سینا سبزیان

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، به نقل از منابع داخل کنگره آمریکا، دولت ترامپ به شدت مراقب است که چه کسی در کاخ سفید، به گزارش‌های اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی دسترسی داشته باشد.

بر اساس قوانین جدید، تنها رهبران مجلس و سنا از هر حزب، در کنار روسا و اعضای عالی رتبه کمیته‌های روابط خارجی و اطلاعات، دسترسی مستقیم به این گزارش‌ها دارند. در واقع این یک تغییر بسیار گسترده در قوانین دسترسی به شمار می‌رود. پیش‌تر بخش‌های عمده‌ای از گزارش‌های اطلاعاتی کره شمالی در اختیار کل کمیته و کارمندان فعال در آن قرار می‌گرفت.

در واقع قوانین جدید این نگرانی را به وجود آورده است که کنگره در مورد اطلاعات جمع آوری شده در مورد پیشرفت‌ها و انگیزه‌های هسته‌ای کره شمالی در تاریکی باشد. برخی اعضای کنگره بر این باورند ترامپ دسترسی به اطلاعات کره شمالی را به این دلیل محدود کرده که این گزارش‌ها نشان می‌دهند پیونگ‌یانگ برنامه‌های هسته‌ای خود را سرعت بخشیده است.

یکی از کارمندان ارشد سنا گفت: اصلا به نظر خوب نمی‌آید، در واقع اینطور به نظر می‌آید که کره شمالی در حال سرعت بخشی به برنامه‌هایش است. ما نمی‌توانیم این را ثابت کنیم اما نشانه‌ها به ما می‌گوید که یک مسئله مهم روی داده است. گزارش‌ها می‌تواند شامل هشدارهای جدی باشد که آنها نمی‌خواهند در معرض عموم قرار گیرد.

خلاصه گزارش‌هایی برای اعضای کنگره به صورت گروه‌های کوچک ارائه شده که بیشترشان اعضای جمهوری خواه نزدیک به کاخ سفید هستند؛ با این حال هر دو احزاب جمهوری خواه و دموکرات نسبت به این موضوع عصبانی هستند؛ چرا که به عقیده آنها این اقدام نقش کنگره را در دیپلماسی‌های رده بالا از کنار کاخ سفید و وزارت امور خارجه حذف می‌کند.

یک مقام ارشد دیگر سنا گفت: این مسئله از منظر دیگر هم غیر قابل تحمل است. زمانی که به عنوان مثال شما در کمیته‌ای همچون اطلاعات حضور دارید و صرفا رئیس و اعضای ارشد کمیته اطلاعات را دریافت می‌کنند و کارمندان بی‌خبرند.

در زمینه‌های دیگر اطلاعاتی محدودیت‌های وجود داشت اما در مورد قوانین گزارش‌های کره شمالی این اتفاق بسیار سختگیرانه‌تر و ویژه‌تر روی داده است. این اقدام برای اعضای کنگره زمانی بیشتر معنی پیدا می‌کند که ترامپ در روزهای اخیر از تصمیم خود برای دیدار با کیم جونگ اون خبر داده است. آنها قرار است در ماه ژانویه (دی-بهمن 97) دیدار دوباره داشته باشند. به گفته یک مقام دولتی آمریکا تصمیم اخیر برای این محدودیت، بعد از درز اطلاعات دیدار پیشین صورت گرفته است. در واقع دولت نگران است که دیپلماسی آنها به دلیل درز اطلاعات زیر سوال رود. 

پیش‌تر پس از دیدار اول ترامپ و اون، ترامپ در توئیتی اعلام کرد که کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای نیست. اما گزارش‌های سرویس اطلاعاتی آمریکا در اواخر تابستان نشان می‌داد که کره شمالی همچنان به توسعه موشکی خود ادامه می‌دهد.