نگار رشیدی

به نظر می‌رسد مهمانی‌های نامزدهای انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به یک اپیدمی در ورزش کشور تبدیل شده است. میزبان‌هایی که با یک ناهار یا شام می‌خواهند نظر مثبت رای‌دهندگان را جلب کنند و با توجه به سابقه‌ای که در ورزش دیده می‌شود، با وعده و وعیدهای همیشگی وارد دوره ریاستی بشوند که هر چهار سال یک بار یاد روسای هیات‌ها می‌افتند. اخیرا بعد از رفتارهای دور از شأنی که در وزنه‌برداری برای جمع کردن رای شاهدش بودیم که آن هم شامل دادن کارت هدیه به روسای هیات‌ها و راه انداختن مهمانی ناهار در کن بود، حالا این راه به کشتی هم باز شده است. شنیده می‌شود یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون کشتی با این توهم که وزیر ورزش او را به عنوان رییس آینده کشتی می‌شناسد، مهمانی شامی را ترتیب داده و با دعوت پیامکی از رسانه‌ها و خبرنگاران خواسته یک نشست مطبوعاتی داشته باشد و در جمع خودمانی نظر مثبت رسانه‌ها را برای خود بگیرد!‌ در متن پیامک دعوت این کاندیدا آمده است:«با سلام و تحیت؛ با کمال افتخار از حضرتعالی دعوت می‌گردد در نشست صمیمی دکتر «...» کاندیدای ریاست فدراسیون کشتی با اصحاب رسانه حضور به عمل رسانید/ زمان: سه‌شنبه ساعت ۲۰:۳۰/ مکان: زعفرانیه، خیابان آصف و .../ با کمال مهر و ادب.» این کاندیدا در حالی دست به این اقدام زده است که حتی اگر بخواهیم تنها نام نامزدهای انتخابات را در نظر بگیریم، او کم‌ترین شانسی هم برای نشستن روی صندلی ریاست ندارد.

روسای هیات‌ها، بازوی کمکی یا سکوی پرتاب؟!

جدای از این، باید به موضوعی اشاره کرد که جای تاسف دارد. روسای هیات‌ها اصلی‌ترین رای‌دهندگان و در واقع اصلی‌ترین تصمیم‌گیرنده درباره یک فدراسیون و آینده‌اش هستند. اما در عمل به جای اینکه آنها یک بازوی کمکی برای فدراسیون باشند، حکم سکوی پرتابی را دارند که هر چهار سال یک بار یادشان می‌افتند. در اغلب رشته‌های ورزشی فریاد بیشتر هیات‌های استانی از نداشتن امکانات و بی‌توجهی فدراسیون‌ها بلند است اما در آستانه انتخابات همه چیز رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. در وزنه‌برداری کاندیدای ریاست با کارت هدیه قصد خرید رای‌ها را دارد، در دوومیدانی رییس فدراسیون به جای اعزام مربی و ماساژور روسای هیات‌ها را نوبتی به سفرهای برون‌مرزی می‌برد تا رای‌های آنها را ذخیره کند، در کشتی یکی از کاندیداها با استفاده از موقعیت شغلی‌اش راهی سفرهای استانی شد تا نظر روسا را جلب کند و ... . با دیدن این اتفاقات چاره‌ای جز تاسف خوردن برای ورزش باقی نمی‌ماند. ناگفته نماند که این انتقاد به خود روسای هیات‌ها هم وارد است که چرا مقابل این موضوع نمی‌ایستند و مسیر انتخابات را طبق روال پیش نمی‌روند. با تمام این اوصاف جنگ ریاست در کشتی همچنان به صورت جدی برقرار است. جنگی که قرار است 26 تیر با برگزار شدن مجمع به پایان برسد. مجمعی که البته هنوز درگیر تایید صلاحیت شدن چند تن از مهم‌ترین نامزدهایش است. گفته می‌شود همچنان علیرضا دبیر، امیررضا خادم و عباس جدیدی در انتظار محرز شدن صلاحیت‌شان هستند و این در حالی است که زمان زیادی تا روز مجمع باقی نمانده است. همچنین شنیده می‌شود در صورت اینکه این سه گزینه که از نامداران کشتی هستند تایید صلاحیت نشوند، حمید بنی‌تمیم شانس اول ریاست فدراسیون است. بنی‌تمیم بعد از استعفای رسول خادم مدت نسبتا طولانی سرپرست فدراسیون بود اما بعد از به وجود آمدن حواشی‌ بسیار نعمتی جای او را گرفت تا شرایط برگزاری مجمع را فراهم کند.

کشتی در انتظار انتخابات سالم

کشتی در حالی انتظار برگزاری مجمع را می‌کشد که بیش از هشت ماه از استعفای رسول خادم می‌گذرد. در این مدت تیم‌های ملی کشتی و آزاد کارشان را دنبال کرده‌اند و حتی در مسابقاتی که حضور داشتند، درخشیدند ولی کش‌دار شدن این روند قطعا برای ورزش اول کشور بی‌‌ضرر نخواهد بود. ورزشی که تحت هر شرایطی امید اول مدال‌آوری کاروان ایران در بازی‌های المپیک است و در سال منتهی به المپیک 2020 مسیر سختی پیش رو دارد. کشتی و والیبال تنها فدراسیون‌های مهمی هستند که هنوز تکلیف رییس‌شان مشخص نیست. اما جدای از این، نگرانی‌های مهندسی شدن انتخابات به اندازه بلاتکلیفی‌شان در بین اهالی این دو رشته وجود دارد. حتی با وجود اینکه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بارها اعلام کرده‌اند دخالتی در انتخابات فدراسیون‌ها ندارند، ولی این نگرانی کماکان وجود دارد. حتی در انتخابات وزنه‌برداری که به تازگی برگزار شد با وجود اینکه خیلی‌ها به سالم برگزار شدنش اذعان کردند، نامزدهای ناکام نظر دیگری داشتند و گفتند از قبل همه چیز مشخص بود. در هر حال خانواده کشتی منتظرند 26 تیر هستند تا این رشته رییس جدیدش را بشناسد.