ژاپن، جهانبخش و رونالدو!

دو شکست در رده‌های ملی و باشگاهی از فوتبال ژاپن در لیگ قهرمانان و جام ملت‌های آسیا، تلخ‌ترین خاطره‌های فوتبال ایران در سالی هستند که پرچم کشور ژاپن روی سکوی بسیاری از استادیوم‌ها دیده شد. در همین سال دوران طولانی حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی به پایان رسید، علیرضا جهانبخش یک رکورد نقل و انتقالاتی ثبت کرد و یک علیرضای دیگر توانست یکی از مهم‌ترین پنالتی‌های تاریخ فوتبال ایران را مهار کند. سال ۹۷ سال پرماجرایی برای فوتبال ایران بود.

 آریا رهنورد

لیگ، قرمز ماند

پرسپولیس برانکو امسال از قهرمانی‌اش در لیگ برتر فوتبال ایران دفاع کرد. آنها برای دومین فصل متوالی روی سکوی اول قرار گرفتند و با 64 امتیاز قهرمان لیگ شدند. بیشترین پیروزی، کم‌ترین باخت، بیشترین گل زده و کم‌ترین گل خورده در لیگ به پرسپولیسی‌ها تعلق داشت. در پایان این فصل نفت مسجدسلیمان و مشکی‌پوشان خراسان نیز به رده پایین‌تر سقوط کردند. علی علیپور با 19 گل زده، آقای گل لیگ برتر هفدهم لقب گرفت.

جام حذفی، آبی شد

شفر در اولین فصل حضور در فوتبال ایران، به اولین جام دست پیدا کرد. او و تیمش به دیدار نهایی جام حذفی رسیدند و در این مسابقه، خونه به خونه مازندران را با تک گل تیام در خرمشهر شکست دادند. استقلال بعد از چند سال انتظار برای جام گرفتن، بالاخره یک قهرمانی را به هوادارانش هدیه داد. مرد آلمانی و تیمش در این فصل، آرزوهای بزرگ‌تری در سر دارند.

رکورد جهانبخش

آقای گل فصل گذشته لیگ فوتبال هلند در تابستان با قراردادی 18 میلیون یورویی به باشگاه برایتون رفت و گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شد. انتقال علیرضا به لیگ برتر در کنار ملحق شدن سردار آزمون به باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ روسیه و البته پیوستن سامان قدوس به آمیان فرانسه، مهم‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران در سال 97 محسوب می‌شوند.

شوک به سوپرمن

فهرست کارلوس کی‌روش پیش از سفر تیم ملی به جام جهانی 2018، مثل همیشه اهالی فوتبال در ایران را شوکه کرد. او با یک تصمیم عجیب «سیدجلال حسینی»، «وریا غفوری» و «سیدحسین حسینی» را از فهرست اصلی کنار گذاشت و آنها را در لیست انتظار قرار داد. دوران فوتبال ملی سیدجلال تنها با یک دوره حضور در جام جهانی به شکل غیرمنتظره‌ای به پایان رسید. از بین نفرات خط خورده، وریا و سیدحسین دوباره برای مدتی به تیم ملی برگشتند اما کی‌روش دیگر به هیچ قیمتی حاضر به دعوت دوباره از حسینی نشد. سیدجلال نیز در واکنش به این اتفاق، با انتشار نامه‌ای از تیم ملی خداحافظی کرد. او به مدت یک دهه، در همه اردوهای تیم ملی حاضر بود و جای خالی‌اش به ویژه در جام ملت‌ها به شدت احساس می‌شد.

ممنونیم بوهیدوز!

تیم ملی بعد از 20 سال، برای اولین بار برنده یک مسابقه در جام جهانی شد. ایران در جام‌های جهانی 2006 آلمان و 2014 برزیل بدون پیروزی مانده بود اما سرانجام در روسیه، مراکش را کنار زد و بعد از دو دهه طعم پیروزی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان را چشید. نمایش تیم ملی برابر مراکش چندان فوق‌العاده نبود اما ستاره‌های تیم ملی پس از مقاومت طولانی برابر حملات حریف، با گل به خودی عزیز بوهیدوز به یک پیروزی فراموش‌نشدنی دست پیدا کردند. برنده شدن در جام جهانی، مردم را در شهرهای مختلف به خیابان‌ها کشاند و بساط جشن و پایکوبی را فراهم کرد. ستاره تعویضی مراکش بدون آن که بخواهد، یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال ایران را به ثمر رسانده بود.

از بین نفرات خط خورده، وریا و سیدحسین دوباره برای مدتی به تیم ملی برگشتند اما کی‌روش دیگر به هیچ قیمتی حاضر به دعوت دوباره از حسینی نشد. سیدجلال نیز در واکنش به این اتفاق، با انتشار نامه‌ای از تیم ملی خداحافظی کرد

