مریم علامه‌زاده

بر اساس اعلام یک پایگاه اینترنتی دولتی چین، یک شهروند کانادایی قرار است امروز (هشتم دی ماه) در دادگاه شمال شرقی چین حضور پیدا کند؛ این دادگاه در حالی برگزار می‌شود که روابط پکن - اوتاوا در شرایط بحرانی قرار دارد.  

دادگاه عالی مردم ایالت لیاونینگ چین نام این مرد را رابرت لیوید شلنبرگ عنوان کرده است.

در بیانیه مختصری که روز چهارشنبه (پنجم دی‌ ماه) منتشر شد، دادگاه دولتی عنوان کرد این فرد به اتهام قاچاق مواد مخدر ساعت 14 به وقت محلی، 6 صبح به ساعت جهانی، روز شنبه در دادگاه حاضر می‌شود؛ اما این بیانیه جزئیات بیشتری را ارائه نکرد.

بر اساس اعلام سایت runsky.com که یک پایگاه خبری دولتی است، شلنبرگ کانادایی مقادیر زیادی مواد را به این کشور قاچاق کرده است.

این پایگاه اینترنتی به تمسخر شهروند کانادایی را برای جرأت در قاچاق این میزان مواد به خاک چین تحسین کرده است. مجازات قاچاق مواد مخدر در داخل خاک چین همچنان مرگ است.

روزنامه گلوبال‌تایمز نزدیک به مقامات چینی، عنوان کرده است بر اساس قانون چین جریمه برای قاچاق یا تولید حداقل یک کیلو تریاک، 50 گرم هروئین یا متیلانیلاین 15 سال زندان یا در شدیدترین حالت مرگ است.

این روزنامه اشاره کرد که در سال 2009 چین آمکال شیخ، شهرند بریتانیایی که متهم به قاچاق چهار کیلوگرم هروئین بود را اعدام کرد.

روبرت واکر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای عنوان کرد که این وزارت‌خانه برای چندین سال مشاوره کنسولی برای این شهروند کانادا ارائه کرده است؛ کسی که اولین بار در ایالت لیاونینگ چین بازداشت شد.

وی گفت: خدمات کنسولی برای او و خانواده وی همچنان ادامه دارد.

روابط بین پکن و اوتاوا پس از آنکه چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرد، تیره و تار شده است. این دو شهروند مایکل کوریگ  دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاور تاجر ساکن چین هستند. این دو فرد متهم به فعالیت‌هایی هستند که حاکمیت چین را زیر سوال می‌برد.

کوریگ مشاور ارشد شرکت مشاوره‌ای گروه بحران بین‌الملل است و اسپاور سفر افراد را به کره شمالی تسهیل می‌کند؛ او عامل سفر دنیس رودمن، ستاره بسکتبال به کره شمالی بود.

به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها در واکنش به بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد در شرکت غول ارتباطاتی هوآوی، در کانادا باشد که در تاریخ اول دسامبر (دهم آذر ماه) انجام شده باشد؛ هرچند که هیچ ارتباطی به‌طور رسمی در این‌باره ابراز نشده است. بازداشت منگ به درخواست آمریکا صورت گرفته است و آمریکا او را متهم به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران می‌داند. یک زن کانادایی با نام سارا مک‌ایور، نیز در بازداشت چین به سر می‌برد تا به اتهام کار غیرقانونی در چین به کانادا بازفرستاده شود. تنش‌های سیاسی و اقتصادی کانادا و چین در چند سال گذشته شدت گرفته است. گفته می‌شود که منگ وانژو که دختر بنیانگذار شرکت هوآوی نیز به شمار می‌رود، پیش از بازداشت تحت نظارت شدید دولت کانادا قرار داشته است. پیش از بازداشت وی قرار بود برای انجام یک مذاکره جدی با شرکت کانادایی برای فروش تجهیزات این شرکت به کانادا جلسه‌ای داشته باشد و می‌توان این بازداشت را برای فسخ چنین قراردادی مهم ارزیابی کرد.

فروش تجهیزات شرکت هوآوی به بسیاری از کشورها ممنوع است؛ بارها مسئله جاسوسی این شرکت برای دولت چین عنوان شده و اسنادی نیز در این رابطه پیدا شده است. هرچند که چنین اتهاماتی هیچ‌وقت در دادگاه اثبات نشد.