرفه های آمریکا و همچنین حرکت به سمت توسعه اقتصاد باز از برنامه های چین برای مقابله با آمریکا در نبرد تجاری بزرگ است که زوایای سیاسی و نظامی نیز پیدا کرده و دو کشور را سرشاخ کرده است.  از آنجا که صندوق بین المللی پیش بینی کرده است چین با خسارات بیشتری نسبت به آمریکا در این جنگ مواجه شده و رشد تولید ناخالص داخلی اش تا نزدیک دو درصد در یک سال آینده کاهش خواهد یافت، طبیعی است که پکن به دنبال راهکارهایی باشد که اقتصاد این کشور را در حالت پویایی حفظ کند. کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که جنگ تجاری آمریکا پکن ضربه بدی بر اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا وارد می کند، زیرا آنها ناگزیر از کاهش صادرات خود به چین می شوند اما با کاهش تعرفه ها این احتمال می رود که چین موفق به مهار این فرایند شود.

آنها معتقدند جنگ تجاری که ترامپ علیه چین به راه انداخته کل منطقه جنوب شرق آسیا را درگیر خواهد کرد. مبارزه تجاری ترامپ علیه بزرگترین اقتصاد جهان و آسیا، عجیب و غریب و بسیار عظیم است بنابراین شعله های جنگ دامن سایر کشورها را نیز در منطقه خواهد گرفت. به نظر می رسد جنگ تجاری آمریکا علیه چین نه تنها در اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا تاثیر سوء دارد بلکه برای منطقه به ویژه کشورهایی که منافع مستقیمی در دریای جنوبی چین دارند نیز نوعی تهدید امنیتی محسوب می شود.

چین هر حربه و تدبیری را به گفته «گائو فونگ» سخنگوی وزارت بازرگانی این کشور درنظر خواهد گرفت و اتخاذ خواهد کرد تا بتواند در نهایت در این جنگ تجاری میزان آسیب‌پذیری را کاهش داده و همزمان بتواند رشد اقتصادی و اصلاحات تجاری را به پیش ببرد.