سینا سبزیان

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا روز جمعه (30 آذر ماه) با پیوستن به کانادا، از پکن خواست دو شهروند بازداشت شده کانادایی را آزاد کند. این باور وجود دارد که چین این اقدام را در تلافی اقدام کانادا مبنی بر بازداشت مدیر بلند پایه شرکت بزرگ هوآوی انجام داده است.

هفته گذشته چین دو شهروند کانادایی با نام‌های مایکل کوریگ، یک دیپلمات سابق و مشاور شرکت اتاق فکر موسوم به گروه بحران بین‌الملل و مایکل اسپاوور، تاجر کانادایی را بازداشت کرد؛ این اقدام پس از آن‌که پلیس کانادا، یکم دسامبر (10 آذر ماه) منگ وانژو مدیر مالی شرکت فناوری‌های هوآوی را بازداشت کرد، اتفاق افتاد.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت: ما به شدت نگران بازداشت‌های خودسرانه مسئولین چین هستیم که اخیرا شامل حال دو شهروند کانادایی شده است و خواهان آزادی سریع‌تر آن‌ها هستیم.

فریلند گفت که منگ که دختر بنیان‌گذار هوآوی است، تحت تعقیب منصفانه بی‌طرفانه و شفاف بوده است و کانادا به هیچ‌وجه بر سر حاکمیت قانون و روند قانون سیاسی‌کاری و سازش نمی‌کند.

حرف‌های فریلند، در بیانیه رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تکرار شد و او عنوان کرد که کانادا در بازداشت منگ به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود پایبند بوده است و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر کوریگ و اسپاوور شد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای گفت که بریتانیا مطمئن است که کانادا با احترام به منگ، یک فرایند قانونی شفاف و منصفانه را هدایت می‌کند. هانت گفت که او به شدت نگران این مسئله است که بازداشت کوریگ و اسپاوور به دلایل سیاسی اتفاق افتاده باشد.

اتحادیه اروپا صراحتاً از اقدامات تحریک‌آمیز در دستگیری و بازداشت کوریگ و اسپاور خبر داده است که نگرانی را در مورد تحقیقات منطقی و فعالیت‌های تجاری در چین افزایش می‌دهد.

وی در این بیانیه با اشاره به اینکه از تلاش‌های دولت کانادا حمایت می‌کند گفت: اقدام در جلوگیری از دسترسی به وکیل در شرایط بازداشت، در تضاد با حق دفاعی افراد است.

در حالی که منگ به طور کامل به وکلای خود دسترسی دارد و قادر است خانواده خود را ببیند، کوریگ از داشتن نماینده قانونی منع شده است و اجازه دیدار با اعضای خانواده خود را ندارد و تنها می‌تواند یک دیدار کنسولی در ماه داشته باشد.

پیتر دالین، یک فعال حقوق مدنی که پیش از دیپورت شدن در سال 2016، سه هفته در بازداشت چین بود، گفته است که دولت باید مذاکره کند. اتهام دالین تخطی از مسائل امنیت ملی چین بود.

دالین به رویترز گفت: تنها راه برای حفاظت از حقوق کوریگ و اسپاوور، حمایت با شدت و حرارت است و اینکه به چین اجازه دهیم از تشدید شرایط بکاهد. در صورت سکوت به چین این فرصت داده می‌شود که از کوریگ به عنوان یک گروگان و یک ابزار استفاده شود و تا زمانی که برای آن‌ها سودمند باشد، وی روشنای روز را نمی‌بیند.

چین صرفاً داده‌های مبهمی در مورد بازداشت دو شهروند کانادایی ارائه و عنوان کرده است آن‌ها مظنون به دست‌داشتن در اقداماتی هستند که امنیت چین را به خطر انداخته‌اند و هیچ ارتباطی بین بازداشت منگ و این بازداشت‌ها 

وجود ندارد.

انتظار می‌رود کانادا منگ را برای اتهاماتی از جمله گمراهی بانک‌های چندملیتی در مورد معاملات با ایران و قراردادن این بانک‌ها در معرض ریسک تخطی از تحریم‌های بانکی آمریکا، به آمریکا استرداد کند. این مدیر 46 ساله با قرار وثیقه در ونکوور آزاد است.

با افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، این موضوع منجر به تشدید منازعات بین طرفین شده است و چین انتظار دارد که دیگر کشورها به این مسئله ورود نکنند؛ با این حال بیشتر کشورها در حمایت از اقدام کانادا برخی همکاری‌های خود با شرکت هوآوی را کاهش داده‌اند.

رویترز در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) گزارش کرد که هوآوی بزرگ‌ترین عرضه کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی و دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند است. ایالات متحده آمریکا حداقل از سال 2016 به دنبال این است که ببیند آیا هوآوی محصولات تولید آمریکا را به ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا ارسال کرده  است یا خیر.