بیرون‌وند!

در مورد علیرضا بیرانوند تا اینجا فقط یک مساله قطعی وجود دارد. او قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده است. هنوز هم معلوم نیست بیرو برای آینده‌اش چه تصمیمی می‌گیرد و حتی این احتمال وجود دارد که او فصل جدید را در همین باشگاه شروع کند. سوال مهم اما این است که آیا او به لحاظ قانونی اجازه فسخ قرارداد با باشگاه پرسپولیس را داشته است؟ باشگاه بیرو را به شکایت تهدید کرده و وکلای این سنگربان به او اطمینان می‌دهند که فسخ قرارداد کاملا اصولی بوده است. به نظر می‌رسد این تفاوت نظر بر سر چند جزئیات بسیار ساده است.

آریا رهنورد

آن‌چه درویش نمی‌داند

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس و همچنین مدیرعامل این باشگاه، اظهارنظری داشته‌اند که بی‌اطلاعی آنها نسبت به مسائل حقوقی فوتبال را به نمایش می‌گذارد. آنها اعلام کرده‌اند که بر اساس بندی از قرارداد بیرانوند، اجازه فسخ یک‌طرفه قرارداد از این بازیکن گرفته شده است. البته که این بند در قرارداد علیرضا وجود دارد اما مساله این است که بر اساس قوانین صریح فیفا و همچنین قوانین داخلی فوتبال ایران، گنجاندن این بند در قرارداد قانونی نیست. در نتیجه این بند حتی اگر وجود داشته باشد و حتی اگر به امضای طرفین برسد، باز هم اثری نخواهد داشت. در نتیجه چنین بندی نمی‌تواند مانع فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی این بازیکن شود.

اختلاف بر سر آپشن‌ها

قرارداد اولیه علیرضا بیرانوند با پرسپولیس 12 میلیارد تومان بوده است. در قرارداد او 6 میلیارد آپشن هم وجود داشته که فعال شده‌اند. در نتیجه این رقم به 18 میلیارد تومان رسیده است. حالا محل اختلاف نظر باشگاه پرسپولیس با وکلای بیرو چیست؟ باشگاه در این فصل حدود 11 میلیارد تومان به این سنگربان پرداخت کرده و در حقیقت 90 درصد مبلغ قرارداد او را داده است. مدیران پرسپولیس به همین موضوع استناد می‌کنند و مدعی هستند که بیرو اجازه فسخ ندارد و باید در جمع قرمزها بماند. وکلای علیرضا اما بدهی هفت میلیاردی باشگاه را ملاک قرار می‌دهند و مدعی هستند که هنوز درصد زیادی از قرارداد این گلر باقی مانده است. حالا باید دید که مراجع حقوقی فوتبال ایران، چه چیزی را ملاک قرار می‌دهند؟ آیا تسویه‌حساب فقط برای خود قرارداد ملاک است یا آپشن‌ها نیز شامل این ماجرا خواهند شد؟ در این مورد به نظر می‌رسد شانس پیروزی وکلای بیرو بیشتر باشد. چراکه به هر شکل آپشن‌ها نیز بخشی از قرارداد به حساب می‌آیند.

وکیل علیرضا بیرانوند فاش کرده که بجز استقلال، دو باشگاه دیگر به دنبال این سنگربان هستند. به نظر می‌رسد مس رفسنجان و تراکتور، این دو باشگاه باشند. ظاهرا  شرایط برای این گلر پیچیده شده و پای چند پیشنهاد بسیار سنگین در میان است

قانون جدید، برگ برنده پرسپولیس

این ماجرا را اما باید از زاویه زمانی نیز مورد بررسی قرار داد. ماجرا از این قرار است که در قوانین جهانی نقل و انتقالات اگر بازیکنی ظرف دو ماه متوالی از باشگاه دستمزد نگیرد، می‌تواند با ارائه هشدار 15 روزه، قراردادش را فسخ کند. در قوانین جدید فوتبال ایران اما این زمان به چهار ماه افزایش یافته است. وکلای بیرانوند مدعی هستند که چون قرارداد بیرو قبلا بسته شده، این قانون داخلی شامل حال او نمی‌شود. باشگاه پرسپولیس اما تاکید دارد که قرارداد بیرو مثل همه قراردادهای دیگر با قانون جدید سنجیده خواهد شد. اگر قانون چهار ماهه در نظر گرفته شود، فسخ قرارداد علیرضا با پرسپولیس غیرقانونی خواهد بود اما اگر همین دو ماه معیار باشد، او مشکلی برای فسخ قرارداد 

نداشته است.

اما و اگرهای یک پرونده پیچیده

اگر علیرضا بیرانوند همین حالا به تیم دیگری ملحق شود، باشگاه پرسپولیس از او شکایت خواهد کرد. بررسی پرونده نیز چند ماه زمان خواهد بود. اگر آنها موفق شوند ثابت کنند که فسخ قرارداد این بازیکن غیرقانونی است، علیرضا برای چند ماه محروم خواهد شد. پرسپولیسی‌ها حتی به دنبال شکایت از باشگاه استقلال هم هستند. چراکه معتقدند این باشگاه با مذاکره با بازیکنی که قرارداد داشته، او را اغوا کرده است. با این حال مدیران استقلال نیز تاکید دارند که قبل از فسخ قرارداد بیرو مذاکره‌ای با او نداشته‌اند. به هر حال این پرونده پیچیدگی‌های حقوقی خاص خودش را خواهد داشت. هر تصمیمی هم که در فوتبال ایران گرفته شود، طرف مقابل آن را به دادگاه عالی ورزش خواهد کشاند. این غائله تنها در یک صورت ختم خواهد شد. اگر بیرو به پرسپولیس برگردد و دوباره با این تیم قرارداد ببندد. در غیر این صورت به نظر می‌رسد این ماجرا برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

روابط بیرانوند با مدیران پرسپولیس به شدت تیره و تار شده است. با این حال خود بیرو در این مورد سکوت کرده و تا امروز اظهارنظر خاصی نداشته است. وکیل او همین دیروز با باشگاه استقلال جلسه داشته و بعید نیست که مقدمات یک انتقال تاریخی در فوتبال ایران فراهم شود

دو پیشنهاد دیگر در کار است؟

وکیل علیرضا بیرانوند فاش کرده که بجز استقلال، دو باشگاه دیگر به دنبال این سنگربان هستند. به نظر می‌رسد مس رفسنجان و تراکتور، این دو باشگاه باشند. به هر حال شرایط برای این گلر پیچیده شده و پای چند پیشنهاد بسیار سنگین در میان است. از طرفی روابط او با مدیران پرسپولیس نیز به شدت تیره و تار شده است. با این حال خود بیرو در این مورد سکوت کرده و تا امروز اظهارنظر خاصی نداشته است. وکیل او همین دیروز با باشگاه استقلال جلسه داشته و بعید نیست که مقدمات یک انتقال تاریخی در فوتبال ایران فراهم شود.