با روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده آمریکا، سیاست‌های ترامپ علیه چین تقویت شد. تنش‌ها در زمینه سیاسی و همچنین در زمینه اقتصادی بالا گرفت و دو طرف اقداماتی را علیه یکدیگر انجام دادند. یکی از اقدامات اولیه، اعمال تعرفه‌های سنگین آمریکا علیه واردات کالاهای چینی بود. تعرفه‌هایی که می‌تواند چالش‌های جدی برای شرکت‌های چین ایجاد کند. البته چین هم بیکار ننشست و تعرفه‌هایی را علیه واردات کالاهای آمریکایی اعمال کرد. برخی کارشناسان معتقدند این تقابل اقتصادی می‌تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد. اقتصاد چین در 2 سال اخیر رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرده است که با تنش‌های اخیر ممکن است دچار چالش شوند.

لیلند میلر، تحلیلگر اقتصادی روز دوشنبه (30 مهر) در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: همزمان با آغاز تأثیر جنگ تجاری آمریکا و کاهش رشد اقتصادی چین، احتمالا شرایط سخت‌تری برای اقتصاد این کشور شکل بگیرد. 

میلر، مدیرعامل شرکت چاینا بیج بوک، که شرکتی مستقل در زمینه گردآوری داده‌ها در مورد سلامت اقتصادی چین است، در این برنامه گفت:‌ تعرفه 200 میلیارد دلاری اخیر ترامپ و تهدید به تعرفه‌های بیشتر از سوی وی برای آینده، چین را در شرایط سختی قرار داده است.

چین در واکنش به تعرفه‌های اخیر ترامپ، تعرفه‌هایی به ارزش 60 میلیون دلار علیه کالاهای آمریکایی وضع کرد.

میلر در برنامه اسکواک باکس گفت: وضعیت تعرفه‌های جدید، مشکل بالقوه خیلی بدی را برای چین در سه ‌ماهه چهارم سال جاری میلادی ایجاد کرده است و انتظار می‌رود این شرایط در سه‌ ماهه اول سال 2019 (بهمن 97 تا فروردین 98) برای چین تشدید شود. میلر می‌گوید:‌ حتی اگر منازعات تجاری آمریکا - چین تا اول ژانویه حل شود، اقتصاد چین باز هم به سختی آسیب می‌بیند. مگر آنکه دیگر بخش‌های اقتصادی چین به این ضعیفی عمل نکنند.

روز جمعه (27 مهر) چین از  رشد 6 و نیم درصدی پایین اقتصادی خود در بازه سه ماه خبر داد. رقمی که رشد 6 و هفت دهم درصدی مورد انتظار این کشور در تولید ناخالص ملی را که در سه ماهه پیش از آن پیش‌بینی شده بود، برآورده نکرد.

در مقابل اقتصاد آمریکا، چهار و 2 دهم درصد در سه ماهه دوم پیشرفت داشت. بر اساس پیش‌بینی سی‌ان‌بی‌سی، گزارش این هفته وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، احتمالا از افزایش سه و سه دهم درصدی تولید ناخالص ملی این کشور خبر دهد.

اگرچه به اذعان میلر، اقتصاد چین می‌تواند متأثر از فاکتورهای داخلی غیر مرتبط با تنش‌های تجاری با ایالات متحده باشد. وی گفت: داده‌های چین نشان می‌دهند که کارخانجات این کشور حتی قبل از اعمال تعرفه‌های جدید، عملکرد ضعیفی داشته‌اند و اقتصاد این کشور بعد از رشد سریع دو سال اخیر، این کاهش نرخ رشد را تجربه کرده است که می‌تواند در نتیجه عملکرد صنایع باشد.

میلر افزود: در واقع تعرفه‌های ترامپ منجر به ترس این کارخانجات از اتفاقات احتمالی سال 2019 شد و رشد این کارخانجات را مبهم کرد. جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا اجلاس سران G-20 را که قرار است در ماه آینده میلادی در آرژانتین برگزار شود، بسیار محوری کرده است. میلر با بیان این موضوع گفت: اگر در اجلاس پیش‌رو گشایشی در روابط دو کشور ایجاد شود، کاهش رشد اقتصادی چین می‌تواند بر طرف شود.

تلاش‌هایی برای دیدار احتمالی ترامپ و شی جین‌پینگ در این اجلاس در حال انجام است. ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته گفت:‌ مذاکرات تجاری آمریکا و چین در کما رفته است. در همین حال، لری کودلاو، مشاور اقتصادی ارشد ترامپ گفت: چین هیچ علاقه‌ای به طرح پیشنهادی ایالات متحده نشان نداده است.

میلر افزود: اگر در نشست G20 که ماه آینده برگزار می‌شود، شاهد عقب نشینی دو طرف باشیم، بازار بسیار از این موضوع خوشحال می‌شود. شاید شرایط همچون قبل نشود، اما می‌تواند تنش‌های عظیم کنونی را بر طرف کند.