رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر وضعیت فوق‌العاده ملی را به‌عنوان راهی برای تضمین تأمین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی و پایان تعطیلی دولت اعلام نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این مسئله را مطرح کرده که گفته به‌جای آن می‌خواهد منتظر باشد و اقدام کنگره را ببیند.

ترامپ در جریان نشستی درباره وضعیت امنیتی در مرزهای جنوبی در کاخ سفید گفت: ما می‌خواهیم کنگره کارش را انجام دهد. آنچه در حال حاضر نمی‌خواهیم انجامش دهیم، اعلام وضعیت اضطرار ملی است.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، بخش‌های اصلی در دولت فدرال آمریکا در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ و پس‌ازآن به حالت نیمه تعطیل درآمدند که بودجه آن‌ها هم‌زمان با درگیری و تنش میان ترامپ و دموکرات‌های کنگره بر سر تأمین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک منقضی شد.

ترامپ خواستار بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای تأمین اعتبار مذکور است.

ترامپ بر دیدگاهش مبنی بر اینکه حق دارد وضعیت اضطرار ملی اعلام کند، تأکید کرده و گفت: من به این زودی‌ها این کار را انجام نمی‌دهم.

وی همچنین تأکید کرد که آماده بررسی اصلاح قوانین مهاجرتی است اما تنها زمانی این کار را انجام می‌دهد که تأمین بودجه برای ساخت دیوار مرزی را به دست آورده باشد.

تداوم تعطیلی برای دو هفته دیگر هزینه‌ای بالغ‌بر شش میلیارد دلار در پی خواهد داشت که از درخواست ۵.۶ میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی بیشتر می‌شود

همچنین ترامپ در چالشی جدید علیه منتقدان ایده ساخت دیوار و نحوه احداث آن تصویری از بخش جدید دیوار مرزی با مکزیک را منتشر کرد که فلزی بوده است.

ترامپ در توییت روز جمعه بار دیگر رسانه‌هایی که ازنظر او اخبار جعلی منتشر می‌کنند را دروغ‌گو خواند چراکه این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که دولت ترامپ هیچ دیوار جدیدی نساخته است. به همراه توییت جدید، ترامپ تصویری از بخش جدید فلزی دیواری که ساخته شده است، منتشر کرد؛ وی تأکید کرده است، این دیوار بسیار بلند، محکم و زیباست و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن بالا برود.

بی‌حقوق ماندن ۸۰۰ هزار کارمند فدرال در پی تعطیلی دولت 

خبرگزاری فرانسه نیز به جدید‌ترین اتفاقات تأمین اعتبار دیوار اشاره کرد و نوشت:‌تعطیلی دولت آمریکا که باعث بی‌حقوق ماندن ۸۰۰ هزار کارمند فدرال این کشور شده روز شنبه (22 دی ماه) وارد بیست و دومین روز خود شد و به‌این‌ترتیب در طول تاریخ این کشور رکورد زد.

امتناع دموکرات‌ها با درخواست تأمین اعتبار ۵.۷ میلیارد دلاری برای دیوار موردنظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باعث شده تا دولت فدرال آمریکا فلج شود؛ چراکه ترامپ از امضای بودجه برای وزارتخانه‌های غیر مرتبط با این مناقشه سر باز زده است.

تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا برای بیست و دومین روز متوالی، باعث شده تا این مسئله در طول تاریخ این کشور رکورد بزند؛ پیش‌ازاین در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بیشترین تعطیلی دولت ۲۱ روز طول کشید

تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا برای بیست و دومین روز متوالی، باعث شده تا این مسئله در طول تاریخ این کشور رکورد بزند؛ پیش‌ازاین در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بیشترین تعطیلی دولت ۲۱ روز طول کشید. در همین حال ترامپ روز جمعه اعلام کرد که وضعیت فوق‌العاده ملی را اعلام نمی‌کند و منتظر نتیجه کنگره است. وی قبلاً گفته بود که اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی راحت‌ترین راه برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک است.

منتقدان می‌گویند که اقدام یکجانبِه ترامپ درباره امنیت مرزی تفسیر بیش‌ازحد قانون اساسی است و در موارد مشابه می‌تواند دردسرساز شود.

هزینه 3.6 میلیارد دلاری تعطیلی

تعطیلی دولت فدرال آمریکا تا روز جمعه (21 دی ماه) برای اقتصاد این کشور هزینه‌ای بالغ‌بر ۳.۶ میلیارد دلار در پی داشته است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتینک، بس آن بووینو، اقتصاددان ارشد موسسه آمریکایی استاندارد و فقر گفت: روز شنبه (22 دی ماه) بیست و دومین روز تعطیلی دولت فدرال آمریکا است که درنتیجه عدم پذیرش درخواست تأمین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک از سوی کنگره به وجود آمده و رکوردی در طول تاریخ ایالات‌متحده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تخمین می‌زنیم که این تعطیلی در هر هفته باعث ضرر ۱.۲ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی شده باشد. این شاید برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا کم باشد اما برای آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا هزینه‌های زندگی خود را بدون درآمد و دستمزد پوشش دهند، بسیار است.

درگیری میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دموکرات‌های کنگره بر سر تأمین اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک باعث شده تا دولت فدرال به حالت نیمه تعطیل درآید.

این موسسه اقتصادی همچنین اعلام کرده که تداوم تعطیلی برای دو هفته دیگر هزینه‌ای بالغ‌بر شش میلیارد دلار در پی خواهد داشت که از درخواست ۵.۶ میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی بیشتر می‌شود.

کاهش محبوبیت ترامپ به 44 درصد با ادامه تعطیلی دولت

نظرسنجی جدید صورت گرفته توسط پایگاه هیل و هریس ایکس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه تعطیلی کنونی دولت به ۴۴ درصد رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی میزان محبوبیت ترامپ در دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۷ درصد بود که در حال حاضر با سه درصد کاهش به ۴۴ درصد رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی میزان کلی عدم محبوبیت ترامپ به ۵۶ درصد رسیده است.

این نظرسنجی هم‌زمان با تعطیلی موقت دولت ترامپ که در روز جمعه وارد بیست و یکمین روز شد صورت گرفت؛ تعطیلی که به‌سرعت به‌طرف طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا پیش می‌رود.

روز جمعه همچنین اولین هفته‌ای بود که در آن هزاران کارمند دولت اولین حقوق خود را در جریان این تعطیلی دریافت نکردند.

دونالد ترامپ و قانون‌گذاران دموکرات در دستیابی به یک نتیجه مشترک در خصوص یک بسته امنیتی مرزی به‌منظور بازگشایی از دولت فدرال آمریکا ناکام ماندند.

ترامپ بر درخواست برای بیش از پنج میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک پافشاری می‌کند درحالی‌که دموکرات‌ها یک بودجه ۱.۳ میلیارد دلاری را برای امنیت مرزی پیشنهاد داده‌اند.

این نظرسنجی جدید بین تاریخ ۸ تا ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی صورت گرفته که در آن ۳۰۱۵ تن شرکت داشتند و به سؤالاتی درباره مسائل مربوط به سیاست عمومی و رویدادهای کنونی پاسخ دادند. درصد خطای این نظرسنجی جدید مثبت و منفی ۱.۷۸ درصد برآورد شده است.