چطوری کریس؟

این دو کلمه مهم‌ترین کری تمام سال را در فوتبال ایران ساختند. «چطوری کریس؟» در ابتدا تنها یک سوژه شوخی محسوب می‌شد که ایده‌اش را از روی تیزر فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا و جمله «چطوری ایرانی؟» برداشته بودند اما ویدئوی چند ثانیه‌ای علیرضا بیرانوند مثل بمب در فضای مجازی منفجر شد و سروصدای بسیار زیادی به پا کرد. خیلی‌ها باور داشتند که بیرو با وجود کری‌خوانی، به سادگی مقابل کریستیانو تسلیم خواهد شد اما در آخرین نمایش تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه، بیرانوند موفق شد ضربه پنالتی یکی از بهترین پنالتی‌زن‌های تاریخ فوتبال را مهار کند. تا امروز گلرهای افسانه‌ای زیادی روبه‌روی سی آر سون قرار گرفتند و بسیاری از آنها در گرفتن پنالتی‌های او موفق نبوده‌اند. تنها گل پرتغال به ایران در آن مسابقه تاریخی، توسط کوارشما زده شد و البته پاسخ آن گل را کریم انصاری‌فرد با یک ضربه پنالتی داد. در پایان جدال  با پرتغال، ایران تنها چند میلی‌متر با صعود به مرحله بعدی جام جهانی فاصله داشت اما ضربه سرنوشت‌ساز مهدی طارمی راهی به درون دروازه پیدا نکرد. بدون تردید بیرو، بهترین بازیکن سال فوتبال ایران بود. ستاره‌ای که هم در رده ملی و هم در سطح باشگاهی، فوق‌العاده نشان داد و همه نگرانی‌ها را در مورد خودش برطرف کرد.

سوت طلایی

تیم ملی در پایان مرحله گروهی از جام جهانی حذف شد اما یک ایرانی تا روز آخر در جام باقی ماند. علیرضا فغانی یکی از پدیده‌های جام جهانی روسیه به شمار می‌رفت. داوری که پس از قضاوت درخشانش در نبرد فرانسه و آرژانتین، به عنوان یکی از گزینه‌های قضاوت فینال انتخاب شد و البته در نهایت، دیدار رده‌بندی میان انگلیس و بلژیک را سوت زد. او یکی از بهترین و آماده‌ترین داوران حاضر در رقابت‌های جام جهانی بود.

گوچی رفتنی شد

ستاره ایران در دوره قبلی جام جهانی، این بار در روسیه حتی یک دقیقه نیز برای تیم ملی بازی نکرد. درباره گوچی و سرمربی تیم ملی، رازهایی وجود داشت که برای همیشه پشت پرده باقی ماندند. بلافاصله بعد از بازگشت ایران از روسیه، قوچان‌نژاد با انتشار یک نامه از تیم ملی خداحافظی کرد و به دوران درخشان ملی‌اش پایان داد. مرد گل‌های حساس، برای چندین سال یکی از ستاره‌های درجه یک خط حمله تیم ملی بود.

فینال آسیا در تهران

یکی از باشکوه‌ترین لحظه‌های سال برای فوتبال ایران، میزبانی دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. جدالی که موجب شد استادیوم آزادی حداقل در ظاهر، یک بازسازی کوتاه‌مدت را تجربه کند. جام قهرمانی به تهران آمد و رئیس فیفا نیز از نزدیک شاهد مسابقه پرسپولیس و کاشیما بود. با این وجود جام در تهران ماندگار نشد و در پایان مسابقه با اولین پرواز به ژاپن سفر کرد. بعد از سال‌ها جشن قهرمانی آسیا در ایران برپا شد اما این جشن مربوط به باشگاه کاشیما آنتلرز ژاپن بود.

استادیوم خانوادگی

در جریان چند مسابقه تیم ملی، گروهی از بانوان که یا از خانواده بازیکنان و یا از خانواده چهره‌های سرشناس بودند، توانستند در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند. این اتفاق در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز تکرار شد و برای اولین بار در یک مسابقه رسمی و حساس، بخشی از سکوهای آزادی به بانوان اختصاص داده شد. این اتفاق شروع بسیار خوبی برای ورود بانوان به استادیوم‌ها بود. انتظار می‌رود در سال 1398 نیز فضا هرچه بیشتر برای حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایرانی فراهم شود.

خداحافظ کارلوس

شاید اگر هواداران فوتبال ایران تصمیم به حذف یک اتفاق فوتبالی در سال 97 بگیرند، آن اتفاق صحنه رقم خوردن گل اول ژاپن برابر تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا باشد. برای چند لحظه ستاره‌های تیم ملی بازی و توپ را رها کردند و سرگرم اعتراض به داور شدند. ژاپنی‌ها اما از همان توپ بهره بردند تا دروازه بیرانوند را باز کنند. تیم حریف تا پایان بازی دو بار دیگر نیز توپ را از خط دروازه ایران عبور داد تا رویای فینالیست‌ شدن تیم در آسیا بر باد برود. این آخرین تجربه حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بعد از هشت سال بود.

داماش؛ یک داستان باورنکردنی

شگفتی بزرگ فوتبال ایران در این فصل، با حضور یک تیم دسته دومی در فینال جام حذفی رقم خورد. داماش با شکست دادن چند حریف لیگ برتری، راهش را به طرف فینال حذفی هموار کرد. این اولین بار در تمام تاریخ است که تیمی از سطح سوم فوتبال ایران، به دیدار نهایی رقابت‌های جام حذفی می‌رسد.

زیبای جنوبی افتتاح شد

افتتاح ورزشگاه فولادآره‌نا در اهواز، آخرین خبر خوب سال 97 بود. باشگاه فولاد بالاخره از این استادیوم زیبا رونمایی کرد و یک افتتاحیه هیجان‌انگیز را با حضور حداکثری تماشاگر روی سکوها پشت سر گذاشت. احتمالا همه دیدارهای فولاد در این استادیوم تا پایان فصل با استقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد.