تظاهرات در ایتالیا؛

مهاجران هم حق دارند

ایتالیا برای برخی از پناه‌جویان ناکام، رده محافظتی خاصی دارد اما دولت رم اخیراً قانونی علیه آن صادر کرده است. هزاران معترض ایتالیایی شنبه در دفاع از حقوق پناه‌جویان به خیابان‌ها آمدند.

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، چندین هزار معترض شنبه در اعتراض به قوانین ضد مهاجرتی جدید به خیابان‌های رم آمدند. دولت جدید ایتالیا موضعی سرسختانه علیه مهاجران در پیش گرفته است. اخیراً ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ (لگا نورد) و معاون نخست‌وزیر ایتالیا سردمدار حرکتی در تحدید قوانین پناه‌جویان شد. این تدابیر موسوم به «حکم سالوینی» حفاظت انسان‌دوستانه از مهاجرانی را که وضعیت پناه‌جویی آن‌ها مورد تائید قرار نگرفته است، رد می‌کند اما آن‌ها را نمی‌توان اخراج کرد. حدود ۲۵ درصد از پناه‌جویان مجوز حفاظت انسان‌دوستانه دو ساله دارند که به آن‌ها حق سکونت در مراکز نگهداری دولتی و دسترسی به آموزش و تحصیل و یافتن شغل می‌دهد. سطح پایین‌تر حفاظت براساس قوانین ایتالیاست نه قوانین بین‌المللی و از افرادی که از تحقق حداقل وضعیت پناه‌جویی کامل ناکام ماندند، حمایت می‌کند. این حکم هنوز به برخی از پناه‌جویان اجازه می‌دهد تا مجوز سکونت «ویژه» دریافت کنند و این در صورتی است که آن‌ها از شرایط جسمانی وخیم رنج ببرند، قربانی خشونت داخلی، استثمار کار یا قاچاق جنسی باشند و آن کسانی که از بلایای طبیعی در کشورهای مبدأ فرار کردند یا کسانی که اعمال قهرمانانه در ایتالیا انجام داده باشند، تعلق می‌گیرد. این حکم همچنین روند جدیدی برای پیگیری سریع اخراج پناه‌جویان «خطرناک» در نظر گرفته است. به گفته منتقدان، این قانون هزاران مهاجر را آواره می‌کند. معترضان روز شنبه که از جلیقه زردهای فرانسه الهام گرفته بودند، شعارهای نژادپرستی بس است و سالوینی نه سر می‌دادند. شورای پناه‌جویان ایتالیا نسبت به اجرای قانون جدید شدیداً ابراز نگرانی کرده است. یکی از معترضان می‌گوید: قانون جدید تنها به تعداد افراد بدون اوراق هویتی در ایتالیا می‌افزاید و مردم را مجبور می‌کند پنهان شوند. پراجکت رایتز، انجمنی که گروه‌های حقوق بشری متعدد را گردهم می‌آورد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اول از همه، دو سال پیش اقدام کسانی را که هزاران تن از دریا نجات می‌دادند، مجرمانه اعلام کردیم و در نهایت بنادرمان را به روی قایق‌های حامل پناه‌جویان بستیم. 

    


وزیر کشور مستعفی ترامپ:

 ترامپ به دنبال دستاوردها باشد

وزیر کشور آمریکا که کناره‌گیری‌اش از این سمت را اعلام کرده، اتهامات مطرح شده علیه خود نظیر سوءرفتار و سوءاستفاده از جایگاهش در جهت منافع شخصی را رد کرد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیراً اعلام شد که تحقیقات درباره معامله املاک مابین یک بنیاد تأسیس شده از سوی رایان زینک، وزیر کشور دولت ترامپ و یک گروه مورد حمایت رئیس شرکت نفتی هالیبرتون به جریان افتاده به ظن این که در این معامله تعارض منافع صورت گرفته است. در عین حال تحقیقاتی نیز درباره سفرهای هوایی گران قیمت زینک با هواپیمای شخصی‌اش در دست انجام است. زینک در بیانیه‌ای روز شنبه اظهار کرد: بعد از ۳۰ سال خدمت دولتی من نمی‌توانم بپذیرم که هزاران دلار برای دفاع از خودم و خانواده‌ام در برابر یک سری اتهامات غلط خرج کنم. بهتر است که رئیس‌جمهور و وزارت کشور بر دستاوردها تمرکز کنند تا اتهام‌زنی‌های فرسایشی. زینک خاطر نشان کرد، به تمامی کارهای خوبی که همراه با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ انجام داده افتخار می‌کند. روز شنبه ترامپ اعلام کرد، زینک در پایان سال جاری میلادی بعد از دو سال خدمت به عنوان وزیر کشور ازسمتش کناره‌گیری می‌کند.