طلا و یاقوت!

عیسی آل‌کثیر، جدیدترین نامی است که به هر دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان گره می‌خورد. در تاریخ فوتبال ایران، ستاره‌های زیادی برای هر دو باشگاه به میدان رفته‌اند. حتی همین حالا هم در ترکیب دو تیم، نفراتی دیده می‌شوند که سابقه بازی برای رقیب را داشته‌اند. به همین بهانه بد نیست بهترین ترکیب ممکن را از ۱۱ بازیکنی بسازیم که سابقه حضور در هر دو باشگاه را داشته‌اند. چهره‌هایی که در ترکیب قرمزهای پایتخت یا زردهای اصفهان، درخشیده‌اند و روزهای خوبی را در این دو باشگاه سپری کرده‌اند.

 آریا طاری

 

دروازه‌بان-  احمدرضا عابدزاده: عقاب فوتبال ایران، مهم‌ترین چهره‌ای است که سابقه حضور درون دروازه هر دو تیم را دارد. احمدرضا از استقلال به سپاهان رفت و سپس به پرسپولیس ملحق شد. به جز او البته گلرهایی مثل بهرام مودت، رحمان احمدی و شهاب گردان نیز سابقه حضور در دو باشگاه را دارند اما عابدزاده، نام بزرگ‌تری نسبت به آنها به نظر می‌رسد.

خط دفاعی-  رامین رضاییان: ستاره سابق پرسپولیس، اولین فصل حضور در سپاهان را با درخشش قابل توجهی به پایان رسانده است. رامین هم در گل و هم در پاس گل، یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رفت. بازیکنی که به زودی دومین فصل حضور در سپاهان را کلید خواهد زد.

شجاع خلیل‌زاده: او در سپاهان به یک چهره در فوتبال ایران تبدیل شد و پس از سپری کردن سربازی، دوباره به این تیم برگشت. برانکو ایوانکوویچ اما علاقه بسیار زیادی به بازی شجاع داشت و او را با خودش به پرسپولیس برد تا خلیل‌زاده ظرف چند سال، به یکی از ستاره‌های مهم تیم تبدیل شود. او سال‌های درخشانی را در قلب دفاع هر دو باشگاه سپری کرده و با پرسپولیس در آسیا نیز درخشش قابل توجهی داشته است.

سیدجلال حسینی: پرافتخارترین ستاره لیگ برتر، هم در سال‌های طلایی سپاهان عضو این باشگاه بود و هم در سال‌های رویایی پرسپولیس به این تیم ملحق شد. سیدجلال در سپاهان موفقیت‌های بی‌نظیری را جشن گرفت و سپس در پرسپولیس، به یک رهبر واقعی تبدیل شد. او هنوز هم در ورود به استادیوم نقش جهان، مورد تشویق و احترام سپاهانی‌ها قرار دارد. چراکه دستاوردهایش در این باشگاه انکارنشدنی به نظر می‌رسند.

مهرداد میناوند: سپاهان آخرین تیمی است که مهرداد میناوند در فوتبال ایران برایش به زمین مسابقه رفته است. مهرداد چندین سال درخشان در پرسپولیس داشت و یک فصل هم برای زردهای اصفهان به زمین مسابقه رفت. قرار دادن کلمه مرحوم در کنار اسم این چهره دوست‌داشتنی، هنوز هم سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد.

خط هافبک- سروش رفیعی: پس از آن‌که نتوانست در پرسپولیس با کالدرون کار کند، راهی اصفهان شد و در سپاهان خوش درخشید. سروش دوران خوبی در سپاهان داشت و سپس با تصمیم یحیی به جمع قرمزها برگشت و این بار با این تیم قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را در یک پست بازی جدید از آن خودش کرد.

جواد کاظمیان: پسر محبوب پرسپولیسی‌ها هم تجربه بازی برای سپاهان را دارد. او در بازگشت از الامارات یک فصل زیر نظر امیر قلعه‌نویی برای سپاهان به میدان رفت و سپس دوباره به تیم محبوبش پرسپولیس برگشت. شاید او در آن سال‌ها دیگر در اوج نبود اما هنوز روی ضربه‌های ایستگاهی یک ستاره بسیار زهردار به نظر می‌رسید.

محمدرضا خلعتبری: این ذوب آهن بود که خلعت را به عنوان یک ستاره به فوتبال ایران معرفی کرد. با این حال این بازیکن بعد از مدتی بازی در امارات، در بازگشت به اصفهان راهی تیم رقیب شد تا برای سپاهان توپ بزند. خلعتبری که در سپاهان درخشش قابل توجهی داشت، برای یک فصل به پرسپولیس ملحق شد و در این تیم هم خوب نشان داد اما دوباره به سپاهان برگشت و بعدها در یک مقطع دیگر نیز برای تیم اصفهانی به زمین مسابقه رفت.

محمد نوری: ترک کردن سپاهان به مقصد صبا، تصمیم عجیبی از سوی محمد نوری بود. با این حال محمد به دنبال این بود که زمان بازی بیشتری به دست بیاورد و به همین خاطر نیز راهی باشگاه صبا شد. پس از یک سال اما محمد نوری به پرسپولیس پیوست و پنج فصل در این تیم به زمین مسابقه رفت. او در این باشگاه حتی بازوبند کاپیتانی را نیز به دست آورد و به یک مهره بسیار کلیدی تبدیل شد.

خط حمله- ادموند بزیک: ادموند بزیک هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مهاجمان پرسپولیس به شمار می‌رود. او همان بازیکنی بود که با باز کردن دروازه استقلال، موجب شد قرمزها بعد از هفت سال در دربی به برتری برسند. بزیک همیشه فوتبالیست دقیق و بی‌حاشیه‌ای بود و در باشگاه سپاهان نیز دوران بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. او در زمین به خوبی به وظیفه اصلی‌اش که گل زدن بود عمل می‌کرد.

شهریار مغانلو: پرسپولیس و سپاهان مهاجمان مشترک دیگری مثل ابراهیم توره هم داشته‌اند اما توره در پرسپولیس اصلا فرم خوبی نداشت. برخلاف شهریار مغانلو که در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با پرسپولیس درخشید و در لیگ برتر هم به آقای گلی با سپاهان دست پیدا کرد.