محدوده مرگ، محدوده زندگی!

یکی از مهم‌ترین نبردهای فوتبال ایران وقتی ساخته می‌شود که پرسپولیس و سپاهان به هم برسند. این بازی هم وقتی داغ‌تر می‌شود که حتما باید برنده داشته باشد. به همین خاطر است که برخوردهای این دو تیم در جام حذفی، همیشه بی‌نهایت حساس و تماشایی بوده است. این دو تیم امروز در جدال دیگری در این تورنمنت با هم روبه‌رو می‌شوند. دومین نبرد یحیی و مورایس، این بار حتما برنده خواهد داشت. حساس‌ترین بازی این مرحله جام حذفی، سرنوشت یکی دیگر از سهمیه‌های مرحله یک‌چهارم نهایی این تورنمنت را مشخص خواهد کرد.

آریا رهنورد

 

گل ادموند، بیرون آمد

اولین برخورد دو تیم در جام حذفی سال 78 اتفاق افتاد. جایی که تیم علی پروین روبه‌روی تیم مهدی مناجاتی قرار گرفت. در تهران، سپاهان نمایش شجاعانه‌ای داشت و دو بار دروازه حریفش را باز کرد. آن روز عبدا... ویسی نیز برای سپاهان گل زد. پرسپولیسی‌ها اما هر دو بار بازی را به تساوی کشاندند تا سرنوشت این رقابت به دیدار برگشت کشیده شود. در اصفهان، گل زودهنگام ادموند بزیک شرایط را به سود پرسپولیس تغییر داد و در نهایت قرمزها به مرحله بعدی رسیدند. در پایان آن دوره از جام حذفی، پرسپولیس در دیدار فینال استقلال را برد و روی سکوی اول رفت.

آخرین برخورد دو تیم در جام حذفی تا امروز، سه سال قبل در نقش جهان رقم خورده است. سپاهان در وقت‌های اضافه یک ضربه پنالتی را از دست داد و در آخرین ثانیه‌ها، شوت احمد نوراللهی با برخورد به سیاوش یزدانی وارد دروازه شد و شوک بزرگی به سپاهان وارد کرد

روبان زرد روی جام

هفت سال طول کشید تا دو تیم دوباره در جام حذفی با هم برخورد کنند. این برخورد در دیدار فینال اتفاق افتاد. فینال حذفی در آن سال، به تاخیر افتاده بود و تیم‌ها در شروع فصل، مسابقه  فینال را برگزار کردند. در هر دو بازی رفت و برگشت، این پرسپولیس بود که گل اول مسابقه را زد. هر دو بار اما حمید شفیعی کار را به تساوی کشاند تا سرنوشت بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. در پنالتی‌ها، این سپاهان بود که عملکرد بهتری داشت و جام قهرمانی را بالای سر برد. پس از پایان این مسابقه، ماجرای معروف شکایت پرسپولیسی‌ها از عماد رضا نیز مطرح شد اما در نهایت به جایی نرسید.

یک بازگشت بزرگ

دنیزلی و لوکا بوناچیچ که در فینال جام حذفی مقابل هم قرار گرفته بودند، سال بعد در نیمه‌نهایی به هم برخورد کردند. هر دو مربی به فوتبال هجومی علاقه داشتند و این موضوع جذابیت زیادی به بازی بخشیده بود. پرسپولیس در نیمه دوم بازی با ضربه پنالتی فرزاد آشوبی از حریف جلو افتاد اما محسن قهرمانی در لحظات پایانی برای سپاهان پنالتی گرفت و همه چیز عوض شد. در وقت‌های اضافه، این محمود کریمی بود که بهترین نمایش عمرش را سپری کرد و توانست سه گل به پرسپولیس بزند. این هت‌تریک، پایانی بر رویای جام گرفتن پرسپولیس با مصطفی دنیزلی بود.

این بار کام‌بکی در کار نبود

پس از دو ناکامی متوالی برابر سپاهان، پرسپولیس بالاخره توانست این حریف را از جدول جام حذفی کنار بزند. اردیبهشت‌ماه 88، دو تیم در این تورنمنت با هم روبه‌رو شدند و گل زودهنگام مازیار زارع از روی نقطه پنالتی، پرسپولیس را به مرحله بعدی فرستاد. حالا دیگر رقابت‌های حذفی به صورت تک حذفی برگزار می‌شد و دیدار برگشتی در کار نبود.

رقص در باران

دو تیم در سال 90 دوباره در جام حذفی با هم روبه‌رو شدند و این بار سرنوشت مسابقه به تک بازی در استادیوم آزادی کشیده شد. دو تیم در طول 120 دقیقه هیچ گلی نزدند و سرانجام ضربه‌های پنالتی تکلیف بازی را روشن کردند. در روزی که علی دایی هدایت قرمزها را برعهده داشت و امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان بود، این پرسپولیسی‌ها بودند که برنده پنالتی‌ها شدند. علیرضا حقیقی و تیمش روبه‌روی مهدی رحمتی، بازی را بردند و به مرحله بعدی جام حذفی رسیدند. همانند بسیاری دیگر از برخوردهای دو تیم در این جام، تیم برنده در مسیر قهرمانی قرار گرفت و در نهایت روی سکوی اول رفت.

شب تلخ خداحافظی

بدترین خاطره رویارویی با سپاهان برای یحیی، به فینال جام حذفی در سال 92 مربوط می‌شود. وقتی که قرمزها آماده جشن خانگی و وداع باشکوه با مهدوی‌کیا بودند اما یک ناکامی بزرگ را تجربه کردند و شب سختی را پشت سر گذاشتند. پرسپولیس در این بازی دو بار از حریف جلو افتاد اما هر دو بار گل تساوی را دریافت کرد و در پنالتی‌ها، بسیار ضعیف ظاهر شد تا کرانچار و تیمش، یک قهرمانی فراموش‌نشدنی را در آزادی جشن بگیرند.

خودکشی به سبک سیاوش

آخرین برخورد دو تیم در جام حذفی تا امروز، در نقش جهان رقم خورده است. سه سال قبل، دو تیم در اوج کری و رقابت با هم روبه‌رو شدند و بازی‌شان هم ماجراهای زیادی داشت. سپاهان در وقت‌های اضافه بازی یک ضربه پنالتی را از دست داد و در آخرین ثانیه‌های مسابقه وقتی همه منتظر پنالتی‌ها بودند، شوت احمد نوراللهی با برخورد به سیاوش یزدانی وارد دروازه شد و شوک بزرگی به سپاهان وارد کرد. پرسپولیسی‌ها با بردن آن جدال، راهی دیدار نهایی جام حذفی شدند و در نهایت، آن سال هر دو جام مهم فوتبال ایران را از آن خودشان کردند.