گزارش یک نهاد ناظر در آمریکا نشان می‌دهد تعداد کودکانی که در مرز این کشور بازداشت و از خانواده‌های خود جدا شده‌اند، به‌مراتب بیشتر از آماری است که پیش‌ازاین اعلام شده بود.

آمار واقعی جداسازی و بازداشت کودکان مهاجرین غیرقانونی در مرزهای جنوبی آمریکا به‌مراتب ازآنچه به‌صورت رسمی اعلام شده، بالاتر است.

بازرسان آمریکایی می‌گویند: تعداد کودکان جدا شده از مهاجران غیرقانونی در این کشور می‌تواند هزاران نفر بیشتر از رقم اعلام شده باشد. چراکه این جداسازی کودکان قبل از رسمیت یافتن تصمیم دونالد ترامپ بوده است ولی اقدام برای جداسازی کودکان از خانواده‌ها بسیار سریع و بابیان شدن تصمیم صورت گرفته شد.

رقم دقیقی از کودکان جدا شده از خانواده‌های خود وجود ندارد اما پیش‌ازاین گفته شده بود حدود ۳۰۰۰ کودک در مرز مکزیک از پدر و مادر یا قیم‌های آن‌ها جدا شده‌اند.

بر اساس سیاست‌های مهاجرتی دولت دونالد ترامپ، مهاجران غیرقانونی پس از بازداشت تا زمان برگزاری دادگاه در زندان می‌مانند و کودکان همراه آن‌ها باید به پناهگاه منتقل شوند یا به‌طور موقت نزد خانواده‌های داوطلب نگهداری شوند.

به نوشته پایگاه هیل، در بخشی از گزارش دفتر بازرس کل وزارت خدمات بهداشتی و انسانی آمریکا آمده است: جداسازی کودکانی در مرز، از خانواده‌های خود، از چند ماه قبل از اجرای رسمی سیاست مهاجرتی در دولت ترامپ صورت گرفته، ازآنچه عموماً عنوان‌شده، بیشتر بوده و دوره این جدایی هم طولانی‌تر بوده است.

هنوز رقم دقیقی از کودکان جدا شده وجود ندارد زیرا نظام واحدی برای ثبت این موارد به‌وسیله سازمان‌های امنیتی و انتظامی مختلف وجود نداشته است.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۷ تا زمانی که یک قاضی فدرال به پایان سیاست جدایی کودکان مهاجر از والدین خود رأی داد، چند هزار کودک در مرزهای آمریکا از خانواده‌های خود جدا و به مراکز نگهداری منتقل شده‌اند.

بخش اعظم این بازداشت‌ها پیش از صدور رسمی فرمان موسوم به سیاست تحمل صفر و جلب توجه رسانه‌ها به وضعیت کودکان، صورت گرفته است. بر اساس آن سیاست، کودکان خانواده‌های مهاجر از والدین خود جدا شده و به مراکزی منتقل می‌شدند که برخی مواقع صدها کیلومتر از محل بازداشت والدین فاصله داشت. به نوشته هیل، این گزارش نشان می‌دهد که دولت آمریکا چطور از سیاست جداسازی کودکان از والدین به‌عنوان یک اهرم بازدارنده برای دلسرد کردن مهاجرین از حرکت به سمت مرزهای آمریکا استفاده کرده است.

آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۷۳۷ کودک بر اساس این سیاست از خانواده‌های خود جدا شده‌اند. باوجود آن‌که تابستان امسال یک قاضی فدرال دولت را موظف کرد این کودکان را به خانواده‌هایشان بازگرداند، اما هنوز چند صد کودک در مراکز شبیه به بازداشتگاه و به‌دوراز خانواده‌های خود، نگهداری می‌شوند. دولت آمریکا می‌گوید یک بانک داده مرکزی که نشان دهد هر کودک متعلق به چه خانواده‌ای است، در اختیار ندارد و این امر روند بازگشت کودکان به خانواده‌ها را مختل کرده است. تاکنون دست‌کم دو کودک در مراکز نگهداری مهاجرین غیرقانونی در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک جان خود را ازدست‌داده‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که با وعده دیوارکشی در مرز مکزیک روی کار آمده، دموکرات‌ها را مسئول مرگ این کودکان دانسته و گفته اگر دموکرات‌ها به مهاجرین در باغ سبز نشان نمی‌دادند، کسی به سمت مرز آمریکا حرکت نمی‌کرد.

اختلاف ترامپ با دموکرات‌ها برای تخصیص بودجه جهت ساخت دیوار مرزی موجب شده تا دولت آمریکا از ۲۷ روز پیش به دلیل نداشتن بودجه، وارد وضعیت تعطیل شود. این طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا در تاریخ است و فعلاً هم چشم‌اندازی برای حل این اختلاف و پایان دادن به تعطیلی وجود ندارد.