به گفته یکی از مقامات گروه تروریستی طالبان، مقامات این گروه مسلح، مذاکرات سه روزه‌ای با زلمی خلیل‌زاده، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان داشتند تا فرایند صلح را برای کشور جنگ‌زده از سر بگیرند.

به گفته طالبان این مذاکرات با واشنگتن، با هدف ایجاد جدول زمان‌بندی به منظور خروج همه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان انجام شد تا مسیر مذاکرات داخلی افغانستان هموار شود.

هفته گذشته، پنج عضو گروه طالبان، در قالب هیأتی، برای اولین بار، در کنفرانس مذاکرات بین‌المللی که از سوی روسیه در مسکو برگزار شده بود، حضور پیدا کردند، تا اقدامات صلح افغان را به بحث بگذارند.

سهیل شاهین، سخنگوی ساکن قطر طالبان به خبرنگاران در مسکو گفت: دور دوم مذاکرات باید بین خود افغا‌ن‌ها برگزار شود تا صلح را برای کشور بیاورد و یک دولت در افغانستان تشکیل شود.

گروه مسلح همچنین گزارش کرده است که در مذاکرات با خلیل‌زاد، به دنبال آزادی زندانیان خود و همچین رفع محدودیت‌های بین‌المللی در سفر‌های سران ارشد طالبان بوده است.

طالبان در بیانیه‌ طویلی که اوایل ماه جاری میلادی منتشر کرد، خواستار این شده بود که تحریم‌ها علیه رهبران گروه برداشته شود و زندانیانشان آزاد شوند و دفتر این گروه در قطر به رسمیت شناخته شود.

در سال 2013 به درخواست ایالات متحده آمریکا، دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر تأسیس شد تا مذاکرات صلح از طریق این دفتر پیگیری شود، اما کمی بعد این دفتر به دلیل بر افراشتن پرچم گروه که در جریان حکومت طالبان در افغانستان از آن استفاده می‌شد، تعطیل شد.  حامد کرزای رئیس‌جمهور وقت افغانستان نیز در آن زمان به سرعت مذاکرات صلح را به تعلیق در آورد و عنوان کرد که دفتر طالبان در دوحه خود را به عنوان یک سفارت غیر رسمی برای دولت در تبعید معرفی می‌کند. پس از آن پرچم طالبان پایین کشیده شد و این دفتر خالی شد و هیچ اعلام رسمی برای بازگشایی آن ارائه نشد. مذاکرات صلح با طالبان نیز پس از آن در مکان‌های دیگری در دوحه انجام می‌شد.

آتش‌بس نه!

به گفته یک مقام آگاه از مذاکرات، خلیل‌زاد خواستار دستیابی به مذاکرات در شش ماه شده، میزان زمانی که به نظر طالبان بسیار کوتاه است.

خلیل‌زاد همچنین خواستار آتش‌بس شده که طالبان آن را رد کرده و هیچ توافقی هم برای آزادی زندانیان و بازگشایی دفتر گروه یا برداشتن محدودیت مسافرت رهبران انجام نشده است.

گزارش شده است که خیراله خیرخواه، استاندار سابق هرات و محمد فاضل، فرمانده سابق ارتش طالبان در این مذاکرات حضور داشته‌اند.

این دو نفر از زندانیان آمریکا در گوانتانامو بودند که در سال 2014 با سرباز آمریکایی که در سال 2009 از سوی طالبان در افغانستان ربوده شده بود، معاوضه شدند.

دونالد ترامپ، مبادله اسرا در سال 2014 را به شدت مورد انتقاد قرارداد و شهریور سال جاری در یک سخنرانی عنوان کرد که ارتش بیشتری به افغانستان می‌فرستد و تلاش برای شکست طالبان را دوبرابر می‌کند. اما این تهدیدات در عمل انجام نشد و طالبان همچنان فشار حملات خود علیه افغانستان را حفظ کردند و در همکاری با داعش اهداف اقلیت شیعیان را در عراق بمباران کرد.

فشار برای تعویق انتخابات

یک مقام دیگر نیز عنوان کرده است که طالبان برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دراین مذاکرات فشار می‌آورده است.

گفته می‌شود عبدالستار صیرت، یک روحانی اسلامی تاجیک ، برای کاندیداتوری دولت موقت پیشنهاد شده است.

در همین حال پاکستان هم نسبت به آزادسازی چند زندانی عضو اعضای ارشد طالبان زیر نظر آمریکا اقدام کرده است تا این مذاکرات پیش برود. همچنین گفته می‌شود خلیل‌زاد روز یکشنبه (27آبان ماه) با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان دیدار داشته تا برای تشکیل گروهی به منظور مذاکرات بر وی فشار بیاورد. گروهی که به دلیل اختلافات در داخل دولت افغانستان به سختی می‌توان تشکیل داد.