مریم علامه‌زاده

برنامه رادیویی آمریکایی صبح بخیر جو با اجرای جو  اسکاربرو در روز دوشنبه (28 آبان ماه) عنوان کرد که دونالد ترامپ در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا برنده نخواهد بود، چرا که نتایج انتخابات ماه اخیر میان‌دوره کنگره آمریکا نشان داد که فرمانده با مسیری سخت‌تر از چیزی که در سال 2016 با آن مواجه بود، روبرو است.

اسکاربرو با اشاره به عملکرد دموکرات‌ها در انتخابات اخیر، پیش‌بینی کرد، ترامپ برخلاف دو سال گذشته، با شرایط سختی در حوزه‌های انتخاباتی غرب میانه آمریکا و سایر ایالت‌ها مواجه هست؛ مناطقی که در دوره قبل مقابل هیلاری کلینتون دموکرات اقبال زیادی برای وی رقم زد. علاوه بر این ترامپ انتخابات حیاتی اخیر را به رفراندومی بر عملکرد دو ساله خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بدل کرد.

اسکاربرو در برنامه خود گفت: منظور من این نیست که ترامپ انتخابات را توی فلان روستای فلان ایالت در سال 2020 از دست می‌دهد. در واقع او رأی‌دهندگان را در ویسکونسین نیز همچون سال 2016 نخواهد داشت. او در برخی از مناطق دارای نوسان نمی‌تواند همچون سال 2016 عمل کند؛ مگر آنکه به‌شدت تغییر کند و ما هیچ دلیلی، هیچ گواهی پیش روی خود نمی‌بینیم که باور کنیم او می‌تواند به‌شدت تغییر کند تا برنده آرای مردد، همچون دوره قبل باشد. بر همین اساس مسیر موفقیت از سال 2018 به بعد بسیار باریک‌تر می‌شود و می‌‌خواهم به شما بگویم که این انتخابات اخیر، یک انتخابات مبین بود؛ مبین از آن جهت که مشخص کرد ترامپ در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری انتخاب نخواهد شد. این را من به شما می‌گویم؛ گوشه‌ای آن را یادداشت کنید.

اسکاربرو در برنامه خود اظهار کرد که با وجود همه نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های رسانه‌ای، او دقیقاً پیش‌بینی کرده بود که ترامپ در انتخابات سال 2016 پیروز می‌شود. ترامپ در انتخابات 2016 به‌راحتی به‌طور تقریبی کل جنوب، غرب‌میانه و ایالت‌های کوهستانی را از آن خود کرد و در همین حال پنسیلوانیا، اوهایو، میشیگان و ویسکونسین هم رأی درخشانی را از آن وی کردند.

اسکاربرو گفت: آن زمان من گفتم که ترامپ می‌تواند برنده باشد، در حالی که عده کمی چنین پیش‌بینی کردند؛ حالا من به شما می‌گویم که ترامپ نمی‌تواند برنده باشد.

دموکرات‌ها در انتخابات اخیر 37 کرسی قابل‌توجه را در مجلس نمایندگان از آن‌ خود کردند که از سال 2010 تاکنون بی‌سابقه بود؛ این در حالی اتفاق افتاد که آن‌ها فقط به 23 کرسی نیاز داشتند تا مجلس نمایندگان را از دست جمهوری‌خواهان بگیرند. آن‌ها همچنین دو کرسی را در ایالت‌های نوادا و آریزونا از چنگ جمهوری‌خواهان در آوردند. این حزب همچنین هفت فرمانداری را در انتخابات میان‌دوره از آن خود کرد که چند حوزه انتخاباتی از آن‌ها در سال 2016 ترامپ را انتخاب کرده بودند. با در دست گرفتن چندین حوزه انتخاباتی در مجلس نمایندگان از سوی حزب دموکرات، ویسکونسین، کانزاس و میشیگان دموکراتیک شدند. با همه این‌ها رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، به‌صورت عمومی، انتخابات میان‌دوره اخیر را یک پیروزی گسترده برای جمهوری‌خواهان برشمرد. اما بااین‌حال گزارش شده است که در صحبت‌های خصوصی، وی از شکست‌های اخیر خشمگین است؛ شکست‌هایی که همین حالا به دموکرات‌ها قدرت داده است تا به‌راحتی در مورد تصمیمات خود برای تحقیق در مورد دولت ترامپ و بازستاندن مالیات‌های شخصی وی صحبت کنند. 

رئیس‌جمهور آمریکا برای کاندیداهای جمهوری‌خواه سنگ‌تمام گذاشت و ایالت به ایالت برای آن‌ها به تبلیغات پرداخت و همواره می‌گفت اگر مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها باشد هم راضی است؛ اما وی روز یکشنبه (27 آبان ماه) به خبرگزاری فاکس نیوز گفت او که در انتخابات نبوده که بازنده باشد! در واقع رئیس‌جمهور آمریکا با این سخن، پای خود را پس کشید؛ کسی که از این کمپین به کمپین دیگر می‌رفت و می‌گفت موج قرمز (رنگ جمهوری‌خواهان) در راه صندوق‌ها است.