فوتبال یا 20 ‌سوالی؟

در چنین روز حساسی از فوتبال ایران، قاعدتا باید درباره سطح فنی پرسپولیس و نحوه روبه‌رو شدن این تیم با دفاع فشرده پیکان حرف بزنیم اما چنین بحثی در مورد مسابقه امروز، عملا محال به نظر می‌رسد. چراکه این فوتبال تحت تاثیر حواشی عجیبی قرار گرفته که در روزهای گذشته برایش ساخته‌اند. این بازی بعد از این همه خبر، ماجرا و بیانیه، دیگر از شرایط عادی خارج شده و بدون تردید هر نتیجه‌ای به همراه داشته باشد، حرف و حدیث‌های بعدی از راه خواهند رسید. مدیران فوتبال ایران همچنان خوب بلدند از فرصت‌ها برای فوتبال ایران تهدید بسازند!‌

آریا رهنورد

 

همزمان نیست، هست، نیست!

اولین نکته عجیب و باورنکردنی در مورد بازی امروز، همزمان بودن یا نبودن آن با سایر دیدارهای این هفته لیگ برتر بود. بر اساس برنامه اولیه، قرار بود بازی در همین ساعت از روز شنبه برگزار شود اما دو باشگاه استقلال و سپاهان به شدت به این روند اعتراض داشتند و مدعی بودند که باید دیدارهای این دو تیم همزمان با مسابقه پرسپولیس باشد. جالب اینکه سازمان لیگ هم کوتاه آمد و اعلام کرد که دیدارهای این هفته همزمان می‌شوند اما دوباره در روز پنجشنبه، خبر دیگری منتشر شد تا مشخص شود که این همزمانی تایید نشده و بازی‌ها قرار است در همان ساعات تعیین‌شده صورت بگیرند. مشکل چه بود؟ به نظر می‌رسد همزمانی دو بازی استقلال و پرسپولیس در تهران و انجام دو بازی در یک زمان در پایتخت مجوزهای لازم را دریافت نکرده است. با این حال بد نیست یک سوال مهم از سازمان لیگ بپرسیم. آیا چند هفته قبل نمی‌دانستید که در این شرایط حساس لیگ، دو مسابقه استقلال و پرسپولیس در هفته بیست و هشتم در تهران است؟ چرا مثل همیشه کاری برای این موضوع نکردید و اجازه دادید همه چیز به دقیقه 90 کشیده شود؟ آیا نمی‌توانستید از قبل رایزنی لازم با شورای تامین را انجام بدهید؟

مساله تماشاگرها

پیکان این فصل در ورزشگاه دستگردی از رقبا میزبانی می‌کند. طبیعتا این باشگاه هواداری ندارد و این ورزشگاه هم همیشه خالی است. قرار بود در روز برگزاری دیدار پرسپولیس نیز چنین اتفاقی رخ بدهد اما باشگاه صدرنشین لیگ برتر، به شدت به این موضوع معترض شد. هم درویش و هم افشین پیروانی اعلام کردند که اگر تماشاگران‌شان را در این بازی نداشته باشند، به زمین مسابقه نخواهند رفت. چراکه بر اساس قانون باید بخشی از ظرفیت ورزشگاه در اختیار تیم مهمان قرار بگیرد. شورای تامین هم به هیچ وجه با برگزاری دو بازی باتماشاگر به صورت همزمان در تهران موافق نبود. در نتیجه صحبت از انتقال بازی به ورزشگاه انقلاب کرج شد. با این حال شورای تامین استان البرز هم مخالفت کرد و دست روی این موضوع گذاشت که نمی‌تواند پذیرای مسابقه در حضور تماشاگرها باشد. طبیعتا استادیوم محل میزبانی این مسابقه هم نمی‌توانست شهری دورتر از کرج باشد. در نتیجه این کلاف سردرگم‌تر شد و همه چیز به نقطه اول برگشت.

آیا قرار است بازی امروز پیکان و پرسپولیس تماشاگر داشته باشد؟ اگر بله، پس چرا تا یک روز قبل بازی خبری از بلیت‌فروشی نبوده است؟ اگر خیر، که چرا بازی در همان دستگردی برگزار نشده است؟ مگر شرط مهم پرسپولیسی‌ها حضور هوادارها نبود؟

آزادی و جنجال‌ها

سازمان لیگ سرانجام اعلام کرد که نبرد پیکان و پرسپولیس در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. روندی که تا همین چند سال قبل در فوتبال ایران مرسوم بود اما از یک جایی به بعد تغییر کرد. به هر حال باشگاه استقلال به این ماجرا اعتراض کرد. ابتدا سرپرست باشگاه مصاحبه‌ای انجام داد و تاکید داشت که استقلال در این فصل در استادیوم خالی روبه‌روی پیکان به میدان رفته و این اتفاق باید برای پرسپولیس هم رخ بدهد. حتی ساپینتو در نشست خبری به سازمان لیگ کنایه زد و تلویحا آنها را به تاثیر روی نتایج بازی‌ها متهم کرد. جالب اینکه حتی باشگاه هوادار هم خودش را به وسط ماجرا انداخت و اعلام کرد که در نیمه‌نهایی جام حذفی به جز استادیوم خودش در ورزشگاه دیگری روبه‌روی پرسپولیس به میدان نمی‌رود.

چه کسی راست نمی‌گوید؟

سازمان لیگ در واکنش به اعتراض‌ها در خصوص انتخاب آزادی، ادعای عجیبی را مطرح کرد. این نهاد اعلام کرد که میزبانی پرسپولیس از پیکان در این ورزشگاه، به تایید نهایی مدیران پیکان و حتی استقلال هم رسیده است. پیکانی‌ها بلافاصله اعلام کردند که فقط در صورت بلیت‌فروشی و کسب درآمد حاصل از تبلیغات محیطی حاضر به بازی در آزادی بوده‌اند. مدیرعامل استقلال اما از بیخ و بن همه چیز را تکذیب کرد و تاکید داشت که اصلا چنین موافقتی انجام نداده است. به هر حال از بین استقلال و سازمان لیگ، یک نفر حقیقت را به زبان نمی‌آورد.

هم سیخ سوخت، هم کباب؟

آیا قرار است بازی امروز پیکان و پرسپولیس تماشاگر داشته باشد؟ اگر بله، پس چرا تا یک روز قبل بازی خبری از بلیت‌فروشی نبوده است؟ اگر خیر، که چرا بازی در همان دستگردی برگزار نشده است؟ مگر شرط مهم پرسپولیسی‌ها حضور هوادارها نبود؟ شیوه سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌ها، حتی در یک لیگ آماتور هم قفل است! چطور می‌شود یک لیگ حرفه‌ای را با این سطح از حساسیت تا این اندازه افتضاح برگزار کرد؟ آیا از این بدتر هم می‌توان هیجان فوتبال را کشت؟