من اللهیار 18 سال دارم!

پسر خوش‌استیلی که در ترکیب تیم ملی نوجوانان چشم‌ها را خیره می‌کرد، حالا تنها دو روز بعد از ۱۸ سالگی اولین قرارداد اروپایی زندگی‌اش را به دست آورده است. زمزمه‌های پیوستن اللهیار صیادمنش به باشگاه‌های بزرگ سوپرلیگ ترکیه، از چند سال قبل مطرح شده بود اما این پدیده یک بار شانس ملحق ‌شدن به گالاتاسرای را از دست داد و مجبور شد همه چیز را از صفر شروع کند. صیادمنش این بار خیلی زود به هدفش رسید و پیراهن یکی از پرآوازه‌ترین باشگاه‌های فوتبال ترکیه را تصاحب کرد. پیراهنی که فرصت خوبی برای دیده ‌شدن در اختیار این بازیکن قرار خواهد داد.

آریا طاری

استانداردهای درخشش یک بازیکن در دنیای فوتبال، حالا کاملا تغییر کرده‌اند. اگر زمانی 28 سالگی را نقطه اوج یک فوتبالیست می‌دانستند، حالا ستاره‌ها در 18 سالگی می‌درخشند و از همان سن و سال کم، بار یک تیم را به دوش می‌کشند. کیلیان ام‌باپه در همین شرایط سنی، به یک ستاره بزرگ تبدیل شد و تنها یک سال بعد از رسیدن به شهرت جهانی، قهرمانی جام جهانی را به کارنامه‌اش اضافه کرد. چنین وضعیتی، در فوتبال ایران نیز کم و بیش به وجود آمده است. فوتبال حرفه‌ای با صبر و انتظار بیگانه است و بازیکن‌ها را وادار می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اوج بگیرند و در زمین فوتبال دست به خلق شاهکار بزنند. روند پیشرفت اللهیار صیادمنش، درست همین‌طور بوده است. او با سرعتی باورنکردنی از تیم ملی نوجوانان به لیگ برتر ایران و از لیگ برتر ایران به یک لیگ خوب اروپایی رسید. شاید بسیاری از بازیکنان قدیمی‌تر و پرتجربه‌تر از این بازیکن، برای سال‌ها در انتظار چنین فرصتی بوده‌اند اما جواهر نوظهور فوتبال ایران، خیلی زود هدفش را در آغوش گرفت. پدیده دهه هشتادی فوتبال ایران پس از حضور در باشگاه پدیده ساری، مورد توجه عباس چمنیان قرار گرفت و پیراهن تیم ملی نوجوانان را بر تن کرد. در یک تیم سرشار از استعداد، او یکی از بهترین‌ها بود. آن تیم به جام جهانی نوجوانان رفت و اللهیار با گل‌های دیدنی‌اش، خیلی زود مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت. با این حال موانع بزرگی برای انتقال این بازیکن به اروپا وجود داشت. صیادمنش در لیگ برتر، پیراهن باشگاه سایپا را بر تن کرد. دوری از کانون توجه، اجازه نداد او در سایپا درخشش چندانی داشته باشد. با این وجود این پدیده پیشنهادهایی از سوی باشگاه‌های بزرگ و پرطرفدار دریافت کرد. او رسما به استقلال پیوست و در این تیم، استعدادهای فوق‌العاده‌اش را به نمایش گذاشت. بازیکن مورد علاقه وینفرد شفر تنها پس از چند ماه بازی برای استقلال، پیشنهاد فنرباغچه ترکیه را دریافت کرد تا خیلی زود، فرصت استثنایی بازی در فوتبال اروپا را برای خودش ببیند. چالش بزرگ زندگی اللهیار، از همین حالا آغاز شده است. او با جدیتی قابل توجه به جلسه‌های تمرینی تیم تازه‌اش ملحق شده و انگیزه‌های زیادی برای درخشش در لیگ ترکیه دارد. صیادمنش در این چند سال هیچ زمانی را هدر نداده و از همه حواشی فاصله گرفته و تنها تمرکزش را روی فوتبال گذاشته است. این یکی از مهم‌ترین رازهای پیشرفت او به شمار می‌رود.

چالش بزرگ زندگی اللهیار، از همین حالا آغاز شده است. او با جدیتی قابل توجه به جلسه‌های تمرینی تیم تازه‌اش ملحق شده و انگیزه‌های زیادی برای درخشش در لیگ ترکیه دارد. صیادمنش در این چند سال هیچ زمانی را هدر نداده و از همه حواشی فاصله گرفته است

توافق فنرباغچه و استقلال بر سر اللهیار، از ماه‌ها قبل انجام شده بود. با این حال قانون فوتبال اروپا در مورد جذب بازیکنان زیر 18 سال، اجازه نمی‌داد که این انتقال رسمی شود. بر اساس قوانین موجود، باشگاه‌های اروپایی تنها در صورتی می‌توانند یک بازیکن 18 ساله را جذب کنند که خانواده آن فوتبالیست به دلایل «غیرفوتبالی» به همان کشور مهاجرت کرده باشند. این وضعیت برای اللهیار وجود نداشت و به همین خاطر باشگاه ترکیه‌ای تا رسیدن ستاره استقلال به 18 سالگی برای معارفه او صبر کرد. این در حالی است که استقلال حتی مبلغی را برای این انتقال دریافت کرده بود و به همین خاطر برای چندین هفته از این بازیکن استفاده نکرد تا او را با خطر مصدومیت احتمالی روبه‌رو نکند. فنرباغچه در فوتبال ترکیه، در بهترین وضعیت ممکن قرار ندارد. آنها از سال 2014 به بعد، قهرمان لیگ نشده‌اند و این فصل را در رده ششم جدول تمام کرده‌اند. در مقاطعی از فصل، حتی خطر سقوط این تیم نیز احساس می‌شد اما آنها در هفته‌های پایانی با پیروزی‌های متوالی، تا حدودی به وضعیت‌شان سر و سامان بخشیدند. کارلوس کامنی روی خط دروازه، دیگو ریس و مائوریسیو ایسلا در خط دفاعی، ویکتور موزس در خط هافبک و مکس کروزه در خط حمله، کلیدی‌ترین ستاره‌های خارجی تیم ارسان یانال هستند. تیمی که فصل جدید لیگ را تنها با هدف قهرمانی آغاز خواهد کرد.

انتقال به فوتبال ترکیه، برای بسیاری از ستاره‌های فوتبال ایران ناامیدکننده تمام شده است اما اللهیار اولین بازیکن ایرانی است که در یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های این کشور توپ می‌زند. صیادمنش، پرچمدار ستاره‌های دهه هشتادی فوتبال ایران به شمار می‌رود. بازیکنی که خیلی زود توجه مارک ویلموتس را نیز به دست آورده و شاید از این پس، عضو ثابت اردوهای تیم ملی باشد. حالا همه در انتظار موفقیت صیادمنش در فوتبال ترکیه هستند. موفقیتی که می‌تواند این پدیده را به بهترین باشگاه‌های فوتبال دنیا نزدیک کند.