وزیر دادگستری در زمان حکومت طالبان افغانستان معتقد است نشست مسکو درباره افغانستان بدون حضور دولت کابل هیچ‌گونه نتیجه مثبتی را در قبال تأمین صلح افغانستان نخواهد داشت.

سید آغا اکبر وزیر دادگستری در دوره حکومت طالبان در افغانستان، در ارتباط به حواشی نشست مسکو و تنش‌های میان روسیه و آمریکا در قبال افغانستان اظهار داشت که ایران دخالتی در امور افغانستان ندارد.

 این مقام پیشین طالبان افزود: نشست مسکو بدون حضور دولت کابل هیچ‌گونه نتیجه مثبتی را در قبال تأمین صلح افغانستان نخواهد داشت. به‌گفته این مقام پیشین طالبان آمریکا هیچ‌وقت حاضر به تأمین صلح افغانستان نبوده و نخواهد بود.

اکبر تصریح کرد: هدف از حضور طالبان در نشست مسکو بیان خواست‌ها و پیشنهاداتشان است.  به‌گفته سید آغا اکبر مذاکرات طالبان با آمریکا بر محور خروج آمریکایی ها از افغانستان خواهد بود.

این مقام پیشین طالبان می‌گوید، روسیه نیز در افغانستان به‌دنبال منافعی است که در دور بعد خلاصه می‌شود. اول اینکه روسیه با حاضر نمودن طالبان در پروسه صلح در جهان مطرح می‌شود و به‌اینگونه با آمریکا رقابت خواهد کرد. دوم اینکه حضور آمریکا به ضرر روسیه در افغانستان است و اگر آمریکا در این کشور باشد، روسیه به‌خواسته های خود نخواهد رسید.

به‌گفته سید آغا اکبر روسیه خواهان حفظ روابط خود با حکومت افغانستان و طالبان است.

وی بیان داشت که روسیه قصد دارد با مستحکم‌تر کردن روابط خود با دولت کابل و طالبان نقش آمریکا را در افغانستان کم‌رنگ بسازد.

وی افزود: مذاکرات بین طالبان و آمریکا به‌آسانی نتیجه بخش نخواهد بود و البته اگر چنین نشستی برگزار شود مردم انتظار دارند که طالبان با خارجیان به توافق برسند و صلح در افغانستان تأمین شود.

اکبر در ادامه گفت: مذاکرات مسکو هم به نفع حکومت افغانستان است و هم به ضرر حکومت؛ اول اینکه دلیل طالبان در نشست مسکو واضح می شود و دوم اینکه مسکو درمیان کشورهای آسیایی یک ابرقدرت است و تلاش دارد در مورد جنگ و ناامنی‌های جاری در این کشور با طرف مقابل حکومت افغانستان مذاکره نموده و صلح را تأمین نماید.

وی افزود: اما آمریکا نمی‌خواهد این کشور قدرتمند در مسائل افغانستان دخالت نموده و در تأمین صلح نقش میانجی را بازی نماید.

این مقام پیشین طالبان ابراز امیدواری کرد طالبان در نشست مسکو شرکت نکند چراکه اگر آمریکا در نشست مسکو حاضر نشود افغانستان می‌تواند با استقلال کامل در این مذاکرات شرکت کند و حکومت باید دو چیز عمده را در نظر داشته باشد اول استقلال و دوم روابط همسایه داری. به‌بیان این مقام پیشین طالبان حضور و یا عدم حضور آمریکا نباید برای افغانستان یک مسئله باشد و افغانستان باید مستقل باشد و در این نشست باید شرکت کند. اگر طالبان و یا حکومت در این نشست حاضر نشوند؛ این نشست مانند نشست کابل ناکام خواهد بود و نشست‌های یک‌جانبه هیچ‌وقت نتیجه مثبت نخواهد داشت.

اکبر ضمن ابراز ناامیدی به نتیجه‌بخش بودن نشست مسکو بیان داشت: من خودم روی این نشست باورمند نیستم، حکومت زیاد تلاش دارد تا با تحریک طالبان مذاکره نمایند اما متأسفانه افغانستان استقلال ندارد و عامل ناامنی افغانستان آمریکا است.

سید آغا اکبر در ارتباط با مداخله کشورهای منطقه در افغانستان خاطرنشان کرد در وضعیت کنونی افغانستان، روسیه و ایران هیچ‌گونه مداخله ای در افغانستان ندارند.

اکبر در این ارتباط بیان داشت: هر کشوری که به نحوی تلاش دارد پیرامون صلح افغانستان با طالبان مذاکره کند باید صداقت و حسن نظر ش را در قبال تأمین صلح در این کشور تضمین نمایند. سید آغا اکبر در آخر گفت: فکر نمی‌کنم طالبان در مذاکرات خود با آمریکایی ها معامله نمایند و طالبان در قبال این مذاکرات با آمریکا و هرکشوری دیگر جهت تأمین صلح تضمین می‌خواهند.