سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای تدوین سازوکار مالی یا همان spv همچنان ادامه دارد .

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست با رسانه‌ها در این ارتباط  ادامه داد:  تدوین چنین سازوکاری زمان‌بر است ولی ما انتظار داریم که اروپایی‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن این سازوکار را نهایی کنند. نگاه ما به این سازوکار  مثبت است و  هرگاه به  نتیجه مطلوب و نهایی در این زمینه  دست پیدا کردیم اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها  و افکار عمومی قرار می‌دهیم .

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به  اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و کره جنوبی در مورد قراداد نفت در برابر غذا تصریح کرد: من چنین را چیزی  تکذیب  می‌کنم .

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تحولات اخیر فرانسه و استفاده دولت این کشور از خشونت علیه تظاهرکنندگان، بیان کرد: من فکر می‌کنم با استفاده از ابزارهایی چون خشونت، خرابکاری و برخورد در شرایط امروز کمتر می‌شود به موفقیت و اهداف لازم دست پیدا کرد. توصیه ما به دولت و پلیس فرانسه این است که خویشتن‌دار باشد و همچنین به کسانی که در خیابان حضور دارند می‌گوییم که انجام اقدامات خصومت‌آمیز و خشن ممکن است که شرایط را پیچیده‌تر کند.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت عراق در روزهای اخیر در راستای تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای برخی از بانک‌های ایرانی محدودیت‌ها و مشکلاتی را به وجود آورده و همچنین طبق اخبار منتشر شده به بانک مرکزی این کشور دستور داده که به شهروندان عراقی که به ایران سفر می‌کنند دلار ارائه نکند، گفت: مشخص و روشن است که همه همسایگان ما در مرحله‌ نخست و همچنین دیگر کشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکایی‌ها به‌شدت تحت فشار هستند برای این‌که با ایران همکاری نکنند و همکاری‌های خود را محدود کنند. بیشتر این فشارها و آزارها از سوی ایالات متحده آمریکا نسبت به همسایگان ما اعمال می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش دارند ممانعت‌هایی برای همکاری‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه‌اش به وجود آورند. این همکاری‌ها را متوقف و یا مانع گسترش آنها شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این فشارها از سوی آمریکایی‌ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و  همچنین به خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد ایجاد اختلالاتی در برخی حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش‌هایی در این چارچوب دریافت کرده‌ایم.

وی در همین راستا توضیح داد: ما در حال مذاکره با دولت عراق هستیم که بتوانیم مانع کارشکنی‌ها و ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شویم.

قاسمی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که طی روزهای اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر این‌که سازوکار اتحادیه اروپا یا همان اس پی وی موضوع معاملات نفتی را در بر نمی‌گیرد و از دیگر سوء اختلافاتی بر سر میزبانی این سازوکار مالی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: من در مورد بحث میزبانی این سازوکار مالی قضاوت نمی‌کنم، چرا که این موضوعی است بین کشورهای خود اتحادیه اروپا.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای عضو این اتحادیه امکان میزبانی این سازوکار را به دلایل خاص خود نداشتند و کشورهای دیگر برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و موضوع را با ما مطرح کردند. ما منتظر هستیم تا این پروسه و روند در ارتباط با اس پی وی قطعی شده و توسط اروپایی‌ها رسما اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر در مورد محل استقرار این سازوکار مالی، گفت: این مساله، موضوع پیچیده‌ای است موانع خاص خود را دارد و فشار آمریکایی‌ها بر کشورهایی که می‌خواهند و یا ممکن است محل استقرار این سازوکار شوند وجود دارد. البته اراده دیده شده در این زمینه مثبت است و آنها در پی راه‌حلی برای استقرار این سازوکار هستند. قاسمی با بیان این‌که نگاه ما همچنان به این روند و تلاش‌هایی که برای تدوین این سازوکار در حال انجام است خوشبینانه است و امیدواریم این پروسه بتواند به‌‌رغم برخی پیچیدگی‌ها به کار خود ادامه دهد و به اتمام برسد، ادامه داد: کشورهایی که نمی‌خواهند ایران و اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری کنند اقدام به شایعه‌پراکنی و بیان تحلیل‌ها و ارزیابی‌های غلط می‌کنند. مثل همین موضوع نفتی که مطرح کردید یا بحث نفت در برابر غذا. اینها چیزهایی هستند که از کانون‌های مشخصی بیان می‌شوند و فکر می‌کنیم که زیربنایی ندارند در حال حاضر باید این مساله را رد کرد و منتظر نهایی شدن کار ماند.