لوبلاگ در گزارشی نوشت: پارلمان اروپا در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی قطعنامه ای جدید در محکومیت جنایات عربستان در یمن صادر کرد و به نظر می رسد آنچه برای خاشقجی رخ داد هزینه های سنگینی بر ریاض تحمیل می کند؛ هزینه هایی که کشتار هزاران یمنی نتوانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، الدار ممدوف، مسئول هیات پارلمان اروپا در روابط بین پالمانی با ایران و عراق در یادداشتی با عنوان آیا اتحادیه اروپا می‌تواند تحریم هایی علیه عربستان اعمال کند؟ افزود: همانگونه که قانونگذاران آمریکایی به دنبال تحریم افرادی که مسئول ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی روزنامه نگار میانه روی سعودی هستند، همتایان اروپایی نیز در اقدامی موازی چنین خواسته ای را از دولت هایشان مطرح کرده اند. 

پیر آنتونیو پانزری سوسیالیست ایتالیایی که کمیته فرعی پارلمان اروپا در زمینه حقوق بشر را به عهده دارد، بیانیه ای را منتشر کرده و در آن از مقامات سعودی خواسته تا جای خاشقجی را فاش کنند. وی از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست در این زمینه به صورت جدی وارد عمل شوند و در صورتیکه احتمال قتل خاشقجی توسط مقامات عربستان تائید شود، رابطه خود با ریاض از جمله فروش تسلیحات نظامی را دوباره مورد ارزیابی قرار دهند. ماریچه اسخاکه سیاستمدار هلندی و از اعضای پارلمان اروپا نیز در نامه ای سرگشاده به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از وی خواسته است آماده ارائه تحریم های هدفمند علیه افراد حقیقی در عربستان و همچنین تحریم های اقتصادی علیه پادشاهی عربستان سعودی باشد.

در ادامه یادداشت این عضو مسئول پارلمان اروپا می خوانیم: هرچند ناپدید شدن خاشقجی به احتمال زیاد توسط عوامل عربستان سعودی صورت گرفته اما این موضوع سبب نگرانی های دیرهنگام واشنگتن در مورد ماهیت رژیم فعلی عربستان شده است. حال آنکه پارلمان اروپا مدت‌هاست درباره نقض حقوق بشر سعودی در داخل و خارج از این پادشاهی به صورت صریح اللحن سخن گفته است. 

در سال 2016، پارلمان اروپا جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا را به رائف بدوی وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر اهل عربستان داد که در حال حاضر به دلیل راه اندازی وبلاگ به 10 سال زندان و 1000 ضربه شلاق محکوم شده است. 

در ماه مه 2018، پارلمان اروپا در قطعنامه ای سرکوب فعالان و به ویژه نحوه برخورد عربستان با فعالان زن را محکوم کرد. در این قطعنامه به ویژه به نقش برجسته شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سرکوب فعالان اشاره شده و صدور آن نیز پس از سفر وی به اروپا و آمریکا رخ داد که در آن زمان رسانه ها تلاش داشتند وی را بانی اصلاحات در عربستان نشان دهند. در این میان تلاش سعودی‌ها برای برچسب زدن به این فعالان مبنی بر اینکه آنها عوامل خارجی (قطری ها) هستند تاثیرگذار نبود و در این قطعنامه برای اولین بار تحریم های هدفمندی علیه مقامات سعودی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، اعلام شد. 

پارلمان اروپا همچنین خشونت های جدی خارج از مرزهای عربستان را برجسته کرد. در روز ناپدید شدن خاشقجی، قطعنامه جدیدی در خصوص یمن تصویب شد و سخت ترین انتقادها علیه ائتلاف به رهبری سعودی بود. اگر چه این نخستین قطعنامه اینچنینی پارلمان اروپا نبود، اما شامل موضوع‌های جدیدی بود. به عنوان مثال، در این قطعنامه خواسته شده تا وضعیت یمن به دادگاه بین المللی جنایی (ICC) ارجاع شود و از دولت به رسمیت شناخته شده یمن در عرصه جهانی خواسته شده که به عضویت این دیوان بپیوندد تا همه کسانی که مسئول جرائم مختلف طی این جنگ بوده اند، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. 

پارلمان اروپا خواستار تحریم فروش اسلحه به عربستان سعودی و برای اولین بار امارات متحده عربی توسط اتحادیه اروپا شد.علی رغم درخواست حزب محافظه کار اروپایی (EPP) برای حذف این بخش، این بخش، با 353 رای موافق در مقابل 217 رای مخالف، به تصویب رسید و به این ترتیب شکست قابل توجهی برای جاه طلبی های عربستان رقم خورد.