مریم علامه‌زاده

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه روز سه‌شنبه (سیزدهم آذر ماه) اعلام کرد که افزایش مالیات سوخت که بنا بود از ابتدای سال آتی میلادی اجرایی شود، شش ماه به تعویق می‌افتد.

به گزارش شبکه خبری آر‌ تی، قبل از اعلام این خبر،‌مقامات نزدیک به امانوئل ماکرون در دولت فرانسه ابراز کرده بودند که وی از مواضع خود برای افزایش مالیات سوخت کوتاه آمده است. از سه هفته گذشته خیابان‌های فرانسه در سرتاسر کشور شاهد اعتراضات مردمی و ناآرامی‌های گسترده بودند که این اعتراضات با حضور مردمی آغاز شد که در اعتراض به افزایش بهای سوخت، جلیقه‌های زردی را به تن کرده بودند که تمام رانندگان فرانسوی باید در ماشین خود داشته باشند. بر همین اساس این اعتراضات، جنبش جلیقه زردها نام گرفت.

این معترضین به طرح‌های اقتصادی ماکرون در زمینه مالیات، تورم و بیکاری اعتراض داشتند.

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در مورد این تصمیم جدید دولت ماکرون گفت: برای بهبود معیشت مردم و درآمد کارگران راه‌کارهای ویژه‌ای داریم و اقداماتی را برای بهبود قدرت خرید مردم در برنامه داریم. وی ادامه داد: در جریان اعتراضات چند هفته اخیر 4 تن کشته شده‌اند و تعداد بسیاری آسیب دیده‌اند و خسارت‌های مالی بسیاری به اموال عمومی وارد شده است. وی با اشاره به حوادث روز شنبه در جریان اعتراضات مردمی که با خشونت پلیس همراه بود گفت: این حوادث نباید تکرار شوند و دولت آماده مذاکرات با نمایندگان مردم است. البته باید عنوان کنم که افرادی که در جریان این اعتراضات مرتکب جرائمی شده باشند، به‌طور حتم محاکمه می‌شوند. نخست‌وزیر فرانسه همچنین در تشریح برنامه دولت این کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی گفت: دولت سه برنامه عمده برای اجرا در نظر دارد. اولین برنامه تعلیق قانون افزایش مالیات حامل‌های انرژی به مدت شش ماه است. در برنامه دوم دولت در نظر دارد برنامه افزایش بهای گاز و برق را که بنا بود از ابتدای سال آتی میلادی (یک ماه دیگر) اجرایی شود را تا به نتیجه رسیدن مذاکرات دولت با معترضین اجرایی نکند و در نهایت برای برنامه سوم دولت با تمامی گروه‌های شغلی و اصناف کارگری به‌منظور بهبود معیشت کارگران و کنترل اوضاع مذاکره می‌کند. 

پیش‌تر در روز یکشنبه دوم دسامبر (یازدهم آذر ماه) قرار بود در جلسه کابینه دولت وضعیت اضطراری در کشور اعلام شود که این مسئله محقق نشد. ابتدا در جریان اعتراضات روز شنبه یکی از سخنگویان دولت فرانسه احتمال برقرار این وضعیت را مطرح کرده بود؛ اما بنا به اعلام منابع آگاه در جلسه فوری دولت، بیشتر بر تأمین نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش برای مقابله با افزایش تنش‌ها تأکید شد. امانوئل ماکرون که برای حضور در نشست گروه بیست به آرژانتین سفر کرده بود، برای حضور در جلسه امنیتی فوری دولت به‌منظور بررسی اعتراضات موسوم به جلیقه زردها، وادار به نیمه‌کاره رها کردن جلسه و بازگشت به فرانسه شد. سپس او در اقدامی نمایشی به خیابان‌های پاریس رفت و در جریان بازدید از خیابان شانزه‌لیزه از سوی مردم هو شد و یکی از افراد به سمت وی تخم‌مرغ پرت کرد و در نهایت برای حفاظت از جان خود، وی مجبور به پناه بردن به یک کافه در این محله شد. تظاهرات معترضان به بالا رفتن قیمت سوخت در فرانسه که از شنبه دو هفته گذشته سوم آذر ماه آغاز شده بود، روز شنبه یکم دسامبر (یازدهم آذر ماه) به خشونت کشیده شد و در طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۲۳ نیروی پلیس زخمی شدند. همچنین به گفته پلیس فرانسه در این درگیری‌ها بیش از ۴۰۰ تن دستگیر شدند. رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه از نخست‌وزیر خود خواست تا مذاکرات با رهبران سیاسی و معترضان را در دستور کار قرار دهد.