مریم علامه‌زاده

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش کرده است که یک شرکت صهیونیستی یک سیستم هک پیشرفته برای نفوذ به گوشی‌های موبایل را به عربستان سعودی پیشنهاد کرده است.

به نقل از هاآرتص، این شرکت رژیم صهیونیستی که در زمینه اطلاعات سایبری فعالیت می‌کند، به عربستان سعودی پیشنهاد یک سیستم بسیار پیشرفته را به منظور نفوذ به گوشی موبایل، چند ماه پیش از آن ارائه کرد که شاهزاده محمد بن‌سلمان پاکسازی عمده را درون خاندان سعودی آغاز کند.

این روزنامه صهیونیستی روز یکشنبه (پنجم آذر ماه) گزارش کرد که نمایندگان شرکت گروه فناوری‌های ان‌اس‌او از ماه ژوئن سال 2017 (خرداد - تیر 96) با مقامات سعودی در وین، پایتخت اتریش دیدار داشته‌اند. مقامات سعودی حاضر در این مذاکرات شامل عبداله الملیحی، مشاور نزدیک به ترکی الفیصل، یک مقام ارشد خاندان سلطنتی و رئیس سابق اطلاعات دولت سعودی و ناصر القحطانی که خود را معاون رئیس‌ کنونی سازمان اطلاعات عربستان سعودی معرفی کرده بود، می‌شدند. در دوره این مذاکرات، شرکت NSO به شدت به دنبال ارتقا نرم‌افزار خود موسوم به پگاسوس 3 بود؛ یک ابزار جاسوسی پیچیده که نیازی به کلیک قربانی برای آغاز نفوذ ندارد.

بر اساس گزارش این روزنامه، این اولین دیدار طرفین نبوده است و آن‌ها پیش‌تر مذاکراتی را در قبرس، از طریق واسطه، پیش‌ برده بودند.

ان‌اس‌او پیش‌تر عنوان کرده بود که فعالیتش بر اساس قانون است و محصولات این شرکت در جنگ علیه جرایم و ترور مورد استفاده قرار می‌گیرد.مقامات سعودی در این رابطه اظهار نظری ارائه نکردند.

پاکسازی سعودی

ماه گذشته، ادوارد اسنودن، که پیش‌تر برنامه نظارت محرمانه آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را افشا کرده بود، ادعا کرد که پگاسوس از سوی مقامات سعودی برای نظارت بر جمال خاشقجی به کار گرفته شده بود.

ریاض که همواره قتل خاشقجی را انکار می‌کرد، در نهایت پذیرفت که ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست منتقد شاهزاده محمد، دوم اکتبر (دهم مهر ماه) در داخل کنسول‌گری عربستان در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید. اسنودن با اشاره به فعالیت‌های شرکت ان‌اس‌او و اینکه کارمندان این شرکت متهم به مشارکت در نقض حقوق بشر هستند، گفت: آن‌ها بدترین بدترین‌ها هستند.روزنامه صهیونیستی همچنین گزارش کرده است که در ماه‌های اخیر این سیستم برای نظارت بر زندگی منتقدان سعودی خارج از این کشور استفاده می‌شده است. سال گذشته، نیروهای امنیتی سعودی، صدها فرد ثروتمند را، در داخل کشور بازداشت کردند و این اقدام را تلاشی برای برخورد با فساد در سطوح بالای خاندان سلطنتی برشمردند. این افراد بازداشت شده، چندین هفته در هتل لوکس ریتز کارلتون در ریاض زندانی بودند و آن طور که گزارش شد، با برخی از این افرد رفتار نامناسب فیزیکی شده است. به گفته کارشناسان این پاکسازی درونی از سوی شاهزاده به منظور اخراج افرادی صورت گرفته است که به صورت بالقوه تهدید سیاسی برای او به شمار می‌رفتند. افشای این موضوع در حالی صورت گرفته است که مقامات سعودی در پی قتل جمال خاشقجی با حواشی بسیاری درگیر هستند. در حالی که عمده کشورها و سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و ارائه جواب‌های روشن برای ابعاد پنهان قتل خبرنگار سعودی هستند، شخص ترامپ بر این عقیده است که ارتباط روشنی بین ماجرای قتل و سران دولت سعودی وجود ندارد و در تلاشی مذبوحانه عنوان کرد که گزارش سازمان اطلاعات آمریکا، موسم به سی‌آی‌ای، مبنی بر صدور فرمان قتل از سوی شخص محمد بن‌سلمان، قابل استناد نیست و دور از انصاف است. از طرفی در روزهای اخیر عنوان شد که دولت سعودی ترامپ و سایر مقامات دولت آمریکا تهدید به افشای حقایق و قرارداد‌هایی با دولت سعودی کرده است که می‌تواند قدرت را از دست ترامپ و حزبش بگیرد.