دوباره قرمز!

پس از سپری کردن یک فصل ناموفق در فوتبال ترکیه، وحید امیری دوباره به فوتبال ایران برگشت تا برای تیم سابقش به میدان برود. در فصلی که پرسپولیس درها را روی همه نفرات جداشده‌اش باز کرده، وحید نیز بخشی از ترکیب سرخ‌ها خواهد بود. اوضاع برای این بازیکن البته با روزهای قبل از جدایی تفاوت‌های زیادی دارد و شاید او کار بسیار دشواری برای رسیدن به جمع نفرات اصلی داشته باشد. امیری تازه‌ترین خرید باشگاه پرسپولیس به شمار می‌رود. نام او حالا به فهرست بازگشت‌های مهم باشگاه اضافه شده است.

آریا طاری

علی دایی

پرسپولیس، آخرین باشگاه شهریار قبل از لژیونر شدن و اولین باشگاه او پس از بازگشت به فوتبال ایران بود. علی دایی پرسپولیس را به مقصد حضور در السد قطر ترک کرد و بعد از مدتی راهی بوندس‌لیگا شد. شهریار پیش از لیگ برتر سوم در یک انتقال پرسروصدا دوباره پیراهن پرسپولیس را پوشید اما حواشی آن تیم اجازه نداد این مهاجم بزرگ فصل درخشانی را در بین قرمزها سپری کند. پس از همین یک سال، شهریار از پرسپولیس جدا شد و دیگر برای این تیم بازی نکرد. 

کریم باقری

اوایل دهه 80، کریم به تیم سابقش در فوتبال ایران برگشت. برخلاف دایی، او در باشگاه‌های خارجی موفقیت چندانی نداشت اما باز هم برخلاف دایی، کریم در بازگشت به پرسپولیس جایگاه اسطوره‌ای‌اش را پس گرفت. او هشت سال برای قرمزها توپ زد و در این دوره زمانی، به یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم تبدیل شد. بالا بردن جام قهرمانی لیگ هفتم به عنوان کاپیتان و باز کردن دروازه استقلال از میانه‌های زمین، بهترین خاطرات کریم در این دوره زمانی بودند. 

علی کریمی 

بازگشت هیچ بازیکنی به اندازه بازگشت او، با استقبال همراه نشد. در روز حضور دوباره او در ترکیب پرسپولیس، 85 هزار نفر به ورزشگاه آزادی رفتند تا شاهد جدال سرخ‌ها با پگاه گیلان باشند.  جادوگر با وجود محبوبیت فوق‌العاده‌اش روی سکوها، زمان خوبی را برای بازگشت به پرسپولیس انتخاب نکرد و در این دوره تجربه چندان موفقی نداشت. فوتبال او در نهایت در تراکتورسازی تبریز تمام شد. 

سیدجلال حسینی

با وجود روزهای درخشان در لیگ برتر سیزدهم، سیدجلال حاضر به تمدید قراردادش با باشگاه نشد و تیم را به مقصد قطر ترک کرد. تنها یک سال بعد، او تصمیم داشت به پرسپولیس برگردد اما برانکو، این مدافع را نپذیرفت تا جلال راهی نفت تهران شد. شاید اگر حسینی در شروع لیگ پانزدهم پرسپولیسی شده بود، این تیم فصل را بالاتر از استقلال خوزستان تمام می‌کرد. ضعف مفرط دفاعی قرمزها، برانکو را از تصمیمش پشیمان کرد و کاپیتان دوباره به پرسپولیس برگشت تا در سه فصل متوالی، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. 

محسن مسلمان

پس از تنها یک نیم‌فصل بازی برای پرسپولیس، محسن مسلمان در لیگ چهاردهم به اصفهان برگشت و روزهای ناامیدکننده‌ای را سپری کرد. با وجود مخالفت پروفسور، محسن در فهرست خرید تیم برای لیگ پانزدهم قرار گرفت و فصل را روی نیمکت شروع کرد. مسلمان به مرور زمان جایگاهش را در تیم به دست آورد و تبدیل به بهترین پاسور فوتبال ایران شد. محسن البته در نهایت پس از سه فصل، در فهرست مازاد مرد کروات قرار گرفت. 

