روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که به‌رغم نگرانی دموکرات‌ها و حتی شمار قابل‌توجهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی کاهش میزان تحریم‌ها علیه سه نهاد وابسته به شرکت بزرگ اولگ درواپاسکا روسیه است.

به نقل از واشنگتن‌پست، دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌کوشد اثر تحریم‌ها بر ولادیمیر پوتین و شرکت‌های روسیه را کم‌رنگ سازد. درحالی‌که نمایندگان از هر دو حزب معتقدند که آمریکا باید در مورد روسیه سخت‌گیری بیشتری از خود نشان دهد.

پیش‌تر بر اساس گزارشی اسپوتنیک، سفیر روسیه در ایالات‌متحده، سه ماه قبل از سال جدید میلادی 2019 آناتولی آنتونوف در سخنرانی خود ایالت یوتا اعلام نمود تحریم‌های جدیدی که دولت آمریکا در نظر دارد علیه مسکو مطرح نماید، سیاست خارجی روسیه را تغییر نخواهد داد.

وی گفت: این وضعیت در روابط فدراسیون روسیه و ایالات‌متحده آمریکا اثر منفی خواهد داشت و همکاری اقتصادی بین دو کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. من تأکید می‌کنم که فشار تحریم‌ها بر روسیه نمی‌تواند نتایج مثبتی را به بار آورد. بااین‌حال، دولت آمریکا دائماً اعلام می‌دارد که این کشور در حال ایجاد محدودیت است.

سفیر روسیه در امریکا نیز در ادامه افزود: با توجه به تجربه اتحاد جماهیر شوروی تحریم‌ها در سراسر قرن بیست و یکم علیه این کشور اعلام شد. بااین‌حال، این کشور شوروی، روسیه تغییری در سیاست خارجی دولت خود ایجاد نکردند. پیش‌تر نیز آنتونوف دیدار با فرماندار یوتا، گری هربرت، در مورد مسائل همکاری در زمینه اقتصادی به مذاکره نشست.

ازاین‌رو تصمیم وزارت خزانه‌داری برای تضعیف تحریم‌ها یک روز پس از رأی‌گیری در مجلس سنا صورت می‌گیرد که متعاقب آن دموکرات‌ها موفق به کسب 60 رأی برای جلوگیری از تصمیم احتمالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در حذف تحریم‌ها علیه شرکت‌های روسی شدند. در این رأی‌گیری یازده نماینده جمهوری‌خواه نیز به دموکرات‌ها پیوستند، زیرا به‌زعم آنان لغو مجازات مالی، پیام غلطی را به روسیه ارسال خواهد کرد.

بنا به گزارش واشنگتن‌پست استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه‌ای با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از اقدام دولت این کشور در ارتباط با تحریم‌های روسیه دفاع کرد.

رهبران هفت کمیته مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه (25 دی ماه) در نامه‌ای به منوچین از وی خواسته بودند درباره تصمیم کاخ سفید و در نهایت تصمیمی که دونالد ترامپ می‌توان بگیرد؛ برای لغو تحریم‌های مربوط با شرکت‌های آلگ دریپاسکا اولیگارش روس توضیح دهد. منوچین ضمن دفاع از این اقدام، گفت که لغو تحریم علیه این شرکت‌ها به دلیل تعهداتی بوده که آن‌ها داده‌اند و وزارت خزانه‌داری آمریکا هشیار است که این شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

منوچین پیش‌تر گفته بود که دریپاسکا به‌عنوان بخشی از تحریم‌هایی که تجار بزرگ نزدیک به کرملین را هدف قرار می‌دهد، در فهرست تحریم‌ها خواهد ماند اما شرکت‌های مربوطه متعهد شده‌اند که به شکل قابل‌توجهی مالکیت او را کاهش داده و کنترلش بر این شرکت‌ها را قطع کنند.

بااین‌وجود، گویا رهبران دمکرات کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا از پاسخ‌های منوچین قانع نشده‌اند. نانسی پلوسی رئیس دمکرات این مجلس، این نشست را اتلاف وقت توصیف کرد و گفت: منوچین کاری بیش از خواندن یک سند طبقه‌بندی نشده، انجام نداد. ازاین‌رو نمایندگان دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ در پی حذف تدریجی تحریم‌های روسیه است.