دربی کوچک!

دومین فینالیست جام حذفی فوتبال ایران، امروز معرفی خواهد شد. نبرد پرسپولیس و هوادار، یکی از دربی‌های تهران است که این فصل هم دو نتیجه کاملا متفاوت داشته و حالا هم غیرقابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد. در مسابقه رفت لیگ، قرمزها به راحتی هوادار را شکست دادند اما در بازی برگشت، این هوادار بود که در استادیوم آزادی یک برد شگفت‌انگیز را جشن گرفت. سومین برخورد فصل دو تیم اما، مهم‌ترین تقابل آنها خواهد بود. نبردی که برنده‌اش به آخرین دیدار سال فوتبال ایران راه پیدا می‌کند.

آریا رهنورد

دو مربی در جست‌وجوی «سه»

یحیی و ساکت از یک نظر کارنامه مشابهی دارند. هر دو مربی قبل از این دو بار فاتح جام حذفی شده‌اند. یحیی در روزهایی که روی نیمکت ذوب آهن حضور داشت، در دو فصل متوالی با این تیم جام حذفی را برد. ساکت الهامی نیز در سه سال گذشته، دو بار با تراکتور و نساجی قهرمان این تورنمنت شده است. حالا هر دو مربی به دنبال این هستند که تجربه دیگری در فینال این رقابت‌ها داشته باشند. آن‌چه برای یحیی اهمیت زیادی دارد، قهرمانی همزمان در لیگ و جام حذفی است. اگر او موفق به انجام این کار شود، آخرین موفقیت بزرگ برانکو را نیز تصاحب کرده است. ساکت الهامی نیز قصد دارد با سه تیم مختلف، جام حذفی را به دست بیاورد و در این زمینه صاحب یک رکورد فراموش‌نشدنی در فوتبال ایران شود. به نظر می‌رسد هر دو مربی برای بازی امروز، کوهی از انگیزه خواهند بود.

هوادار بی‌ هوادار

وقتی محل میزبانی دیدار پرسپولیس و پیکان تغییر کرد، بلافاصله باشگاه هوادار هشدار داد که اگر قرار باشد ورزشگاه دیدار این تیم با پرسپولیس عوض شود، اصلا در جام حذفی شرکت نخواهد کرد. این تغییر اتفاق نیفتاد و دو تیم باید در دستگردی روبه‌روی هم قرار بگیرند. استادیومی که در روز برگزاری یکی از حساس‌ترین دیدارهای باقی‌مانده در این فصل خالی خواهد بود. این هم مد جدید فوتبال ایران است که اگر تیمی هوادار نداشته باشد، می‌تواند مانع حضور هواداران رقیب در ورزشگاه شود! بدون شک اگر این بازی در یک ورزشگاه شلوغ برگزار می‌شد، جذابیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کرد.

یحیی و ساکت هر دو قبل از این دو بار فاتح جام حذفی شده‌اند و حالا به دنبال جام سوم هستند. البته آن‌چه برای یحیی اهمیت زیادی دارد، قهرمانی همزمان در لیگ و جام حذفی است. اگر او موفق به انجام این کار شود، آخرین موفقیت بزرگ برانکو را نیز تصاحب کرده است

مسیر نیمه‌نهایی

تیم یحیی، جام حذفی را سخت‌تر از حد انتظار شروع کرد. آنها در بازی اول با ون پارس غافلگیر شدند و سرانجام در ضربات پنالتی این حریف را شکست دادند. بازی بعدی اما کاملا متفاوت بود. پرسپولیس در اصفهان روبه‌روی سپاهان آماده مورایس قرار گرفت و این تیم را با نتیجه چهار-دو شکست داد. بردن این تیم در نقش جهان، تجربه‌ای بود که این فصل به ندرت برای تیم دیگری اتفاق افتاده است. رقیب بعدی قرمزها نیز گل گهر سیرجان بود که با درخشش مهدی ترابی، در تهران با نتیجه دو بر یک به پرسپولیس باخت تا قرمزها راهی نیمه‌نهایی جام حذفی شوند. این تورنمنت برای هوادار با پیروزی خفیف روبه‌روی چادرملو آغاز شد. ساکت و تیمش سپس در یک بازی جنجالی که عواقب زیادی هم داشت، در پنالتی‌ها مس رفسنجان را کنار زدند تا به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کنند. هوادار در مرحله بعدی نیز استقلال ملاثانی را با گل دیرهنگام مسعود شجاعی برد تا راهی نیمه‌نهایی شود. در مجموع، پرسپولیس مسیر سخت‌تری در این جام داشته اما هوادار نیز با الهامی، تیم خطرناکی در این تورنمنت به حساب می‌آید.

کم‌گل یا پرگل؟

چند دیدار اخیر این دو تیم در هفته‌های پایانی لیگ برتر، نبردهای پرگلی از کار درآمده است. پرسپولیس در دو بازی آخرش در لیگ، هشت گل زد و دو برد بزرگ را جشن گرفت تا قهرمانی لیگ را به دست بیاورد. مسابقه آخر هوادار روبه‌روی ذوب آهن نیز با تساوی عجیب سه-سه به پایان رسید. با این حال به نظر می‌رسد که این بازی نبرد کم‌گلی خواهد بود. چراکه به احتمال زیاد تیم ساکت الهامی با رویکردی کاملا دفاعی وارد زمین می‌شود و تلاش می‌کند تا جلوی حملات پرسپولیس را بگیرد.

زمانی برای پدیده‌ها؟

پدیده هوادار در پایان لیگ برتر، سعید سحرخیزان بود که فصل را با یک هت‌تریک عالی روبه‌روی ذوب تمام کرد. به نظر می‌رسد این بازیکن از ابتدا در ترکیب اولیه هوادار مقابل پرسپولیس قرار خواهد گرفت. از سوی مقابل شاید یحیی نیز در بازی امروز دوباره به محمد عمری فرصت بدهد. بازیکنی که بعد از مصدومیت آخر، از برنامه‌های گل‌محمدی خارج شد اما سرمربی تیم هنوز حساب ویژه‌ای روی او باز می‌کند.

قرمزها و رویای دورقمی

پرسپولیس یحیی در هشت بازی اخیر لیگ و جام حذفی به پیروزی دست پیدا کرده است. اگر آنها در دو بازی آخر جام حذفی نیز برنده باشند، علاوه بر رسیدن به دو جام در این فصل به رکورد 10 برد متوالی دست پیدا می‌کنند که رکورد بسیار جالبی خواهد بود. از سوی دیگر هوادار بعد از آن شکست بزرگ و کابوس‌وار در آزادی روبه‌روی استقلال، در پنج مسابقه بعدی بازنده نشده و حالا می‌خواهد به این روند ادامه بدهد. به نظر می‌رسد این جدال جذابیت‌های آشکار و پنهان زیادی خواهد داشت.