حسین ماهینی

مدافع راست قرمزها پس از ماجرای باطل شدن معافیت‌های سربازی، ناچار شد برای دو فصل در ملوان توپ بزند. پس از سپری شدن این دوران، حسین ماهینی دوباره به پرسپولیس برگشت و به مهره محبوب برانکو تبدیل شد. او حالا یکی از کاپیتان‌های پرسپولیس به شمار می‌رود. 

مهدی طارمی

با وجود توافق برای ماندن در پرسپولیس، طارمی ناگهان سر از تست‌های پزشکی ریزه‌اسپور درآورد. او که ظاهرا انتظار واکنش منفی شدید هوادارها را نداشت، از تصمیمش پشیمان شد و دوباره به پرسپولیس برگشت. این برگشت و این «خیریت» ضربه بزرگی به پرسپولیس زد و این تیم را از دو پنجره نقل و انتقالات محروم کرد. محرومیتی که اجازه نداد این تیم قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. 

رامین رضاییان 

مدتی بعد از بازگشت طارمی از ترکیه، رامین رضاییان نیز ریزه‌اسپور را ترک کرد و به پرسپولیس برگشت. جدایی او البته با توافق کامل طرفین انجام شد و این بازگشت، شکایتی را از سوی باشگاه ترکیه‌ای در پی نداشت. رامین در بازگشت به جمع قرمزها، نتوانست تا پایان فصل دوام بیاورد و در نهایت از سوی مرد کروات کنار گذاشته شد. 

شاید اگر حسینی در شروع لیگ پانزدهم پرسپولیسی شده بود، این تیم فصل را بالاتر از استقلال خوزستان تمام می‌کرد. ضعف مفرط دفاعی قرمزها، برانکو را از تصمیمش پشیمان کرد و کاپیتان دوباره به پرسپولیس برگشت تا در سه فصل متوالی، جام قهرمانی را بالای سر ببرد

احمد نوراللهی، امید عالیشاه 

برای گذراندن دوران سربازی پرسپولیس را ترک کردند و با تراکتورسازی قرارداد بست. با این وجود محرومیت باشگاه تبریزی از نقل و انتقالات، موجب شد آنها از فوتبال فاصله بگیرند. احمد به خاطر معافیت چند ماه زودتر به باشگاه برگشت و مدتی بعد، امید عالیشاه نیز دوباره برای پرسپولیس به میدان رفت. 

سروش رفیعی

سروش یکی از تنها بازیکنانی بود که صریحا اعتراف کرد به خاطر خانواده و «مسائل مالی» پرسپولیس را به مقصد لیگ ستارگان قطر ترک کرده است. او یک فصل در لیگ قطر حضور داشت و در این کشور، انتظارها را برآورده نکرد. سروش در پایان دوران محرومیت نقل و انتقالاتی پرسپولیس، دوباره به این تیم برگشت.  

فرشاد احمدزاده 

بازگشت فرشاد احمدزاده، برای هواداران پرسپولیس چندان دلچسب به نظر نمی‌رسید. او یکی از نفراتی بود که تیم را در زمان محرومیت نقل و انتقالاتی ترک کرد و پایان خوشایندی در باشگاه نداشت. با این وجود مدیران پرسپولیس درها را برای بازگرداندن این بازیکن باز گذاشتند و او را دوباره به تیم برگرداندند. 

برخلاف دایی، باقری در باشگاه‌های خارجی موفقیت چندانی نداشت اما باز هم برخلاف دایی، کریم در بازگشت به پرسپولیس جایگاه اسطوره‌ای‌اش را پس گرفت. او هشت سال برای قرمزها توپ زد و در این دوره زمانی، به یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم تبدیل شد

محمدحسین کنعانی‌زادگان

حضور دوباره این مدافع در پرسپولیس، باورنکردنی بود اما مدیران باشگاه، این اتفاق را نیز «ممکن» کردند. او که زمانی پرسپولیس را به مقصد استقلال ترک کرده و از علاقه‌اش به آبی‌ها خبر داده بود، حالا دوباره پیراهن قرمزها را پوشید و تاکید کرد که از «کودکی» طرفدار این تیم بوده است!