روسیه وارد گود می‌شود؛

مذاکرات کره‌جنوبی با روسیه برای همسایه شمالی

وزات امور خارجه کره‌جنوبی روز دوشنبه (26 آذر ماه) از انجام مذاکرات دیپلماتیک بین این کشور و روسیه خبر داد تا برای بررسی مسائل مرتبط با خلع سلاح شبه جزیره کره به بحث و تبادل نظر بپردازند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلاک کرد که لی دو‌هون، نماینده ویژه امنیتی و صلح شبه جزیره این کشور قرار است با ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه در سئول دیدار کنند تا مسائل مربوط به شبه جزیره کره و خلع سلاح اتمی کره شمالی را به بحث بگذارند. بر اساس این بیانیه این دیدار قرار است روز 18 دسامبر سال جاری (27 آذر ماه) انجام شود.

گفتنی است از سال 2003 تا سال 2009 مذاکرات شش جانبه‌ای برای ایجاد مکانیسمی برای خلع سلاح اتمی کره شمالی به میزبانی پکن بین هیئت‌هایی از کره‌شمالی، کره جنوبی، روسیه، ‌آمریکا، چین و ژاپن در حال انجام بود؛‌ اما با خروج کره‌شمالی از این دوره مذاکرات در سال 2009، بی‌نتیجه به پایان رسید.

با روی کار آمدن ترامپ و بهبود روابط این کشور با کره شمالی در پی دیدار سران کشورها، کره‌جنوبی تلاش کرد به واسطه آمریکا برای خلع سلاح اتمی همسایه شمالی خود به آمریکا متوسط شود. اولین دیدار رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ در سنگاپور آغاز شد،‌ اما حال با بدعهدی طرفین انتظار نمی‌رود که آمریکا بتواند گامی در این مسیر بردارد.

    


محبوبیت ترامپ کاهش می‌یابد؛

افول دیکتاتور

نتایج نظر‌سنجی ماهیانه ان‌بی‌سی‌نیوز آمریکا و وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مردم آمریکا نسبت به هفت ماهه گذشته از کمترین میزان محبوبیت در بین مردم کشور برخوردار است. آنطور که این نظر سنجی نشان می‌دهد دونالد ترامپ هم‌اکنون تنها 43 درصد در بین مردم آمریکا طرفدار دارد که کمترین میزان در طول هفت‌ ماه گذشته است.

آنطور که نظرسنجی این دو خبرگزاری که به صورت مشترک در بین افراد داوطلب انجام شده است نشان می‌دهد در ماه های اکتبر و نوامبر (اوایل مهر تا اوایل آذر) این محبوبیت بین 46 تا 47 درصد در بین شهروندان آمریکایی بوده است و بر همین اساس میزان محبوبیت افت حدود چهار درصدی را تجربه کرده است.

در همین حال نظرسنجی این دو رسانه حاکی از آن است که شهروندان آمریکایی انتقادات بیشتری به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ دارند و از بین افراد شرکت کننده 54 درصد اذعان داشتند که اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا قابل قبول نیست. 52 درصد این افراد در ماه نوامبر و 49 درصد در ماه اکتبر به این موضوع اشاره کرده‌آند.

با این حال 28 درصد از شهروندان آمریکایی امید به آینده دارند و فکر می‌کنند وضعیت اقتصادی این کشور در سال آتی بهبود پیدا می‌کند. اما 33 درصد نیز نگران ضعیف‌تر شدن اقتصاد و بدتر شدن شرایط هستند و منفی‌ترین شرکت‌کنندگان بر این عقیده‌اند که بدترین شرایط مربوط به پنج سال آتی است.

با این وجود تعداد افرادی که فکر می‌کنند استیضاح ترامپ می‌تواند منجر به بهبود شرایط شود نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده است و فکر می‌کنند دموکرات‌ها باید دست از پیگیری کردن مسائل ترامپ بردارند. نظرسنجی دو رسانه آمریکایی بین 900 شهروند آمریکایی بین نهم تا دوازدهم دسامبر میلادی (18 تا 21 آذر ماه) انجام شده است.